217
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۲۱۴.امام على عليه السلام : آن كه دنيا را بشناسد، بر مصيبتهاى آن اندوهگين نمى‏شود .

۲۱۵.امام على عليه السلام : اگر چيزى از دنيا از دست تو رفت، اندوهگين مباش .

۲۱۶.امام على عليه السلام : براى آنچه از دست رفته است، اندوه به دل خود راه مده، كه تو را از آنچه مى‏آيد، باز مى‏دارد .

۲۱۷.امام على عليه السلام - در نامه‏اش به ابن عباس - : آنچه را كه از دنيا از دستت رفته، وابگذار و بر آن چندان غم مخور و در آنچه از آن به تو رسيده، بسيار شادمانى مكن . آرى، دلْ‏مشغولى‏ات بايد در باره پس از مرگ باشد . بدرود!

۲۱۸.امام حسن عليه السلام : آنچه را كه از دنيا مى‏جويى و بدان دست نمى‏يابى ، همچون چيزى قرار ده كه به ذهنت خطور نكرده است .

۲۱۹.حلية الأولياء - به نقل از جابر جُعفى - : امام باقر عليه السلام به من فرمود : «اى جابر ! من اندوهگين و دلْ‏مشغول‏ام» .
گفتم : اندوه و دلْ‏مشغولى شما براى چيست؟
فرمود : «اى جابر ! هر كس كه دين ناب و زلال خداوند به دلش راه يابد ، او را از هر چه جز اوست، بازمى‏دارد .
اى جابر ! دنيا چيست و چه خواهد بود؟ آيا آن، جز مَركبى است كه سوارش شدى؟ يا جامه‏اى است كه به تن كردى؟ يا همسرى است كه با او درآميختى؟
اى جابر ! مؤمنان براى باقى ماندن در دنيا، دلارام به او نشدند و خود را ايمن از فرا رسيدن آخرت نديدند . آن سخنان دلبرانه كه به گوش خود شنيدند ، آنان را از [شنيدن ]ياد خدا ناشنوا نكرد و آن آرايه‏ها كه به چشم خود ديدند ، آنان را از [ديدن‏] نور خدا نابينا نكرد . در نتيجه، به پاداش نيك‏مردان دست يافتند .
همانا تقواپيشگان، كم‏هزينه‏ترين مردم دنيا و كمك‏كارترين آنها براى تو اَند . اگر دچار فراموشى شوى، تو را يادآور مى‏شوند و اگر به ياد داشته باشى، يارى‏ات مى‏كنند . همواره حقگو هستند و پيوسته بر پا دارنده فرمان خدا . با دوستىِ خدا ، رشته هر دوستى [ديگرى‏] را بريده‏اند و با دل‏هايشان به خدا و دوستى او نظر افكنده‏اند و به خاطر طاعت پادشاه خويش از دنيا گريخته‏اند ...» .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
216

۲۱۴.عنه عليه السلام : مَن عَرَفَ الدُّنيا لَم يَحزَن عَلى‏ ما أصابَهُ .۱

۲۱۵.عنه عليه السلام : إذا فاتَكَ مِنَ الدُّنيا شَي‏ءٌ فَلا تَحزَن .۲

۲۱۶.عنه عليه السلام : لا تُشعِر قَلبَكَ الهَمَّ عَلى‏ ما فاتَ ، فيَشغَلَكَ عَمّا هُوَ آتٍ .۳

۲۱۷.عنه عليه السلام - مِن كتابٍ لَهُ إلَى ابنِ عَبّاسٍ - : دَعَ ما فَاتَكَ مِنَ الدُّنيا فَلا تُكثِر عَلَيهِ حُزناً ، وما أصابَكَ مِنها فَلا تُنعِم بِهِ سُروراً ، وليَكُن هَمُّكَ فيما بَعدَ المَوتِ ، وَالسَّلامُ .۴

۲۱۸.الإمام الحسن عليه السلام : اِجعَل ما طَلَبتَ مِنَ الدُّنيا فَلَم تَظفَر بِهِ ، بِمَنزِلَةِ ما لَم يَخطُر بِبالِكَ .۵

۲۱۹.حلية الأولياء عن جابر الجعفي : قالَ لي مُحَمَّدُ بنُ عَليٍّ [الباقر عليه السلام‏] : يا جابِرُ ، إنّي لَمَحزونٌ وإنّي لَمُشتَغِلُ القَلبِ . قُلتُ : ولِمَ حُزنُكَ وشُغلُ قَلبِكَ ؟
قال : يا جابِرُ ، إنَّهُ مَن دَخَلَ قَلبَهُ صافي خالِصِ دينِ اللَّهِ‏۶ شَغَلَهُ عَمّا سِواهُ .
يا جابِرُ ، مَا الدُّنيا وما عَسى‏ أن تَكونَ ؟ هَل هُوَ إلّا مَركَبٌ رَكِبتَهُ أو ثَوبٌ لَبِستَهُ أوِ امرَأَةٌ أصَبتَها ؟
يا جابِرُ ، إنَّ المُؤمِنينَ لَم يَطمَئِنّوا إلَى الدُّنيا لِبَقاءٍ فيها ، ولَم يَأمَنوا قُدومَ الآخِرَةِ عَلَيهِم ، ولَم يَصُمَّهُم عَن ذِكرِ اللَّهِ ما سَمِعوا بِآذانِهِم مِنَ الفِتنَةِ ، ولَم يُعمِهِم عَن نورِ اللَّهِ ما رَأَوا بِأَعيُنِهِم مِنَ الزّينَةِ ، فَفازوا بِثَوابِ الأَبرارِ ، إنَّ أهلَ التَّقوى‏ أيسَرُ أهلِ الدُّنيا مُؤنَةً وأكثَرُهُم لَكَ مَعونَةً ، إن نَسيتَ ذَكَّروكَ ، وإن ذَكَرتَ أعانوكَ ، قَوّالينَ بِحَقِّ اللَّهِ ، قَوّامينَ بِأَمرِ اللَّهِ ، قَطَعوا مَحَبَّتَهُم بِمَحَبَّةِ اللَّهِ عزّ وجلّ ، ونَظَروا إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ وإلى‏ مَحَبَّتِهِ بِقُلوبِهِم ، وتَوَحَّشوا مِنَ الدُّنيا لِطاعَةِ مَليكِهِم .۷

1.غرر الحكم : ج ۵ ص ۴۰۱ ح ۸۹۳۵ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۳۵ ح ۷۵۱۶ .

2.غررالحكم : ج ۳ ص ۱۷۴ ح ۴۱۳۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۳۲ ح ۲۹۷۶ .

3.غررالحكم : ج ۶ ص ۳۴۵ ح ۱۰۴۳۴ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۳۰ ح ۹۶۳۷ بزيادة «عن الاستعداد» بعد «فيشغلك» .

4.الكافي : ج ۸ ص ۲۴۰ ح ۳۲۷ ، نهج البلاغة : الكتاب ۲۲ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۳۲ ص ۴۰۲ ؛ تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۰۴ ، دستور معالم الحكم : ص ۸۰ ، مطالب السؤول : ج ۱ ص ۲۱۹ كلّها نحوه . كنز العمّال : ج ۳ ص ۷۲۰ ح ۸۵۷۱ .

5.كشف الغمّة : ج ۲ ص ۱۹۸ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۱۱ ح ۶ ؛ مطالب السؤول : ج ۲ ص ۳۷ .

6.ما أثبتناه من الكافي وفي المصدر هكذا : وقلبه صافٍ خالص دين اللَّه .

7.حلية الأولياء : ج ۳ ص ۱۸۲ الرقم ۲۴۱ ، البداية والنهاية : ج ۹ ص ۳۱۰ نحوه ، تاريخ دمشق : ج ۵۴ ص ۲۸۰ ؛ الكافي : ج ۲ ص ۱۳۲ ح ۱۶ ، تحف العقول : ص ۲۸۶ نحوه . كشف الغمّة : ج ۲ ص ۳۳۳ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۱۸۵ ح ۱۵ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35792
صفحه از 496
پرینت  ارسال به