223
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۲۲۸.امام على عليه السلام : اندوه و بى‏تابى ، از دست رفته را باز نمى‏گردانند .

۲۲۹.الكافى - به نقل از هارون بن عَنتَره ، از پدرش - : بارها از امير مؤمنان عليه السلام در حالى كه انگشتان خود را در هم كرده بود ، شنيدم كه مى‏فرمود : «در گشادگى باش و در تنگنا قرار گير ، و در تنگنا باش و در گشادگى قرار گير».۱ سپس فرمود : «آنان كه پيش از رسيدن زمانش در پى گشايش اند ، نابودند و تقرّب‏پيشگان ، اهل نجات اند و سنگ‏ريزه‏ها بر سر ميخ‏هاى آنان به ثبات [و آرامش‏] دست يافتند . به خدا سوگند كه غم و اندوه را گشايشى شگفت‏آور در پى است !» .

۲۳۰.امام كاظم عليه السلام - خطاب به هشام - : بدان كه خداوند ... اندوهگينان را نه به قدر اندوهشان، بلكه به قدر مهربانى و رحمت خود گشايش مى‏دهد .

۲۳۱.امام على عليه السلام - در ديوان منسوب به ايشان - :
خدا را در قضا و تصميمش متّهم نسازكار را آسان بگير و دلْ خوش دار!
هر گرفتارى‏اى را گشايشى زودرس است‏كه بامداد و شامگاه مى‏رسد .

1.مرحوم فيض كاشانى در شرح اين عبارت چنين گفته است : معنايش اين است : كسانى كه در دنيايند حالاتشان متفاوت است، چه بسا در گشايش اند و اى بسا در تنگنا . خداى متعال مى‏فرمايد : (پس با هر دشوارى‏اى آسانى‏اى است . با هر دشوارى‏اى آسانى‏اى است) . دورانديشى، اين است كه انسان گرفتار عجولانه در پى گشايش نباشد ؛ بلكه صبورى كند تا خداوند گشايشى دهد ؛ زيرا شخص گرفتار، پيوسته در انتظار گشايش است و فرد آسوده‏خاطر ، پيوسته در واهمه دچار شدن به تنگنا (الوافى : ج ۲ ص ۴۳۰ ، ذيل ح ۹۴۲) .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
222

۲۲۸.عنه عليه السلام : الحُزنُ والجَزَعُ لا يَرُدّانِ الفَائِتَ .۱

۲۲۹.الكافي عن هارون بن عنترة ، عن أبيه : سَمِعتُ أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام مَرَّةً بَعدَ مَرَّةٍ وهُوَ يَقولُ ، وشَبَّكَ أصابِعَهُ بَعضَها في بَعضٍ ثُمَّ قالَ : «تَفَرَّجي تَضَيَّقي ، وتَضَيَّقي تَفَرَّجي»۲ ، ثُمَّ قالَ : هَلَكَتِ المَحاضيرُ۳ ، ونَجَى المُقَرَّبونَ ، وثَبَتَ الحَصى‏ عَلى‏ أوتادِهِم‏۴ ، اُقسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً حَقّاً إنَّ بَعدَ الغَمِّ فَتحاً عَجَباً .۵

۲۳۰.الإمام الكاظم عليه السلام - لِهِشامٍ - : اِعلَم أنَّ اللَّه . . . لَم يُفَرِّجِ المَحزونينَ بِقَدرِ حُزنِهِم ، ولكِن بِقَدرِ رَأفَتِهِ ورَحمَتِهِ .۶

۲۳۱.الإمام عليّ عليه السلام - فِي الدّيوانِ المَنسوبِ إلَيهِ - :
لا تَتَّهِم رَبَّكَ فيما قَضى‏وَهَوِّنِ الأَمرَ وطِب نَفسا
لَكُلِّ هَمٍّ فَرَجٌ عاجِلٌ‏يَأتي عَلَى المُصبَحِ وَالمُمسى‏۷

1.غررالحكم : ج ۱ ص ۳۸۲ ح ۱۴۶۹ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۱۱۴ ح ۱۷۰ عن حذيم بن شريك الأسدي عن الإمام زين العابدين عليه السلام نحوه ، بحارالأنوار : ج ۴۵ ص ۱۶۴ ح ۷ .

2.قال الفيض الكاشاني شارحاً هذه الفقرة : يعني من كان في الدنيا يختلف عليه الأحوال ، فربّما يكون في فرج وربّما يكون في ضيق ، قال سبحانه و تعالى : (فإنّ مع العسر يُسرا * إنّ مع العسر يُسرا) فالحزم أن لا يستعجل الفرج من كان في الضيق ، بل يصبر حتّى يأتي اللَّه له بالفرج ؛ لأنّه في الضيق يتوقّع الفرج ، وفي الفرج يخاف الضيق (الوافي : ج ۲ ص ۴۳۰ ، ذيل ح ۹۴۲) .

3.المحاضير : أي المستعجلون للفرج قبل أوانه (مرآة القعول : ج ۶ ص ۳۲۳) .

4.ثبت الحصى على أوتادهم : كأنّه كناية عن استقامة أمرهم وثباته (الوافي : ج ۲ ص ۴۳۰ ، ذيل ح ۹۴۲) .

5.الكافي : ج ۸ ص ۲۹۴ ح ۴۵۰ ، الغيبة للنعماني : ص ۱۹۸ ح ۱۰ عن صالح بن ميثم ويحيى بن سابق عن الإمام الباقر عليه السلام وفيه ذيله من «هلكت» نحوه . بحارالأنوار : ج ۵۲ ص ۱۳۹ ح ۴۷ .

6.تحف العقول : ص ۳۹۹ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۵۵ ح ۳۰ .

7.الديوان المنسوب إلى الإمام عليّ عليه السلام : ص ۳۱۸ ح ۲۳۹ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35712
صفحه از 496
پرینت  ارسال به