65
فرهنگ‌نامه اعتکاف

۷۳.پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: هر گاه خداوند باشکوه، مردم دیاری را غرق در نافرمانی ببیند و در آن دیار، سه مؤمن باشند، او ـ که باشکوه است و نام‏هایش مقدّس‌اند ـ آنان را چنین ندا مى‏دهد: «ای نافرمانان از من! اگر در میان شما ایمان آورندگانی نبودند که به یاد جلالت و شُکوه من با یکدیگر دوستی مى‏ورزند و با نمازشان زمین و مساجد مرا آباد مى‏کنند و در سحرگاهان به خاطر ترس از من، آمرزش مى‏طلبند، بی تردید، عذابم را بی آن که باکی داشته باشم، بر شما فرو مى‏فرستادم».

۷۴.پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله: هر که پیوسته به مساجد، آمد و شد کند، به یکی از هشت چیز دست خواهد یافت: برادری که در راه خداى عزّ و جلّ از او بهره برَد، یا دانشی نغز، یا سخنی که او را به هدایت ره‌نمون شود، یا [سخنی] که او را از هلاکت برَهاند، یا رحمتی که چشم به راهش است، یا آن که گناهی را از روی شرم یا ترس [از خدا] ترک گوید.

۷۵.امام على علیه السّلام: هر گاه خداوند ـ تبارک و تعالی ـ بخواهد که زمینیان را عذاب کند، مى‏فرماید: «اگر نبودند کسانی که به پاس بزرگی و عظمت من، یکدیگر را دوست مى‏دارند و مسجدهایم را آباد مى‏کنند و سحرگاهان آمرزش مى‏طلبند، بی تردید، عذابم را فرو مى‏فرستادم».

۷۶.امام صادق علیه السّلامـ خطاب به فضل بن عبد الملک ـ: ای فضل! از هر قبیله‌اى، جز برگزیده آن، و از هر خاندانى، جز اصیل آن، ره‌سپار مسجد نمى‏شود. ای فضل! مسجدرو، دستِ کم، یکی از این سه چیز نصیبش مى‏شود: یا دعایی می کند که خداوند با آن او را به بهشت مى‏برد، یا دعایی که به سبب آن، خداوند، بلای دنیا را از او دور مى‏سازد، و یا برادری که در راه خداى عزّ و جلّ بهره‏اش مى‏گردد.


فرهنگ‌نامه اعتکاف
64

۷۳.عنه صلّی الله علیه و آله: إنَّ اللّهَ جَلَّ جَلالُهُ إذَا رَأیٰ أهلَ قَريَةٍ قَد أسرَفوا فِي المَعاصي، وفيها ثَلاثَةُ نَفَرٍ مِنَ المُؤمِنينَ، ناداهُم جَلَّ جَلالُهُ وتَقَدَّسَت أسماؤُهُ: يا أهلَ مَعصِيَتي، لَولا ما فيكُم مِنَ المُؤمِنينَ المُتَحابّينَ بِجَلالي، العامِرينَ بِصَلاتِهِم أرضي ومَساجِدي، المُستَغفِرينَ بِالأَسحارِ خَوفاً مِنّي، لَأَنزَلتُ بِكُم عَذابي ثُمَّ لا اُبالي.۱

۷۴.عنه صلّی الله علیه و آله: مَن أدمَنَ الاِختِلافَ إلَى المَساجِدِ أصابَ إحدَى الثَّمانِ: أخاً مُستَفاداً فِي اللّهِ عزّ و جلّ، أو عِلماً مُستَظرَفاً۲، أو كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلیٰ هُدىً، أو اُخریٰ تَصرِفُهُ عَنِ الرَّدیٰ، أو رَحمَةً مُنتَظَرَةً، أو تَركَ الذَّنبِ حَياءً أو خَشيَةً.۳

۷۵.الإمام عليّ علیه السّلام: إنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالیٰ إذا أرادَ أن يُصيبَ أهلَ الأَرضِ بِعَذابٍ قالَ: لَولاَ الَّذين يَتَحابّونَ بِجَلالي، ويَعمُرونَ مَساجِدي، ويَستَغفِرونَ بِالأَسحارِ، لَولاهُم لَأَنزَلتُ عَذابي.۴

۷۶.الإمام الصادق علیه السّلامـــ لِفَضلِ بنِ عَبدِ المَلِكِ ـــ: يا فَضلُ، لا يَأتِي المَسجِدَ مِن كُلِّ قَبيلَةٍ إلّا وافِدُها، ومِن كُلِّ أهلِ بَيتٍ إلّا نَجيبُها. يا فَضلُ، إنَّهُ لا يَرجِعُ صاحِبُ المَسجِدِ بِأَقَلَّ مِن إحدیٰ ثَلاثٍ: إمّا دُعاءٍ يَدعو بِهِ يُدخِلُهُ اللّهُ بِهِ الجَنَّةَ، وإمّا دُعاءٍ يَدعو بِهِ لِيَصرِفَ اللّهُ بِهِ عَنهُ بَلاءَ الدُّنيا، وإمّا أخٍ يَستَفيدُهُ فِي اللّهِ عزّ و جلّ.۵

1.. علل الشرائع: ص ۵۲۲ ح ۳، الأمالي للصدوق: ص ۲۶۷ ح ۲۸۹.

2.. في غير الخصال وتاريخ دمشق وكنز العمّال: «علماً مُستَطرفاً». علما أنّه أتى في جميع المصادر عبارة اُخرى بعد هذه العبارة وهي: «أو آية محكمة»، والظاهر سقوطها من المصدر، ويدلّ على ذلك أنّ المعدود لا يطابق العدد حاليّاً.

3.. الخصال: ص ۴۱۰ ح ۱۱؛ المعجم الكبير: ج ۳ ص ۸۸ ح ۲۷۵۰.

4.. كتاب من لا يحضره الفقيه: ج ۱ ص ۴۷۳ ح ۱۳۶۹، ثواب الأعمال: ص ۲۱۲ ح ۱.

5.. الأمالي للطوسي: ص ۴۷ ح ۵۷، بشارة المصطفى: ص ۷۲.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه اعتکاف
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری محمّدحسين صالح آبادي عبدالهادي مسعودي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 13487
صفحه از 351
پرینت  ارسال به