191
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۱۵۵.امام رضا عليه السلام : فقر، كليد بدبختى است .

ب - بدهكارى‏

۱۵۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : اندوهى چون اندوه بدهكارى نيست و دردى همچون درد چشم نيست .

۱۵۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : بدهى، زنجير اسارتى است كه در گردن بنده آويخته مى‏شود و او به وسيله آن، تيره‏روز و يا خوش‏بخت مى‏گردد . آن [بدهى‏]، شبانه‏روز، وى را مى‏آزارد و اندوهگين مى‏سازد و او همواره پاداش داده مى‏شود تا آن را بپردازد و به اين وسيله، به خوش‏بختى دست مى‏يابد، يا پرداخت آن را سبك مى‏شمارد تا مرگش فرا مى‏رسد و او به خاطر آن، تيره‏روز مى‏گردد .

۱۵۸.امام على عليه السلام : از قرض گرفتن بپرهيزيد ؛ زيرا مايه سرافكندگى روز و اندوه شب و يك بار پرداختن در دنيا و يك بار پرداختن در آخرت است [اگر بدحسابى كند] .

۱۵۹.امام صادق عليه السلام : بدهى ، غصّه شب و خوارىِ روز است .

۱۶۰.امام كاظم عليه السلام : مسيح عليه السلام به حواريون فرمود : ... به حق مى‏گويم : آن كس كه بدهى ندارد، آسوده‏تر است و اندوهش كمتر تا كسى كه بدهكار است ؛ اگر چه بتواند به خوبى، قرض خود را بپردازد . همچنين كسى كه دچار خطاكارى نشده، راحت‏تر است تا فردى كه خطاكرده است ؛ هر چند خالصانه، توبه كند و به سوى خدا باز گردد .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
190

۱۵۵.الإمام الرضا عليه السلام : المَسكَنَةُ۱ مِفتاحُ البُؤسِ .۲

ب - الدَّين‏

۱۵۶.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : لا غَمَّ إلّا غَمُّ الدَّينِ ، ولا وَجَعَ إلّا وَجعُ العَينِ .۳

۱۵۷.عنه صلى اللَّه عليه و آله : الدَّينُ غِلٌّ ثَقيلٌ يَركَبُ في عُنُقِ العَبدِ ، يَشقى‏ بِهِ أو يَسعَدُ بِهِ ، يَكرُبُهُ‏۴ ذلِكَ ويُحزِنُهُ في ساعاتِ اللَّيلِ وَالنَّهارِ ، ولا يَزالُ مَأجوراً حَتّى‏ يُؤَدِّيَهُ فَيَسعدُ بِذلِكَ ، أو يَستَخِفُّ بِهِ حَتّى‏ يَموتَ فَيَشقى‏ بِذلِكَ .۵

۱۵۸.الإمام عليّ عليه السلام : إيّاكُم وَالدَّينَ ؛ فَإِنَّهُ مَذَلَّةٌ بِالنَّهارِ ، ومَهَمَّةٌ بِاللَّيلِ ، وقَضاءٌ فِي الدُّنيا ، وقَضاءٌ فِي الآخِرَةِ .۶

۱۵۹.الإمام الصادق عليه السلام : الدَّينُ غَمٌّ بِاللَّيلِ ، وذُلٌّ بِالنَّهارِ .۷

۱۶۰.الإمام الكاظم عليه السلام : إنَّ المَسيحَ عليه السلام قالَ لِلحَوارِيّينَ . . . بِحَقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّ مَن لَيسَ عَلَيهِ دَينٌ مِنَ النّاسِ أروَحُ وأقلُّ هَمّاً مِمَّن عَلَيهِ الدَّينُ وإن أحسَنَ القَضاءَ ، وكَذلِكَ مَن لَم يَعمَلِ الخَطيئَةَ أروَحُ هَمّاً مِمَّن عَمِلَ الخَطيئَةَ ، وإن أخلَصَ التَّوبَةَ وأنابَ .۸

1.المَسكَنةُ : الخضوع والذِلَّةُ ، فَقرُ النفس (النهاية : ج ۲ ص ۳۸۵ «سكن») .

2.العدد القويّة : ص ۲۹۷ ح ۲۸ ، الدرّة الباهرة : ص ۳۷ ، نزهة الناظر : ص ۲۰۰ ح ۴۳۳ وفيهما «المسألة» بدل «المسكنة» ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۳۵۳ ح ۹ .

3.شعب الإيمان : ج ۶ ص ۵۳۶ ح ۹۱۹۳ ، المعجم الأوسط : ج ۶ ص ۱۵۴ ح ۶۰۶۴ ، مسند الشهاب : ج ۲ ص ۴۶ ح ۸۵۴ كلّها عن جابر بن عبداللَّه وفيهما «همّ» بدل «غمّ» في الموضعين ، تاريخ أصبهان : ج ۲ ص ۲۶۵ الرقم ۱۶۵۲ عن أبي هريرة ، كنزالعمّال : ج ۱۶ ص ۱۲۰ ح ۴۴۱۳۲ ؛ المصباح للكفعمي : ص ۲۳۰ ، بحارالأنوار : ج ۳۰ ص ۴۱۵ .

4.الكُربَةُ : الغَمُّ الذي يأخذ بالنَفَس (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۵۶۰ «كرب») .

5.الفردوس : ج ۲ ص ۲۲۸ ح ۳۰۹۹ عن عمرو بن حزم ، كنز العمّال : ج ۶ ص ۲۳۴ ح ۱۵۴۹۴ .

6.الكافي : ج ۵ ص ۹۵ ح ۱۱ ، تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۸۳ ح ۳۷۶ ، علل الشرائع : ص ۵۲۷ ح ۲ كلّها عن ابن القدّاح عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۸۲ ح ۳۶۸۲ ، عوالي اللآلي : ج ۲ ص ۱۳۹ ح ۳۸۵ عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله وليس فيه ذيله من «وقضاء» ، بحارالأنوار : ج ۱۰۳ ص ۱۴۱ ح ۵ .

7.تحف العقول : ص ۳۵۹ ، بحارالأنوار : ج ۷۸ ص ۲۴۲ ح ۲۹ .

8.تحف العقول : ص ۳۹۲ ، بحارالأنوار : ج ۱ ص ۱۴۵ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35450
صفحه از 496
پرینت  ارسال به