انسانهاى قانع ، از رنج و حرص ، رها هستند و آسودگى و شادابى را تجربه مىكنند .۱
۳ - ۳ - ۲ - ۲ . عفّتورزى
عفّتورزى ، از ديگر عوامل سُرور است . يكى از ابعاد وجودى انسان، بُعد شهوت اوست. كار اين بُعد، خواستن و طلب كردن است. هر خواستهاى ، چه خوب و چه بد، به اين بُعد ، مربوط مىگردد. اگر اين بُعد ، مورد تربيت قرار نگيرد، پيامدهاى ناگوار و ناراحت كنندهاى خواهد داشت. گاه اين بُعد، بيمار و افسارگسيخته مىگردد. در اين حالت، به سمت خواستههاى نادرست مىرود و در اين حال، اندازه نيز نگه نخواهد داشت. نتيجه اين حالت، اضطراب و ناآرامى است ؛ امّا اگر اين حالتْ مهار شود، آرامش و صفا بر زندگى حاكم خواهد گشت. در ادبيات دين از مهار شهوت، به عنوان «عفّت» ياد مىشود. عفّت، موجب كنترل شهوت مىشود و آن را از خواستههاى نادرست و بىاندازه ، باز خواهد داشت و همين امر ، موجب آسودگى خاطر مىگردد.۲ بنا بر اين، براى رسيدن به آسايش، بايد خواستههاى شهوانى خود را مهار كنيم و پاكدامن باشيم . كسانى كه توانمندى چنين كارى را دارند، مىتوانند آسودگى خاطر را تجربه كنند.۳
۳ - ۳ - ۲ - ۳ . دورانديشى
يكى از ابعاد زندگى انسان، آينده آن است. زندگى انسان، هميشه رو به جلو و معطوف به آينده است. همواره موفّقيت فردا، در گرو تدبير و تلاش امروز است. از
1.براى مطالعه بيشتر در اين موضوع ، ر . ك : رضايت از زندگى ، عباس پسنديده .
2.ر . ك : ص ۳۲۵ (پاكدامنى).
3.براى آشنايى بيشتر با موضوع عفاف (خويشتندارى جنسى) در نگاه اسلام ، ر . ك : جوان ، هيجان و خويشتندارى . نيز ، ر . ك : پژوهشى در فرهنگ حيا .