201
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۱۸۵.امام على عليه السلام : نعمت دنيا پاينده نيست و شادمانى‏اش دوام ندارد و از مصيبت‏هاى آن ايمنى نيست .

۱۸۶.امام على عليه السلام - در خطبه‏اش در باره دنيا - : ... شادى‏اش آميخته با اندوه است و مردان نيرومندش رو به سوى ناتوانى و سستى .

۱۸۷.امام على عليه السلام : دنيادار ، هر زمان كه در آن به خوشى‏اى اطمينان كرد، دنيا او را از آن خوشى به مشكلى كشانْد .

۱۸۸.امام على عليه السلام - خطاب به سلمان فارسى - : مَثَل دنيا ، مَثَل مار است: پوستش نرم است و زهرش كُشنده . پس به خاطر ناچيز بودن آنچه كه از آن، تو را همراهى مى‏كند ، از آنچه از دنيا برايت خوشايند است ، روى بگردان ؛ زيرا هر گاه در دنيا ، انسان خردمند به شادمانى دست يابد ، او را به سوى تلخ‏كامى مى‏بَرَد . پس اگر به از دست دادن آن يقين دارى ، اندوه‏هايش را از خود فرو بگذار .

۱۸۹.امام على عليه السلام : مبادا زندگى دنيا ، شما را بفريبد! چه اين كه دنيا ، سرايى است كه بلا از هر سو آن را در ميان گرفته است، و به رنج، شهره است، و بى‏وفايى ، ويژگى آن است. هر آنچه در آن است ، رو به نابودى است، و آن ، ميان اهلش به نوبت مى‏چرخد و هر روز به كام يكى است. حالاتش پاينده نيست . ساكنانش هرگز از گزند او در امان نيستند . مردم دنيا همان دم كه در فراوانى و شادمانى اند، يكباره با رنج و فريبكارى روبه‏رو مى‏شوند ... . زندگى در آن ، نكوهيده است، و آسايشش دوام ندارد . مردم دنيا در آن ، هدف‏هاى نشانه‏رفته‏اى هستند كه دنيا تيرهايش را به سوى آنان مى‏افكند ، و با مرگ، خُردشان مى‏كند .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
200

۱۸۵.عنه عليه السلام : لا تَدومُ حَبرَةُ الدُّنيا ، ولا يَبقى‏ سُرورُها ، ولا تُؤمَنُ فَجعَتُها .۱

۱۸۶.عنه عليه السلام - مِن خُطبَةٍ لَهُ فِي الدُّنيا - : . . . سُرورُها مَشوبٌ بِالحُزنِ ، وجَلَدُ۲ الرِّجالِ فيها إلَى الضَّعفِ وَالوَهنِ .۳

۱۸۷.عنه عليه السلام : إنَّ صاحِبَها [الدُّنيا] كُلَّمَا اطمَأَنَّ فيها إلى‏ سُرورٍ أشخَصَتهُ عَنهُ إلى‏ مَحذورٍ .۴

۱۸۸.عنه عليه السلام - لِسَلمانَ الفارِسيّ - : إنَّ مَثَلَ الدُّنيا مَثَلُ الحَيَّةِ ، لَيِّنٌ مَسُّها ، قاتِلٌ سَمُّها ، فَأَعرِض عَمّا يُعجِبُكَ فيها لِقِلَّةِ ما يَصحَبُكَ مِنها ، فَإِنَّ المَرءَ العاقِلَ كُلَّما صارَ فيها إلى‏ سُرورٍ أشخَصَتهُ مِنها إلى‏ مَكروهٍ ، ودَع عَنكَ هُمومَها إن أيقَنتَ بفراقها .۵

۱۸۹.عنه عليه السلام : لا تَغُرَّنَّكُمُ الحَياةُ الدُّنيا ، فَإِنَّها دارٌ بِالبَلاءِ مَحفوفَةٌ ، وبِالعَناءِ مَعروفَةٌ ، وبِالغَدرِ مَوصوفَةٌ ، وكُلُّ ما فيها إلى‏ زَوالٍ ، وهِيَ بَينَ أهلِها دُوَلٌ وسِجالٌ ، لا تَدومُ أحوالُها ، ولَم يَسلُم مِن شَرِّها نُزّالُها ، بَينا أهلُها مِنها في رَخاءٍ وسُرورٍ ، إذا هُم في بَلاءٍ وغُرور ، . . . العَيشُ فيها مَذمومٌ ، وَالرَّخاءُ فيها لا يَدومُ ، وإنَّما أهلُها فيها أغراضٌ مُستَهدَفَةٌ ، فَتَرميِهم بِسِهامِها ، وتَقصِمُهُم بِحِمامِها۶ .۷

1.عيون الحكم والمواعظ : ص ۵۴۴ ح ۱۰۱۰۸ ، غرر الحكم : ج ۶ ص ۴۱۸ ح ۱۰۸۵۲ .

2.الجَلَدُ : القويّ الشديد (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۳۰۴ «جلد») .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۳ ، الكافي : ج ۸ ص ۱۷ ح ۳ عن محمّد بن إسماعيل الهمداني عن الإمام الكاظم عنه عليهما السلام ، تحف العقول : ص ۲۰۳ وفيهما «والبقاء» بدل «وجلد الرجال» ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۹۰ ح ۲۱۴۵ وفيه «فآخر الحياة» بدل «وجلد الرجال» ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۳۹ ح ۱۶ ؛ دستور معالم الحكم : ص ۴۴ وفيه «وآخر الحياة» بدل «وجلد الرجال» .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۶۸ ، روضة الواعظين : ص ۴۸۳ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۴۶ ح ۳۲۴۳ ، بحارالأنوار : ج ۳۳ ص ۴۸۴ ح ۶۸۹ .

5.خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص ۱۰۱ ، الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۳ ، نزهة الناظر : ص ۸۴ ح ۱۶۵ كلاهما نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۱۰۵ ح ۱۰۱ ؛ دستور معالم الحكم : ص ۳۷ ، مطالب السؤول : ج ۱ ص ۲۱۸ كلاهما نحوه .

6.الحِمامُ : الموت (مجمع البحرين : ج ۱ ص ۴۶۰ «حمم») .

7.عيون الحكم والمواعظ : ص ۹۱ ح ۲۱۴۶ ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۱۱۷ ح ۱۰۹ ؛ تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۵۰۰ عن صالح العجلي ، دستور معالم الحكم : ص ۳۶ ، المناقب للخوارزمي : ص ۳۷۰ ح ۳۸۹ كلّها نحوه ، كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۲۰۱ ح ۴۴۲۲۴ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36834
صفحه از 496
پرینت  ارسال به