35
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

دستيابى به بهترين الگوى شادى، او را به پنج اقدام اساسى در كنار هم دعوت مى‏نمايد:
اوّل: مبارزه با آفت‏هاى شادى.۱
دوم: درمانِ نگرانى‏هاى ناروا و بيهوده.۲
سوم: به كار بستن عوامل شادى‏آفرين.۳
چهارم: تلاش در جهت شادكامى ديگران .۴
پنجم : رعايت آداب شادى .۵
اين اقدامات ، در واقع ، اصول الگوى شادى از منظر اسلام است كه اينك به شرح آنها مى‏پردازيم :

1.ر . ك : ص ۱۵۷ (فصل سوم : موانع شادمانى) .

2.ر . ك : ص ۲۰۹ (فصل چهارم : درمان اندوه) .

3.ر . ك : ص ۳۰۳ (فصل پنجم : عوامل شادمانى) .

4.ر . ك : ص ۳۵۷ (فصل ششم : شاد كردن و غمگين ساختن) .

5.ر . ك : ص ۴۰۳ (فصل هفتم : آداب شادمانى) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
34

صاحبُ الفِقهِ و العَقلِ ذو كَآبَةٍ وحُزنٍ .۱
انسان فهميده و خردمند، دردمند و اندوهناك است.

نيز از امام على عليه السلام روايت شده:
كُلُّ عاقلٍ مَحزونٌ .۲
هر خردمندى اندوهگين است.

در حكمت‏هاى منسوب به ايشان نيز آمده:
ضَعفُ العَقلِ أمانٌ مِنَ الغَمِّ.۳
ناتوانى عقل، از اندوه پيشگيرى مى‏كند .

آيا اين روايات با رواياتى كه عقل را مبدأ شادى مى‏دانند ، تعارض دارند؟
پاسخ ، اين است كه تعارضى ميان اين دو دسته از روايات وجود ندارد ؛ زيرا اندوه، به خودىِ خود ، ناروا نيست. پيش از اين، توضيح داديم كه در مواردى، غم، شادى‏آفرين است.۴
از اين رو، عقل ، مبدأ اين گونه غم‏ها نيز هست، و از سوى ديگر، مطلق غمناك نشدن نيز، روا نيست . بى‏غمى، اگر ريشه در ناتوانى عقل و يا ضعف‏هاى روانى داشته باشد، نه تنها ممدوح نيست ، بلكه بسيار نكوهيده است.
انسان خردمند، اگر مرتكب كار ناشايستى شود، اندوهگين مى‏گردد و همين اندوه ، زمينه‏ساز توبه اوست . ساير موارد اندوه‏هاى روا نيز اين گونه اند .
بر اين اساس، هنگامى كه عقل ، زمام امور زندگى انسان را به دست بگيرد، جهت

1.الكافى : ج ۱ ص ۴۹ ح ۵ .

2.غرر الحكم : ج ۴ ص ۵۲۷ ح ۶۸۴۶ ، عيون الحكم و المواعظ : ص ۳۷۷ ح ۶۳۹۳.

3.شرح نهج البلاغة ، ابن ابى الحديد : ج ۲۰ ص ۲۹۴ ح ۳۷۷.

4.ر.ك: ص ۴۱۹ (فصل هشتم : غصّه‏هايى كه شادى به دنبال مى‏آورند) .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35816
صفحه از 496
پرینت  ارسال به