363
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۶ / ۵

شاد كردن كودكان بويژه يتيمان‏

۵۲۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : بهشت درى دارد به نام «شادمانى» . جز كسى كه كودكان را شادمان كرده باشد، از آن وارد نمى‏شود .

۵۲۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : در بهشت، خانه‏اى است به نام «خانه شادمانى» . جز كسى كه كودكان يتيم مؤمنان را خوش‏حال كرده باشد، وارد آن نمى‏شود .

۵۲۵.المعجم الصغير - به نقل از انس - : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله از شوخ‏طبع‏ترين مردمان با كودكان بود .

۵۲۶.إحياء العلوم : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله كه از سفر بازمى‏گشت، كودكان، او را در ميان مى‏گرفتند . ايشان در جمعشان مى‏ايستاد . آن گاه فرمان مى‏داد تا آنها را به سويش بلند كنند . يكى را كه بلند مى‏كرد ، در آغوش مى‏گرفت و آن ديگرى را به دوش مى‏كشيد و دستور مى‏داد تا بعضى را يارانش بر دوش كشند . پس از آن، بسا كودكان به يكديگر فخر مى‏فروختند و يكى به ديگرى مى‏گفت : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله مرا در حالى كه در آغوش خود داشت، حمل كرده ، امّا تو را بر پشت خود . ديگرى مى‏گفت : فرمان به يارانش داده است تا تو را حمل كنند [حال آن كه مرا خود شخصاً حمل كرده است‏] .

۵۲۷.المناقب ، ابن شهرآشوب : على عليه السلام زنى را ديد كه مَشكِ آبى بر شانه داشت . مشك را از وى گرفت و آن را تا منزل آن زن، حمل كرد . سپس از حال آن زن پرسيد . زن گفت: على بن ابى طالب، همسر مرا به يكى از نقاط مرزى فرستاد و وى كشته شد و كودكان يتيم را برايم به جا نهاد ، در حالى كه من چيزى ندارم و ناچار براى مردم، خدمتكارى مى‏كنم .
على عليه السلام بازگشت و شب را در اضطراب به سر بُرد . صبحگاهان، انبانى خوراك برداشت . يكى از يارانش گفت: آن را به من بده تا برايت حمل كنم .
فرمود: «روز قيامت ، چه كس بار مرا برايم حمل خواهد كرد؟!».
سپس [به خانه زن‏] رسيد و در زد . زن گفت: كيستى؟
فرمود: «همان بنده‏اى هستم كه مَشك را برايت آورد . در بگشا كه چيزى براى كودكان آورده‏ام» .
زن گفت: خداى از تو خشنود باشد و ميان من و علىّ بن ابى طالب، داورى كند!
على به درون خانه رفت و فرمود: «من دوست مى‏دارم پاداش بَرَم ؛ پس يا آرد را خمير كن و نان بپز و يا كودكان را سرگرم كن تا من نان بپزم» .
زن گفت: من به نان پختنْ آشناتر و تواناترم ؛ امّا تو مى‏توانى كودكان را نگاه دارى . پس تو به كودكان پرداز تا من از نان پختنْ آسوده شوم . سپس زن به آرد كردن پرداخت و آن را خمير كرد و على عليه السلام گوشت را پخت و از گوشت و خرما و جز آن براى آن كودكان، لقمه برگرفت .
پس هر گاه به كودكى چيزى مى‏داد ، به وى مى‏فرمود: «فرزندم! علىّ بن ابى طالب را به سبب آنچه در باره تو روا داشته ، حلال كن!»
و چون خمير برآمد ، زن گفت: اى بنده خدا! تنور را برافروز!
على عليه السلام به افروختن تنور پرداخت و آن گاه كه تنور شعله كشيد و صورتش را گداخت ، فرمود: «اى على! بچش . اين است جزاى كسى كه بيوگان و يتيمان را رها كرده است!» .
پس زنى كه على عليه السلام را مى‏شناخت ، او را ديد و گفت: واى بر تو! اين، امير مؤمنان است . پس زن پيش شتافت و گفت: اى امير مؤمنان! بسى شرمسار تو هستم .
على عليه السلام فرمود: «بلكه من شرمسار تو اَم، اى كنيز خدا ! به سبب كوتاهى‏اى كه در كار تو روا داشتم» .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
362

۶ / ۵

إدخالُ السُّرورِ عَلَى الصِّبيانِ ولا سِيَّمَا الأَيتام‏

۵۲۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ : الفَرَحُ ، لا يَدخُلُ فيهِ إلّا مَن فَرَّحَ الصِّبيانَ .۱

۵۲۴.عنه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ فِي الجَنَّةِ داراً يُقالُ لَها : دارُ الفَرَحِ ، لا يَدخُلُها إلّا مَن فَرَّحَ يَتامَى المُؤمِنينَ .۲

۵۲۵.المعجم الصغير عن أنس : كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله مِن أفكَهِ النّاسِ مَعَ الصَّبِيِّ .۳

۵۲۶.إحياءالعلوم : كانَ صلى اللَّه عليه و آله يَقدَمُ مِنَ السَّفَرِ فَيَتَلَقّاهُ الصِّبيانُ فَيَقِفُ عَلَيهِم ، ثُمَّ يَأمُرُ بِهِم فَيُرفَعونَ إلَيهِ ، فَيُرفَعُ مِنهُم بَينَ يَدَيهِ ومِن خَلفِهِ ، ويَأمُرُ أصحابَهُ أن يَحمِلُوا بَعضَهُم ، فَرُبَّما تَفاخَرَ الصِّبيانُ بَعدَ ذلِكَ فَيَقولُ بَعضُهُم لِبَعضٍ : حَمَلَنِي رَسولُ اللّهِ صلى اللَّه عليه و آله بَينَ يَدَيهِ ، وحَمَلَكَ أنتَ وَراءَهُ ، ويَقولُ بَعضُهُم : أمَرَ أصحابَهُ أن يَحمِلوكَ وَراءَهُم .۴

۵۲۷.المناقب لابن شهر آشوب : نَظَرَ عَلِيٌّ عليه السلام إلَى امرَأَةٍ عَلى‏ كَتِفِها قِربَةُ ماءٍ ، فَأَخَذَ مِنهَا القِربَةَ فَحَمَلَها إلى‏ مَوضِعِها ، وسَأَلَها عَن حالِها ، فَقالَت : بَعَثَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ صاحِبي إلى‏ بَعضِ الثُّغورِ فَقُتِلَ ، وتَرَكَ عَلَيَّ صِبياناً يَتامى‏ ، ولَيسَ عِندي شَي‏ءٌ ، فَقَد ألجَأَتنِي الضَّرورَةُ إلى‏ خِدمَةِ النّاسِ .
فَانصَرَفَ وباتَ لَيلَتَهُ قَلِقاً ، فَلَمّا أصبَحَ حَمَلَ زِنبيلاً فيه طَعامٌ ، فَقالَ بَعضُهُم : أعطِني أحمِلُهُ عَنكَ ، فَقالَ : مَن يَحمِلُ وِزري عَنّي يَومَ القِيامَةِ ؟ !
فَأَتى‏ وقَرَعَ البابَ ، فَقالَت : مَن هذا ؟
قالَ : أنا ذلِكَ العَبدُ الَّذي حَمَلَ مَعكِ القِربَةَ ، فَافتَحي فَإِنَّ مَعي شَيئاً لِلصِّبيانِ .
فَقالَت : رَضِيَ اللَّهُ عَنكَ ، وحَكَمَ بَيني وبينَ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ !
فَدَخَلَ وقالَ : إنّي أحبَبتُ اكتِسابَ الثَّوابِ ، فَاختاري بَينَ أن تَعجِنينَ‏۵ وتَخبِزينَ ، وبَينَ أن تُعَلِّلينَ‏۶ الصِّبيانَ لأَِخبِزَ أنَا .
فَقالَت : أنا بِالخَبزِ أبصَرُ وعَلَيهِ أقدَرُ ، ولكِن شَأنَكَ وَالصِّبيانَ فَعَلِّلهُم حَتّى‏ أفرُغَ مِنَ الخَبزِ .
فَعَمَدَت إلَى الدَّقيقِ فَعَجَنَتهُ ، وعَمَدَ عَلِيٌّ عليه السلام إلَى اللَّحمِ فَطَبَخَهُ ، وجَعَلَ يُلقِمُ الصِّبيانَ مِن اللَّحمِ وَالتَّمرِ وغَيرِهِ ، فَكُلَّما ناوَلَ الصِّبيانَ مِن ذلِكَ شَيئاً قالَ لَهُ : يا بُنَيَّ ، اجعَل عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ في حِلٍّ مِمّا مَرَّ في أمرِكَ .
فَلَمَّا اختَمَرَ العَجينُ قالَت : يا عَبدَ اللَّهِ ، سَجِّرِ التَّنّورَ۷ . فَبادَرَ لِسَجرِهِ ، فَلَمّا أشعَلَهُ ولَفَحَ في وَجهِهِ جَعَلَ يَقولُ : ذُق يا عَلِيُّ ! هذا جَزاءُ مَن ضَيَّعَ الأَرامِلَ وَاليَتامى‏ .
فَرَأَتهُ امرَأةٌ تَعرِفُهُ ، فَقالَت : وَيحَكِ ، هذا أميرُ المُؤمِنينَ !
قالَ : فَبادَرَتِ المَرأَةُ وهِيَ تَقولُ : وا حَيايَ مِنكَ يا أميرَ المُؤمِنينَ !
فَقالَ : بَل وا حَيايَ مِنكِ يا أمَةَ اللَّهِ فيما قَصَّرتُ في أمرِكِ !۸

1.الفردوس : ج ۳ ص ۳۲۸ ح ۴۹۸۵ عن ابن عبّاس ، كنزالعمّال : ج ۳ ص ۱۷۰ ح ۶۰۰۹ .

2.كنزالعمّال : ج ۳ ص ۱۷۰ ح ۶۰۰۸ نقلاً عن حمزة بن يوسف السهمي في معجمه وابن النجار عن عقبة بن عامر .

3.المعجم الصغير : ج ۲ ص ۳۹ ، دلائل النبوّة للبيهقي : ج ۱ ص ۳۳۱ ، المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۲۶۳ ح ۶۳۶۱ ، البداية والنهاية : ج ۶ ص ۴۶ ، إمتاع الأسماع : ج ۲ ص ۲۱۸ ، كنزالعمّال : ج ۷ ص ۱۴۰ ح ۱۸۴۰۰ .

4.إحياء العلوم : ج ۲ ص ۲۸۴ .

5.كذا في المصدر وبحار الأنوار ، ومقتضى القواعد النحوية أن يقال : «أن تعجنى وتخبزى . . . وتعلّلي» ؛ لمكان «أنْ» الناصبة للفعل المضارع . لكنّ صاحب النحو الوافي ذكر أنّ بعض القبائل العربيّة يهملها ، فلا ينصب بها المضارع برغم استيفائها شروط نصْبه ؛ كقراءة من قرأ قوله تعالى : (وَالْوَ لِدَ تُ يُرْضِعْنَ أَوْلَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمُّ الرَّضَاعَةَ) برفع المضارع «يتمُّ» على اعتبار «أنْ» مصدريّة مهملة . - ثمّ قال : - والأنسب اليوم ترك هذه اللغة لأهلها ، والاقتصار على الإعمال ؛ حرصاً على الإبانة ، وبُعداً عن الإلباس (النحو الوافي : ج ۴ ص ۲۶۷) .

6.عَلَّلَهُ بطعامٍ وحديثٍ ونحوهما : شَغَلَهُ بهما (لسان العرب : ج ۱۱ ص ۴۶۹ «علل») .

7.سَجَرْتُ التَنُّورَ : إذا حَمَيتَهُ (مجمع البحرين : ج ۲ ص ۸۲۰ «سجر») .

8.المناقب لابن شهر آشوب : ج ۲ ص ۱۱۵ ، بحار الأنوار : ج ۴۱ ص ۵۲ ح ۳ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35663
صفحه از 496
پرینت  ارسال به