تفکر (شناخت): تفکر موجب شناخت و آگاهی میشود و شامل «قوه تشخیص» (تمیز) و «دانش و استدلال» است. چنانکه در شکل ۵/۱ دیده میشود این مؤلفه با منابع بیرونی شناخت (مانند منابع یادگیری رسمی) در ارتباط است و از آن تأثیر میپذیرد؛
خویشتنداری: خویشتنداری دارای دو کارکرد «انتخاب» (اشتیاق) و «اجتناب» (بازداری و پرهیز) است. چنانکه در بخشهای بعدی تبیین خواهیم کرد، مفهوم خویشتنداری بر دو مؤلفه «مهارگری» و «تابآوری» دلالت میکند. در عین حال، خویشتنداری به واسطه دو توانمندی انتخاب و اجتناب مفهومسازی عملیاتی۱ میشود، به این صورت که مهارگری و تابآوری با انتخاب و اجتناب تحقق پیدا میکنند. طبق بررسیهای مفهومی که در پی میآید، مفهوم خویشتنداری بر «تقوا» و «صبر» استوار است. تقوا، کارکرد مهارگری را به عهده دارد و صبر مایه قوام مهارگری است و با تابآوری مرتبط است.
دو مؤلفه تفکر و خویشتنداری از یکدیگر جدا نیستند، بلکه هر یک به همراه دیگری عملکرد «عقل اخلاقی» را کامل میکند. عقل به این دلیل اخلاقی است که با دو نیروی تفکر و خویشتنداری فرد را از لغزش حفظ میکند. همانطور که در شکل دیده میشود، تفکر با دو کارکرد دانش و تشخیص از منابع بیرونی شناخت تأثیر میگیرد و در یک چرخه پسخوراند،۲ هم در انتخاب و اجتناب تأثیر میگذارد و هم از نتایج انتخاب و اجتناب مثبت و مناسب تأثیر میپذیرد و ارتقا مییابد. به این معنا در قرآن کریم (انفال: ۲۹) اشاره شده است: «ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر از خدا تقوا داشته باشید، برای شما نیروی تشخیص حق از باطل قرار میدهد».۳
آنچه دانشمندان علوم اسلامی درباره جنبه خویشتنداری عقل بیان کردهاند مفهوم فراگیری است که تمامی جنبههای زندگی را در بر میگیرد؛ یکی از آنها «غریزه جنسی»