129
الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی

تفکر (شناخت): تفکر موجب شناخت و آگاهی می‌شود و شامل «قوه تشخیص» (تمیز) و «دانش و استدلال» است. چنان‌که در شکل ۵/۱ دیده می‌شود این مؤلفه با منابع بیرونی شناخت (مانند منابع یادگیری رسمی) در ارتباط است و از آن تأثیر می‌پذیرد؛

خویشتنداری: خویشتنداری دارای دو کارکرد «انتخاب» (اشتیاق) و «اجتناب» (بازداری و پرهیز) است. چنان‌که در بخش‌های بعدی تبیین خواهیم کرد، مفهوم خویشتنداری بر دو مؤلفه «مهارگری» و «تاب‌آوری» دلالت می‌کند. در عین حال، خویشتنداری به واسطه دو توانمندی انتخاب و اجتناب مفهوم‌سازی عملیاتی۱ می‌شود، به این صورت که مهارگری و تاب‌آوری با انتخاب و اجتناب تحقق پیدا می‌کنند. طبق بررسی‌های مفهومی که در پی می‌آید، مفهوم خویشتنداری بر «تقوا» و «صبر» استوار است. تقوا، کارکرد مهارگری را به عهده دارد و صبر مایه قوام مهارگری است و با تاب‌آوری مرتبط است.

دو مؤلفه تفکر و خویشتنداری از یکدیگر جدا نیستند، بلکه هر یک به همراه دیگری عملکرد «عقل اخلاقی» را کامل می‌کند. عقل به این دلیل اخلاقی است که با دو نیروی تفکر و خویشتنداری فرد را از لغزش حفظ می‌کند. همان‌طور که در شکل دیده می‌شود، تفکر با دو کارکرد دانش و تشخیص از منابع بیرونی شناخت تأثیر می‌گیرد و در یک چرخه پسخوراند،۲ هم در انتخاب و اجتناب تأثیر می‌گذارد و هم از نتایج انتخاب و اجتناب مثبت و مناسب تأثیر می‌پذیرد و ارتقا می‌یابد. به این معنا در قرآن کریم (انفال: ۲۹) اشاره شده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از خدا تقوا داشته باشید، برای شما نیروی تشخیص حق از باطل قرار می‌دهد».۳

آنچه دانشمندان علوم اسلامی درباره جنبه خویشتنداری عقل بیان کرده‌اند مفهوم فراگیری است که تمامی جنبه‌های زندگی را در بر می‌گیرد؛ یکی از آنها «غریزه جنسی»

1.. operational conceptualization

2.. feedback

3.. (یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یجْعَلْ لَکمْ فُرْقاناً وَ یکفِّرْ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ وَ یغْفِرْ لَکمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظیم).


الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
128

۱/۱۰). یعنی این عقل است که عامل اطاعت است؛ امتثال امر می‌کند و از عصیان اجتناب می‌ورزد و به طور کلی موجب کنترل و تنظیم گرایش‌ها و رفتارهای انسان است. واژه «عقال» (= بازدارنده یا نگه‌دارنده) برای عقل از همین‌رو است. رسول خدا صلی الله علیه و اله در روایتی می‌فرماید: «عقل، بازدارنده از جهل۱ است و نفس بسان پلیدترین چهارپا است که اگر مهار نشود سرگردان می‌شود. پس عقل، مهار جهل است»۲ (ابن‌شعبه حرانی، ۱۴۰۴: ۱۵). همچنین، در روایتی از امام علی علیه السلام نقل شده است که «نفس رها است، ولی دستان عقل زمام آن را از پستی‌ها باز می‌دارد»۳ (تمیمی آمدی، ۱۳۶۶: ۲۳۵). پس بازدارندگی، مهار، اجتناب، انتخاب و پیروی نیز از عقل برمی‌خیزد و مدیریت خویشتن را موجب می‌شود.

طبق این دو گروه از روایات، می‌توانیم عقل را شامل دو کارکرد اصلی خویشتنداری و تفکر بدانیم؛ دو کارکردی که جست‌وجو و بررسی حر عاملی در متون حدیثی بر آن تطبیق می‌کند. همان‌گونه که در شکل ۵ / ۱ نشان داده شده است، عقل دارای دو مؤلفه اصلی «تفکر» و «خویشتنداری» است:

M۹۹۶۳_T۱_File_۱۳۶۳۲۰۳۴

شکل ۵/۱: جایگاه خویشتنداری در عقل اخلاقی

1.. «جهل» در این روایت و روایات مشابه، معنایی فراتر از «نادانی» دارد. برای توضیح چیستی جهل، نک.: پسندیده، ۱۳۸۸: ۵۹-۶۴.

2.. رسول اللّه صلی الله علیه و اله: «إنَّ العَقلَ عِقالٌ مِنَ الجَهلِ، وَالنَّفسَ مِثلُ أخبَثِ الدَّوابِّ، فَإِن لَم تُعقَل حارَت، فَالعَقلُ عِقالٌ مِنَ الجَهلِ».

3.. الإمامُ عليٌّ علیه السلام: «النُّفوسُ طَلِقَةٌ، لكِنَّ أيدي العُقولِ تُمسِكُ أعِنَّتَها عَنِ النُّحوسِ».

  • نام منبع :
    الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدي عباسي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35683
صفحه از 298
پرینت  ارسال به