میکند در روزی بارانی همراه رسول خدا صلی الله علیه و اله در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر الاغ عبور میکرد. ناگهان پای الاغ در چالهای فرو رفت و زن به زمین افتاد. رسول خدا صلی الله علیه و اله بهسرعت صورت خود را برگرداند. حاضران به رسول خدا صلی الله علیه و اله عرض کردند که این زن شلوار به تن دارد. حضرت سه بار فرمودند: «خداوندا! زنان شلوارپوش را مشمول غفران خود قرار بده». سپس فرمودند: «ای مردم! شلوار را (به عنوان پوشش) برگزینید؛ چراکه از پوشانندهترین لباسهای شما است و به وسیله آن زنان خود را هنگام خروج از منزل حفاظت کنید»۱ (نوری، ۱۴۰۸: ۳/۲۴۵). در این بیان، از این پوشش خاص به عنوان حصن و لایه حفاظتی یاد شده که نشانگر حکمت پوشش است.
پوشش سطوح مختلفی دارد که ممکن است برخی از آن با معیار حیا و عفاف ناهمگون باشد. مثلاً برخی از زنان و مردان، بهویژه زنان، خود را میپوشانند اما به صورت جذاب و تحریککننده از خانه خارج میشوند. پوشش آنها خود موجب تحریک است. استفاده از پارچههایی با رنگهای محرک یا استفاده از شکل خاصی از لباس، مانند لباسهای چسبان یا ساپورت، از اینگونه پوشش به حساب میآید.
یک. پوشش عفاف: این لباس، هم بدن زن را از دید نامحرم پنهان میکند و هم به گونهای او را فرا میگیرد که حجم بدن برای نامحرم معلوم نمیشود. پوشش عفاف در منابع اسلامی حدود متعددی دارد که به طور مشخص در فتاوای فقهی و رسالههای عملیه بدان اشاره شده است. ما در اینجا ویژگیهای اصلی آن را از دیدگاه قرآن و روایات بررسی میکنیم و حدود شرعی پوشش را به خواننده وامیگذاریم تا به منابع فقهی مراجعه کند. از دیدگاه قرآن کریم و برخی روایات، پوشش عفاف چنین است:
پوشش عفاف، عورت زن و مرد را از نگاه دیگران حفظ میکند؛ قرآن کریم (نور: ۳۰ و ۳۱) خطاب به پیامبر به زنان و مردان مؤمن دستور میدهد چشمهای خود را (از نگاه به نامحرم) فرو