59
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

نگرانى است . از امام على عليه السلام روايت شده كه فرمود :
إيّاكَ وَالجَزَعَ ؛ فَإِنَّهُ يَقطَعُ الأَمَلَ ، ويُضعِفُ العَمَلَ ، ويورِثُ الهَمَّ . وَاعلَم أنَّ المَخرَجَ في أمرَينِ : ما كانَت فيهِ حيلَةٌ فَالاِحتِيالُ ، وما لَم تَكُن فيهِ حيلَةٌ فَالاِصطِبارُ .۱
از بى‏تابى بپرهيز كه رشته اميد را پاره مى‏كند و كار را سست مى‏گرداند و اندوه را در پى مى‏آورد . بِدان كه نجاتْ در دو چيز است : مشكلى را كه چاره دارد بايد چاره‏انديشى كرد و مشكلى را كه چاره ندارد بايد شكيبايى ورزيد .

شكيبايى ، دارويى است كه خداوند منّان به وسيله آن ، انسان را از غصّه نجات مى‏دهد . از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله روايت شده كه فرمود :
إنَّ الصَّبرَ فى مَواطِنِ البَأسِ مِمّا يُفَرِّجُ اللَّهُ عزّ وجلّ بِهِ الهَمَّ ويُنَجّى بِهِ مِنَ الغَمِّ ، وتُدرِكونَ بِهِ النَّجاةَ فِى‏الآخِرَةِ .۲
شكيبايى در دشوارى‏ها ، از جمله چيزهايى است كه خداوند با آن، گرفتارى را برطرف مى‏سازد و از اندوه، رهايى مى‏بخشد و شما با آن در آخرت، نجات در مى‏يابيد .

امام على عليه السلام نيز ضمن پندهايى به فرزندش امام حسن عليه السلام مى‏فرمايد :
اِطرَح عَنكَ وارِداتِ الهُمومِ بعَزائمِ الصَّبرِ وحُسنِ اليَقينِ .۳
اندوه‏هايى را كه به تو مى‏رسد، با نيروى شكيبايى و يقين نيكو از خود دور كن.

طبق اين راه كار ، در مواردى كه برطرف كردن نگرانى امكان‏پذير است ، شكيبايى‏۴ در كنار چاره‏انديشى ، مى‏تواند فشارهاى روانىِ نگرانى را كاهش دهد ؛

1.ر.ك: ص ۱۶۶ ح ۹۸ .

2.ر.ك: ص ۲۳۸ ح ۲۶۰ .

3.ر.ك: ص ۲۴۰ ح ۲۶۵ .

4.هر چند تحقيقات نشان داده‏اند كه ميان رويدادهاى سخت و فشار روانىِ حاصل از آنها ، رابطه مستقيمى وجود دارد، با اين حال ، برخى تحقيقات نيز خلاف آن را اثبات كرده‏اند. اين نشان مى‏دهد كه برخى افراد با اين كه در شرايط سخت و پُراسترس قرار دارند، امّا بيمار نمى‏شوند. اين پديده ، برخى دانشمندان را به مطالعه و بررسى بيشتر واداشت (كوباسا از اساتيد دانشگاه نيويورك نخستين كسى است كه به اين مسئله پرداخته و در سال ۱۹۷۹ ميلادى نظريه سخت رويى را ارائه كرده است) . نتايج اين تحقيقات ، نشان داد كه علّت اين تفاوت، اختلاف در ويژگى شخصيتى افراد است. افرادى كه در برابر رويدادهاى سخت، مقاوم و بردبارند، دچار بيمارى‏هاى جسمانى و روانى نيز نمى‏شوند . اين تحقيقات، موجب ارائه نظريه سخت‏رويى» (Hardiness Theory) شده است. بر اساس اين نظريه، افرادى كه در برابر سختى‏ها، سرسخت و مقاوم هستند، از سلامت روانى و جسمانىِ بالاترى برخورداراند (ر . ك : «سخت‏رويى، ساختار وجودى شخصيت» ، مجلّه پژوهش‏هاى روان‏شناختى : ش ۳ و ۴ ص ۷۶ به بعد) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
58

دل‏بستگى بيشترى به دنيا دارد ، بى‏تابى او در سختى‏ها ، افزون‏تر است . در روايت آمده است كه عيسى عليه السلام مى‏فرمايد :
إنَّ أجزَعَكُم عَلَى البَلاءِ لَأَشَدُّكُم حُبّاً لِلدُّنيا .۱
به درستى ، بى‏تاب‏ترين شما در برابر گرفتارى، دنيا دوست‏ترين شماست .

در مقابل ، هر چه از دل‏بستگى انسان به دنيا كاسته شود ، مقاومت او در برابر سختى‏ها و گرفتارى‏هاى زندگى بيشتر مى‏گردد . در ادامه روايت پيشين آمده :
وإنَّ أصبَرَكُم عَلَى البَلاءِ لَأَزهَدُكُم فِى الدُّنيا .۲
و شكيباترين شما بر گرفتارى، بى‏رغبت‏ترين شما به دنياست.

بر اين اساس ، در روايات اهل بيت عليهم السلام تأكيد شده كه خصلت دنيادوستى ، عامل بيمارىِ اندوه است و زهد در دنيا موجب درمان اين بيمارى ، و آسايش جسم و جان آدمى است .۳ در روايتى از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله مى‏خوانيم :
الرَّغبَةُ فِى الدُّنيا تُكثِرُ الهَمَّ وَالحُزنَ ، وَالزُّهدُ فِى الدُّنيا يُريحُ القَلبَ وَالبَدَنَ .۴
اشتياق به دنيا ، غصّه و اندوه را فراوان مى‏كند و بى‏رغبتى به دنيا ، دل و تن را آسوده مى‏سازد .

به گفته آية اللَّه شيخ محمّدحسين اصفهانى (كمپانى) :

همين جا در بهشت جاودانى‏اگر دل را ز دنيا كنده باشى .۵

۲ - ۳ - ۲ . شكيبايى‏

پيش از اين اشاره شد كه بى‏تابى در سختى‏ها ، يكى از عوامل توليد و تشديد اندوه و

1.تحف العقول : ص ۵۰۹ .

2.تحف العقول : ص ۵۰۹ ، ميزان الحكمة : ج ۱۳ ص ۲۷۸ ح ۲۲۰۴۴ .

3.ر.ك: ص ۲۳۳ (درمان اخلاقى / زهد) .

4.ر.ك: ص ۱۷۰ ح ۱۰۵.

5.ديوان كمپانى .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35491
صفحه از 496
پرینت  ارسال به