193
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

ج - انباشت مال‏

۱۶۱.امام على عليه السلام : محصولِ مالِ گردآمده، غصّه است .

۱۶۲.امام على عليه السلام : مال انباشته ، اندوه‏ها به بار مى‏آورد .

۱۶۳.امام على عليه السلام : مال گردآمده، اندوه مى‏آورد .

۱۶۴.امام على عليه السلام : دارايىِ گردآمده، سرچشمه اندوه است .

۱۶۵.امام على عليه السلام : به اندازه مال انباشته ، اندوه‏ها و غم‏ها افزوده مى‏شوند .

۱۶۶.امام على عليه السلام : به قدر مال گردآمده، اندوه‏ها پديد مى‏آيند .

۱۶۷.امام زين العابدين عليه السلام : كسى كه خواهان توانگرى و دارايى و رفاه در دنيا باشد ، در حقيقت، آنها را براى آسايش مى‏خواهد و آسايش، در دنيا و براى اهل دنيا خلق نشده ؛ بلكه در بهشت و براى بهشتيان آفريده شده است . رنج و خستگى ، در دنيا و براى اهل دنيا آفريده شده است، به قدر پياله‏اى از آن به كسى داده نمى‏شود مگر آن كه دو برابرش حرص به وى داده مى‏شود و هر كس در دنيا بيشتر به دست آوَرَد، فقيرتر است؛ چون به افراد ديگر و نيز به ساير ابزارهاى دنيا براى نگهدارى دارايى‏هاى خود نيازمندتر مى‏گردد .
از اين رو، در توانمندى دنيا، راحتى وجود ندارد؛ وليكن شيطان، آدميزاد را وسوسه مى‏كند كه جمع كردن مال، مايه آسودگى است. حال آن كه او را به سوى رنج دنيا و حسابرسى در آخرتْ روانه مى‏سازد.


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
192

ج - اِقتِناءُ المالِ‏

۱۶۱.الإمام عليّ عليه السلام : ثَمَرَةُ المُقتَنَياتِ الحُزنُ .۱

۱۶۲.عنه عليه السلام : القُنيَةُ۲ أحزانٌ .۳

۱۶۳.عنه عليه السلام : القُنيَةُ تَجلِبُ الحُزنَ .۴

۱۶۴.عنه عليه السلام : القُنيَةُ يَنبوعُ الأَحزانِ .۵

۱۶۵.عنه عليه السلام : بِقَدرِ القُنيَةِ يَتَضاعَفُ الحُزنُ وَالغُمومُ .۶

۱۶۶.عنه عليه السلام : عَلى‏ قَدرِ القُنيَةِ تَكونُ الغُمومُ .۷

۱۶۷.الإمام زين العابدين عليه السلام : مَن طَلَبَ الغِنى‏ وَالأَموالَ وَالسَّعَةَ فِي الدُّنيا فَإِنَّما يَطلُبُ ذلِكَ لِلرّاحَةِ ، وَالرّاحَةُ لَم تُخلَق فِي الدُّنيا ولا لِأَهلِ الدُّنيا ، إنَّما خُلِقَتِ الرّاحَةُ فِي الجَنَّةِ ولِأَهلِ الجَنَّةِ ، وَالتَّعَبُ وَالنَّصبُ خُلِقا فِي الدُّنيا ولِأَهلِ الدُّنيا وما اُعطِيَ أحَدٌ مِنها جَفنَةٌ إلّا اُعطِيَ مِنَ الحِرصِ مِثلَيها ومَن أصابَ مِنَ الدُّنيا أكثَرَ كان فيها أشَدَّ فَقراً لِأَنَّهُ يَفتَقِرُ إلَى النّاسِ في حِفظِ أموالِهِ ويَفتَقِرُ إلى‏ كُلِّ آلَةٍ مِن آلاتِ الدُّنيا فَلَيسَ في غِنَى الدُّنيا راحَةٌ ولكِنَّ الشَّيطانَ يُوَسوِسُ إلَى ابنَ ادَمَ أنَّ لَهُ في جَمعِ [ذلِكَ‏] المالِ راحَةً إنَّما يَسوقُهُ إلَى التَّعَبِ فِي الدُّنيا وَالحِسابِ عَلَيهِ فِي الآخِرَةِ .۸

1.غرر الحكم : ج ۳ ص ۳۲۳ ح ۴۵۹۲ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۲۰۷ ح ۴۱۳۶ .

2.القُنيَةُ : المال المُدّخر (مفردات ألفاظ القرآن : ص ۶۸۶ «قني») .

3.غرر الحكم : ج ۱ ص ۳۶ ح ۱۰۲ .

4.غرر الحكم : ج ۱ ص ۱۰۰ ح ۳۷۱ .

5.غرر الحكم : ج ۱ ص ۱۰۶ ح ۳۹۵ .

6.غرر الحكم : ج ۳ ص ۲۲۳ ح ۴۲۷۸ .

7.غرر الحكم : ج ۴ ص ۳۱۵ ح ۶۱۸۸ .

8.الخصال : ص ۶۴ ح ۹۵ عن الزهري ، بحارالأنوار : ج ۷۳ ص ۹۲ ح ۶۹ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36950
صفحه از 496
پرینت  ارسال به