مهار کنند، در عین حال، این کوششها رنج و بدبختی بسیاری را به دلیل افراطگری به بار آورده است (به نقل از: اسپیلکا و همکاران، ۱۳۹۰). عقاید و اعمال جنسی ممکن است بر التزام دینی تأثیر بگذارد؛ چراکه احتمالاً داشتن نگرشهای سهلانگارانهتر درباره رفتارهای جنسی باعث میشود افراد کمتر در رفتارهای دینی شرکت کنند (تورنتون۱ و کمبرن،۲ ۱۹۸۹). بر اساس تحقیقات انجامشده دینداری نتوانسته است دانشآموزان را از مبادرت به رفتارهای جنسی باز دارد (زالسکی۳ و شیافینو،۴ ۲۰۰۰). شاید چون بچهها فهم کمتری از عقاید و احکام دینی درباره رفتارهای جنسی دارند.
اما رویکرد برآمده از منابع اسلامی در موضوع مدیریت رفتارهای جنسی، رویکردی است جامع، و شامل دو راهبرد: ازدواج و خویشتنداری جنسی. با این توضیح که:
۱. ارضای نیاز جنسی را در چارچوب ازدواج تعریف میکند و حقی برای همه انسانها میداند؛ قرآن میگوید برای ارتباط جنسی در چارچوب همسری محدودیتی وجود ندارد؛ همسران از این طریق برای خود توشه بگیرند و تقوا رعایت کنند تا از این مسیر به ملاقات پروردگار نائل شوند (بقره: ۲۲۳)؛ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله در برابر سبک رهبانیت برمیخیزد و دوری کردن از لذتهای حلال از جمله ازدواج را بیرون از چارچوب دین میشمرد (ابنابیجمهور، ۱۴۰۵: ۲/۱۴۹؛ نوری، ۱۴۰۸: ۱۶/۵۴).
۲. حدّ و مرز ارتباط جنسی مشروع و سالم را مشخص کرده است. از دیدگاه قرآن، روش ارضای جنسی خارج از چارچوب ازدواج روش بد و فحشا است (اسراء: ۳۲).
۳. راهکار کنترل آسیب در دوره ناممکنبودن ارضای جنسی در چارچوب ازدواج را خویشتنداری جنسی (= استعفاف) دانسته است. از اینرو، به کسانی که توان ازدواج و زناشویی ندارند خویشتنداری پیشنهاد شده است تا خداوند از بخشش خویش به آنان امکان ازدواج دهد (نور: ۳۳).