75
فرهنگ‌نامه اعتکاف

۳ / ۶

حکمت

۹۷.امام على علیه السّلام: پیامبر صلّی الله علیه و آله از پروردگارش در شب معراج پرسید:... پروردگارا! رهاورد روزه چیست؟
فرمود: «روزه، حکمت مى‏آورد و حکمت، معرفت مى‏آورد و معرفت، به یقین مى‏رساند. پس هر گاه بنده به یقین رسید، در این فکر نیست که چگونه صبح کرده است: با تنگ‌دستی یا توانگرى».

۹۸.پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: آن گاه که شکم خالی باشد، دل، حکمت را مى‏پذیرد. زمانی که معده پر باشد، دل، حکمت را بیرون مى‏افکند.

۹۹.پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: هر کس شکمش را گرسنه بدارد، [قدرت] اندیشه‌ورزی‌اش بزرگ و قلبش هوشمند مى‏شود.

۳ / ۷

نزدیکی به خدا

۱۰۰.پیامبر خدا صلّی الله علیه و آلهـ خطاب به اُسامة بن زید ـ: ای اُسامه! روزه بگیر؛ چرا که به خدا نزدیک مى‏سازد. هیچ چیزی نزد خدا محبوب‏تر از بوی دهانِ روزه‌داری نیست که به خاطر خدا، خوردنی و نوشیدنی را ترک کرده است. پس اگر بتوانی زمانی که مرگ، تو را در مى‏یابد، شکمت گرسنه و جگرت تشنه باشد، چنان کن، که در آخرت، شرافت منزلگاه‏ها را درک مى‏کنی و با پیامبران، هم‌خانه مى‏شوى.

۱۰۱.پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: هر کس ماه رمضان را در [حال] گوش سپردن و سکوت، روزه بدارد و برای نزدیکی به خدا، گوش و چشم و غریزه جنسی و اعضایش را از دروغ و حرام و غیبت نگه دارد، خدای متعال، او را [به خود] نزدیک مى‏سازد، تا آن جا که زانوهای ابراهیم خلیل را لمس مى‏کند.


فرهنگ‌نامه اعتکاف
74

۳ / ۶

الحِكمَة

۹۷.الإمام عليّ علیه السّلام: إنَّ النَّبِيَّ صلّی الله علیه و آله سَأَلَ رَبَّهُ سُبحانَهُ لَيلَةَ المِعراجِ فَقالَ:... يا رَبِّ، وما ميراثُ الصَّومِ؟ قالَ:
الصَّومُ يورِثُ الحِكمَةَ، وَالحِكمَةُ تورِثُ المَعرِفَةَ، وَالمَعرِفَةُ تورِثُ اليَقينَ؛ فَإِذَا استَيقَنَ العَبدُ لا يُبالي كَيفَ أصبَحَ: بِعُسرٍ أم بِيُسرٍ.۱

۹۸.رسول اللّه صلّی الله علیه و آله: القَلبُ يَتَحَمَّلُ الحِكمَةَ عِندَ خُلُوِّ البَطنِ، القَلبُ يَمُجُّ الحِكمَةَ عِندَ امتِلاءِ البَطنِ.۲

۹۹.عنه صلّی الله علیه و آله: مَن أجاعَ بَطنَهُ عَظُمَت فِكرَتُهُ، وفَطِنَ قَلبُهُ.۳

۳ / ۷

التَّقَرُّبُ إلَى اللّهِ

۱۰۰.رسول اللّه صلّی الله علیه و آلهـــ لِاُسامَةَ بنِ زَيدٍ ـــ: يا اُسامَةُ، عَلَيكَ بِالصَّومِ؛ فَإِنَّهُ يُقَرِّبُ إلَى اللّهِ، إنَّهُ لَيسَ شَيءٌ أحَبَّ إلَى اللّهِ مِن ريحِ فَمِ الصّائِمِ تَرَكَ الطَّعامَ وَالشَّرابَ لِلهِ عزّ و جلّ، فَإِنِ استَطَعتَ أن يَأتِيَكَ المَوتُ وبَطنُكَ جائِعٌ وكَبِدُكَ ظَمآنُ فَافعَل؛ فَإِنَّكَ تُدرِكُ شَرَفَ المَنازِلِ فِي الآخِرَةِ، وتَحِلُّ مَعَ النَّبِيّينَ.۴

۱۰۱.عنه صلّی الله علیه و آله: مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ في إنصاتٍ وسُكوتٍ، وكَفَّ سَمعَهُ وبَصَرَهُ وفَرجَهُ وجَوارِحَهُ مِنَ الكَذِبِ وَالحَرامِ وَالغيبَةِ تَقَرُّباً إلَى اللّهِ تَعالیٰ؛ قَرَّبَهُ اللّهُ تَعالیٰ حَتّیٰ يَمَسَّ رُكبَتَي إبراهيمَ الخَليلِ علیه السّلام.۵

1.. إرشاد القلوب: ۲۰۳، بحار الأنوار: ج ۷۷ ص ۲۷ ح ۶.

2.. تنبيه الخواطر: ج ۲ ص ۱۱۹.

3.. إحياء العلوم: ج ۳ ص ۱۲۹؛ المحجّة البيضاء: ج ۵ ص ۱۵۴.

4.. تاريخ دمشق: ج ۸ ص ۷۶؛ دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۲۷۰.

5.. ثواب الأعمال: ص ۳۴۴ ح ۱، فضائل الأشهر الثلاثة: ص ۱۳۲ ح ۱۳۹.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه اعتکاف
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری محمّدحسين صالح آبادي عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13829
صفحه از 351
پرینت  ارسال به