143
الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث

۳۹.مكارم الاخلاق - به نقل از ابو الدرداء - : پيامبر خدا عليه السلام هر گاه سخن مى‏گفت ، ميان سخنش تبسم مى‏كرد .

۴۰.الطبقات الكبرى : عايشه در پاسخ به اين پرسش كه: «پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در خلوت با خانواده‏اش چگونه بود؟» گفت: نرمخوترين مردم و بزرگوارترين آنان بود ... هميشه خندان و پُرتبسّم بود .

۴۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : دو مسلمان كه با تبسّم و مهربانى و درنگ با هم ملاقات كنند ، گناهانشان پيش رويشان فرو مى‏ريزد .

۴۲.امام باقر عليه السلام : تبسّم شخص در چهره برادرش، نيكى است و زدودن غمى از او هم نيكى است .

۴۳.امام صادق عليه السلام : به خدا و محمّد صلى اللَّه عليه و آله و على عليه السلام ايمان ندارد آن كس كه چون برادر مؤمنش براى حاجتى به نزدش بيايد، خنده‏رو با وى روبه‏رو نشود . پس اگر نيازش به دست اوست، در برآوردنش بشتابد و اگر ميسور او نيست ، در برآوردن آن به دست ديگران ، خود را به زحمت بيفكند كه اگر چنين نباشد، ميان ما و او، رشته دوستى نيست .


الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
142

۳۹.مكارم الأخلاق عن أبي الدرداء : كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله إذا حَدَّثَ بِحَديثٍ تَبَسَّمَ في حَديثِهِ .۱

۴۰.الطبقات الكبرى عن عائشة - لَمّا سُئِلت : كَيفَ كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله إذا خَلا في بَيتِهِ ؟ - : كانَ أليَنَ النّاسِ ، وأكرَمَ النّاسِ . . . كانَ ضَحّاكا بَسّاماً .۲

۴۱.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إنَّ المُسلِمَينِ إذَا التَقَيا وتَبَسَّما بِلُطفٍ وتُؤَدَةٍ۳ ، تَناثَرت خَطاياهُما بَينَ أيديهِما .۴

۴۲.الإمام الباقر عليه السلام : تَبَسُّمُ الرَّجُلِ في وَجهِ أخيهِ حَسَنَةٌ ، وصَرفُ القَذى‏۵ عَنهُ حَسَنَةٌ .۶

۴۳.الإمام الصادق عليه السلام : ما آمَنَ بِاللَّهِ ولا بِمُحَمَّدٍ صلى اللَّه عليه و آله ولا بِعَلِيٍّ عليه السلام مَن إذا أتاهُ أخوهُ المُؤمِنُ في حاجَةٍ لَم يَضحَك في وَجهِهِ ، فَإِن كانَت حاجَتُهُ عِندَهُ سارَعَ إلى‏ قَضائِها ، وإن لَم يَكُن عِندَهُ تَكَلَّفَ مِن عِندِ غَيرِهِ حَتّى‏ يَقضِيَها لَهُ ، فَإِذا كانَ بِخِلافِ ما وَصَفتُهُ فَلا وَلايَةَ بَينَنا وبَينَهُ .۷

1.مكارم الأخلاق : ج ۱ ص ۵۸ ح ۴۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۶ ص ۲۹۸ ح ۲ ؛ مسند ابن حنبل : ج ۸ ص ۱۷۱ ح ۲۱۷۹۱ ، تاريخ دمشق : ج ۴۷ ص ۱۸۸ كلاهما نحوه .

2.الطبقات الكبرى‏ : ج ۱ ص ۳۶۵ ، مسند إسحاق بن راهويه : ج ۲ ص ۴۳۴ ح ۱۰۰۱ ، فتح الباري : ج ۱۰ ص ۴۶۱ ذيل ح ۶۰۳۹ ، مكارم الأخلاق لابن أبي الدنيا : ص ۲۵۷ ح ۳۹۶ كلّها نحوه ، البداية والنهاية : ج ۶ ص ۴۴ ، كنزالعمّال : ج ۷ ص ۱۲۸ ح ۱۸۳۲۷ .

3.التُؤَدَةُ : التأنّي والرزانة (النهاية : ج ۱ ص ۱۷۸ «تئد») .

4.الإخوان : ص ۱۷۶ ح ۱۱۶ ، المعجم الأوسط : ج ۷ ص ۳۲۴ ح ۷۶۳۰ ، الأذكار المنتخبة : ص ۲۳۶ نحوه .

5.القَذى‏ : ما يقع في العين والشراب من تُراب أو تِبن أو وسخ ، ويراد به هنا : الكدورة التي حصلت للمؤمن من حوادث الدهر (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۱۴۵۵ «قذى») .

6.الكافي : ج ۲ ص ۱۸۸ ح ۲ عن جابر بن يزيد و ص ۲۰۶ ح ۱ عن سعدان بن مسلم عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه وليس فيه ذيله ، مصادقة الإخوان : ص ۱۵۸ ح ۲ عن جابر بن يزيد ، مشكاة الأنوار : ص ۳۱۶ ح ۹۹۶ عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه وليس فيه ذيله ، بحارالأنوار : ج ۷۴ ص ۲۸۸ ح ۱۵ .

7.قضاء حقوق المؤمنين : ص ۲۰ ح ۱۷ ، جامع الأحاديث (الغايات) : ص ۲۳۳ نحوه ، بحارالأنوار : ج ۷۵ ص ۱۷۶ ح ۱۲ .

  • نام منبع :
    الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيدرسول موسوي؛ عبّاس پسنديده؛ ترجمه: مرتضی خوش‌نصیب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    فم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 35730
صفحه از 496
پرینت  ارسال به