271
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۳۳۱.تفسير العيّاشى - به نقل از جابر - : به امام باقر عليه السلام گفتم : رحمت خدا بر شما! شكيبايىِ نيكو چيست؟ فرمود : «آن شكيبى است كه در آن شِكوه به مردم نباشد . ابراهيم، يعقوب را در پى حاجتى ، نزد يكى از راهبانى كه از جمله عابدان بود، فرستاد . عابد با ديدنش پنداشت كه وى ابراهيم است. پس به سوى او دويد و وى را در آغوش كشيد و گفت : اى خليل الرحمان(دوست خدا)! خوش آمدى. يعقوب گفت : من ابراهيم نيستم ؛ يعقوب، پسر اسحاق بن ابراهيم ام . راهب گفت : تو را چه شده كه چنين پير شده‏اى؟ گفت : گرفتارى و اندوه و ناخوشى .
هنوز از آستانِ در نگذشته بود كه خدايش وحى فرستاد : اى يعقوب! از من نزد بندگانم شكوه مى‏كنى؟ پس او در آستانه همان در، به خاك افتاد و گفت : پروردگارا! ديگر چنين نمى‏كنم . خداوند به وى وحى فرستاد : تو را بخشيدم؛ ليكن ديگر هيچ گاه چنين مكن .
از آن پس، هرگز از گرفتارى‏هاى دنيا كه به وى وارد مى‏شد - شِكوه نمى‏كرد ، مگر روزى كه گفت : (همانا از درد و اندوه خويش به خدا مى‏نالم و چيزى از خدا مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد)» .

۳۳۲.تفسير القمّى : از امام صادق عليه السلام پرسيده شد : اندوه يعقوب بر يوسف چه قدر بود؟ فرمود : «همچون اندوه هفتاد مادرِ فرزند از دست داده . و فرمود : يعقوب، استرجاع (گفتنِ إنّا للَّه و إنّا إليه راجعون) را نمى‏شناخت؛ از اين رو گفت : "دريغا بر يوسف " . به وى گفتند : (به خدا قسم همواره به ياد يوسفى)؛ يعنى هيچ گاه از ياد يوسفْ باز نمى‏مانى (تا آن كه در آستانه مرگ قرارگيرى) يعنى بميرى (يا از هلاك شدگان گردى). (گفت : همانا از درد و اندوه خويش به خدا مى‏نالم و چيزى از خدا مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد)» .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
270

۳۳۱.تفسير العيّاشي عن جابر : قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام رَحِمَكَ اللَّهُ ، مَا الصَّبرُ الجَميلُ ؟ فَقالَ : ذاكَ صَبرٌ لَيسَ فيهِ شَكوى‏ إلَى النّاسِ ، إنَّ إبراهيمَ بَعَثَ يَعقوبَ إلى‏ راهِبٍ مِنَ الرُّهبانِ ، عابِدٍ مِنَ العُبّادِ ، في حاجَةٍ ، فَلَمّا رَآهُ الرّاهِبُ حَسِبَهُ إبراهيمَ ، فَوَثَبَ إلَيهِ فَاعتَنَقَهُ ، ثُمَّ قالَ : مَرحَباً بِخَليلِ الرَّحمنِ .
قالَ يَعقوبُ : إنّي لَستُ بِإبراهيمَ ، ولكِنّي يَعقوبُ بنُ إسحاقَ بنِ إبراهيمَ ، فَقالَ لَهُ الرّاهِبُ : فَما بَلَغَ بِكَ ما أرى‏ مِنَ الكِبَرِ ؟
قالَ : الهَمُّ وَالحُزنُ وَالسُّقمُ . فَما جاوَزَ صَغيرَ۱ البابِ حَتّى‏ أوحَى اللَّهُ إلَيهِ : أن يا يَعقوبُ ، شَكَوتَني إلَى العِبادِ ! فَخَرَّ ساجِداً عِندَ عَتَبَةِ البابِ يَقولُ : رَبِّ لا أعودُ ، فَأَوحَى اللَّهُ إلَيهِ : إنّي قَد غَفَرتُها لَكَ فَلا تَعودَنَّ إلى‏ مِثلِها .
فَما شَكا شَيئاً مِمّا أصابَهُ مِن نَوائِبِ الدُّنيا ، إلّا أنَّهُ قالَ يَوماً : (إِنَّمَا أَشْكُواْ بَثِّى وَ حُزْنِى إِلَى اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ) .۲

۳۳۲.تفسير القمّي : سُئِلَ أبو عَبدِاللَّهِ عليه السلام : ما بَلَغَ مِنَ حُزنِ يَعقوبَ عَلى‏ يوسُفَ ؟ قالَ : حُزنُ سَبعينَ ثَكلى‏ بِأَولادِها ، وقالَ : إنَّ يَعقوبَ لَم يَعرِفِ الاِستِرجاعَ ، ومِن هُنا قالَ : «وا أسَفاً على يوسُفَ» . فَقالوا لَهُ : (تَاللَّهِ تَفْتَؤُاْ تَذْكُرُ يُوسُفَ) أي لا تَفتَؤُ۳ عَن ذِكرِ يوسُفَ (حَتَّى‏ تَكُونَ حَرَضًا) أي مَيتاً (أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَلِكِينَ)(قَالَ إِنَّمَا أَشْكُواْ بَثِّى وَ حُزْنِى إِلَى اللَّهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ)۴ .۵

1.في بعض المصادر : «عتبة» بدل «صغير» .

2.تفسير العيّاشي : ج ۲ ص ۱۸۸ ح ۵۷ و ص ۱۸۹ ح ۶۱ نحوه ، سعد السعود : ص ۱۲۰ كلاهما عن الإمام الصادق عليه السلام ، التمحيص : ص ۶۳ ح ۱۴۳ ، مشكاة الأنوار : ص ۴۸۲ ح ۱۶۰۲ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۱۲ ص ۳۱۰ ح ۱۲۳ وراجع : تفسير ابن أبي حاتم : ج ۷ ص ۲۱۸۶ ح ۱۱۸۸۳ .

3.ما فَتأتَ : أي ما زِلتَ (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۶۲۵ «فتئ») .

4.يوسف : ۸۵ و ۸۶ .

5.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۵۰ ، بحارالأنوار : ج ۱۲ ص ۲۴۲ ح ۱۰ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36996
صفحه از 496
پرینت  ارسال به