15
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

اين كه اين بخش ، غير قابل تغيير است يا مى‏توان آن را تغيير داد؟ و يا به طور كلّى آيا توزيع درصدها دقيقاً همين است يا نه؟ ، ممكن است مباحث و ملاحظاتى وجود داشته باشد؛ اما آنچه مهم است ، اين كه به طور كلّى ثابت شده است كه عوامل شادكامى، تنها در عوامل مادّى خلاصه نمى‏شوند و حتّى عوامل مادّى ، نسبت به ديگر عوامل ، تأثير كمترى در شادكامى دارند. از اين رو ، نبايد ثروت و رشد اقتصادى را تنها عامل شادكامى دانست.
ثانياً ، به نظر مى‏رسد كه مقايسه كشورهاى پرجمعيت، با كشورى مانند دانمارك كه فقط پنج و نيم ميليون جمعيت دارد، صحيح نباشد .
ثالثاً ، عوامل و آفات شادكامى، فراتر از عوامل و آفات اقتصادى و مادّى است. ممكن است كسى هيچ نوع كمبود اقتصادى و رفاهى نداشته باشد ، ولى به دليل آفت‏هاى اخلاقى و يا به دلايل ديگرى - كه شرح آنها در اين كتاب خواهد آمد - دچار نگرانى و افسردگى گردد. به عكس، ممكن است كسى دچار كمبود اقتصادى باشد و با اين وصف، شاد باشد، چنان كه امام على عليه السلام در تبيين ويژگى‏هاى مؤمن مى‏فرمايد: «مَسرورٌ بِفَقرِهِ ؛۱ با اين كه فقير است، شاد است».
از سوى ديگر، رشد اقتصادىِ همگانى، به گونه‏اى كه همه مردم جهان بتوانند از انواع امكانات علمى، فرهنگى و رفاهى برخوردار شوند، آرزويى است كه به باور ما ، جز در عصر ظهور امام مهدى عليه السلام محقّق نخواهد شد.
بر اين اساس، مهم‏ترين مسئله در موضوع شادى، ارائه الگويى است كه همگان بتوانند با پيروى از آن، در همه حال ، شادكام باشند.

الگوى شادكامى در اسلام‏

با جرئت مى‏توان گفت كه يكى از معجزات اسلام ، اين است كه چهارده قرن پيش از اين ، در عصر حاكميت جهل بر جهان ، الگويى از شادكامى را به جهانيان عرضه

1.الكافى : ج ۲ ص ۲۲۷.


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
14

۳) عوامل مرتبط با فعاليت‏هاى ارادى (قصدمند) . ۱ مراد از عوامل ارادى/ اختيارى - كه لوبوميرسكى و شلدون از آنها به عنوان «اميدبخش‏ترين ابزارها براى تغيير دادن سطح شادكامى افراد» ياد مى‏كنند - «اَعمال اختيارى و مستلزم تلاش و كوشش اند كه فرد ، درگير آنها مى‏شود. چنين اعمالى مى‏توانند شناختى (مثل : نگرش‏هاى مثبت يا خوش‏بينانه و پذيرش آنها)، رفتارى (مثل : مهربانى كردن به ديگران به طور مرتّب يا ورزش كردن به طور مرتّب) يا ارادى و قصدمند (مثل : تعيين و پيگيرى اهداف مهم و معنادار شخصى) باشند. وجه مشترك همه اينها ، تلاش و تعهّد ارادى (آگاهانه) است».
۲
به بيانى ديگر ، اينها همان چيزهايى هستند كه در ادبيات اسلامى از آنها با عنوان مسائل «اخلاقى» و «اعتقادى» ياد مى‏كنيم. بر اساس بررسى‏ها، اين عوامل، ۴۰درصد باقى‏مانده شادكامى پايدار را تأمين‏مى‏كنند.۳


نمودار تعيين‏كننده‏هاى سه‏گانه شادكامى پايدار ، بر اساس نظريه لوبوميرسكى و همكاران‏
البته در باره اين كه : آيا عوامل ژنتيك واقعاً به همين اندازه (۵۰%) تأثير دارند؟ و

1.intentional/Volitional activity.

2.Lyubomirsky,S.,Tkach,C., Sheldon,K.M.)۴۰۰۲(. Pursuing sustained happiness through random acts of kindness and couting one,s blessing: tests of two six-week interventions. Results presented in; Lyubomirsky and Sheldon)۵۰۰۲(. Pursuing happiness: review of General Psychology, ۰,۱۱۱-۱۳۱.

3.اثربخشى مداخلات روان‏شناسى مثبت‏گرا ... : ص ۶۵ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35576
صفحه از 496
پرینت  ارسال به