305
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۵ / ۲

باورهاى دينى‏

الف - ايمان‏

۳۹۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : خداوند از روى حكمت و فضل خويش ، آسايش و شادمانى را در يقين [به خداوند] و خرسندى [از او] قرار داد و غم و اندوه را در شك [به خدا] و ناخرسندى [از او].

۳۹۸.امام على عليه السلام : مؤمن ، زيرك و هوشمند است . شادى‏هايش در چهره او و اندوهش در دل اوست ... گشاده‏چهره و خوش‏روست، نه ترش‏رو و تفتيشگر . باصلابت است و [با اين حال‏] فرو خورنده خشم است و پر تبسّم ... . او را از سستى [و تنبلى ]به دور مى‏بينى و همواره بانشاط .

۳۹۹.امام صادق عليه السلام : اگر مردم مى‏دانستند كه شناخت خدا چه فضيلتى دارد ، به آنچه خدا از شكوفه زندگى دنيا و نعمت آن در اختيار دشمنان نهاده ، چشم نمى‏دوختند و دنياى آنان ، نزدشان از آنچه بر آن پا مى‏نهند ، كمتر مى‏نمود و بى گمان ، از شناخت خداى عزّ وجلّ ، بهره‏مند مى‏شدند و چونان كسى كه همواره در باغ‏هاى بهشت با اولياى خداست ، از آن لذّت مى‏بردند . بى گمان ، معرفت خدا ، مونس در هر هراس ، همراه هر تنهايى ، نور هر تاريكى ، نيروى هر ناتوانى و شفاى هر بيمارى است .

۴۰۰.مثير الأحزان - در بيان ماجراى روز عاشورا - : بُرَير بن خُضَير هَمْدانى و عبد الرحمان بن عبد ربّه انصارى، بر در خيمه ايستاده بودند . برير با عبد الرحمان شوخى مى‏كرد . او گفت: اى برير ! اكنون ، هنگام بيهوده‏گويى نيست .
بُرَير گفت : به خدا سوگند، هيچ گاه ، بيهوده‏گويى را دوست نداشتم . اكنون كه شوخى مى‏كنم، تنها از سر شادمانى نسبت به چيزى است كه به سويش روانيم .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
304

۵ / ۲

العَقائِدُ الدّينِيَّةُ

أ - الإِيمان‏

۳۹۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ اللَّهَ بِحُكمِهِ وفَضلِهِ جَعَلَ الرَّوحَ وَالفَرَحَ فِي اليَّقينِ وَالرِّضا ، وجَعَلَ الهَمَّ وَالحُزنَ فِي الشَّكِّ وَالسَّخطِ .۱

۳۹۸.الإمام عليّ عليه السلام : المُؤمِنُ هُوَ الكَيِّسُ الفَطِنُ ، بِشرُهُ في وَجهِهِ وحُزنُهُ في قَلبِهِ ... هَشّاشٌ بَشّاشٌ لا بِعَبّاسٍ ولا بِجَسّاسٍ صَليبٌ كَظّامٌ بَسّامٌ ... تَراهُ بَعيداً كَسَلُهُ ، دائِماً نَشاطُهُ .۲

۳۹۹.الإمام الصادق عليه السلام : لَو يَعلَمُ النَّاسُ ما في فَضلِ مَعرِفَةِ اللَّهِ ما مَدّوا أَعيُنَهُم إِلى‏ ما مَتَّعَ اللَّهُ بِهِ الأَعداءَ مِن زَهرَةِ الحَياةِ الدُّنيا ونَعيمِها ، وكانَت دُنياهُم أَقَلَّ عِندَهُم مِمّا يَطَؤونَهُ بِأَرجُلِهِم ، ولَنَعِموا بِمَعرِفَةِ اللَّهِ - جَلَّ وعَزَّ - ، وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم يَزَل في رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أَولِياءِ اللَّهِ .
إِنَّ مَعرِفَةَ اللَّهِ آنِسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ ، وصاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ ، ونورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ ، وقُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ ، وشِفاءٌ مِن كُلِّ سُقمٍ .۳

۴۰۰.مثير الأحزان - في وَقائِعِ يَومِ عاشوراءَ - : وَقَفَ عَلى‏ بابِ الفُسطاطِ بُرَيرُ بنُ خُضَيرٍ الهَمدانيُّ وعَبدُالرَّحمنِ بنُ عَبدِ رَبِّهِ الأَنصارِيُّ ، فَجَعَلَ بُرَيرٌ يُضاحِكُ عَبدَ الرَّحمنِ ، فَقالَ : يا بُرَيرُ ، ما هذِهِ ساعَةُ باطِلٍ!
فَقالَ بُرَيرٌ : وَاللَّهِ ، ما أحبَبتُ الباطِلَ قَطُّ ، وإنَّما فَعَلتُ ذلِكَ استِبشاراً بِما نَصيرُ إلَيهِ‏۴ .

1.تحف العقول : ص ۶، المحاسن : ج ۱ ص ۸۱ ح ۴۷ عن السريّ بن خالد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلى اللَّه عليه و آله ، أعلام الدين : ص ۳۷۲ عن أنس نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۱ ص ۱۵۲ ح ۵۹ ؛ المعجم الكبير : ج ۱۰ ص ۲۱۶ ح ۱۰۵۱۴ وليس فيه «الشكّ» ، مسند الشهاب : ج ۲ ص ۱۶۸ ح ۱۱۱۶ كلاهما عن ابن مسعود وفيهما «بقسطه وعدله» بدل «بحكمه وفضله» ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۸۰۰ ح ۸۸۰۲ وراجع : الكافي : ج ۲ ص ۵۷ ح ۲ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۲۳۰ ؛ أعلام الدين : ص ۱۱۵ .

3.الكافي : ج ۸ ص ۲۴۷ ح ۳۴۷ عن جميل بن درّاج .

4.مثير الأحزان : ص ۵۴ ، الملهوف : ص ۱۵۵ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۴۵ ص ۱ ؛ تاريخ الطبري : ج ۵ ص ۴۲۳ عن غلام لعبد الرحمن بن عبد ربّه الأنصاري ، الكامل في التاريخ : ج ۲ ص ۵۶۱ ، البداية والنهاية : ج ۸ ص ۱۷۸ كلّها نحوه .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35566
صفحه از 496
پرینت  ارسال به