29
فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه

شد، ليکن با توجّه به اجماع فقهاى پيشين مبنى بر عدم وجوب تعيينى نماز جمعه در عصر غيبت، وى نماز جمعه را در دوران غيبت، با وجود فقيه جامع الشرايط، واجب تخييرى دانست؛۱ حکمى که اگر چه ـ مطابق مطالب پيش گفته ـ مستفاد از آراى فقهاى شيعى است، ليکن ظاهراً پيش‏تر مورد تصريح عالمان قرار نگرفته است.

پس از محقّق کرکى، فقيه بزرگ اماميه شيخ زين الدين معروف به شهيد ثانى،۲ رسماً فتوا به وجوب تعيينى نماز جمعه داد و در سال ۹۶۲ق،۳ رساله‏اى براى اثبات اين نظريه تأليف کرد.

اين نظر به تدريج در دولت صفويه ـ به ويژه پس از سيطره مسلک اخبارى‏ها بر مراکز علمى شيعه ـ رواج يافت و بسيارى از فقها و محدّثان، به استناد روايات بسيارى که مفادّ آن ترغيب و تحريض به شرکت در نماز جمعه است، به وجوب تعيينى نماز جمعه فتوا دادند؛ از جمله:

۱. فقيه محقّق سيّد محمّد عاملى،۴ مشهور به صاحب مدارک الأحکام

1.. ر. ک: جامع المقاصد: ج ۲ ص ۳۷۵.

2.. زين الدين بن نورالدين على بن احمد جبل‌عاملى، معروف به شهيد ثانى (۹۱۱ -۹۶۶ ق) فقيه، محدّث، مفسّر، منجّم و طبيب شيعى است. وى نخستين کسى است که فقه را تطبيقى و بر اساس مذاهب پنج‏گانه تدريس کرد. شهيد ثانى داراى تأليفات فراوانى در موضوعات مختلف فقهى و غير فقهى است. معروف‏ترين آثار او الروضة البهیة فى شرح اللمعة الدمشقیة، و مسالک الأفهام است. وى در شهر قسطنطينة به دست حکومت عثمانى به شهادت رسيد (ر.ک: روضات الجنّات: ج ۳ ص ۳۵۲ ـ ۳۸۷، أعیان الشیعة: ج ۷ ص ۱۴۳، أمل الآمل: ج ۱ ص ۸۷).

3.. با توجه به سال شهادت او يعنى ۹۶۵ ق بايد گفت: اين کتاب را در اواخر عمر خود نوشته است. از اين رو احتمال مطرح شده از سوى صاحب جواهر مبنى بر نگارش اين رساله در ايّام جوانى، صحيح به نظر نمى‏رسد، (ر. ک: صلاة الجمعه تاریخیا و فقهیاً: ص ۵۳).

4.. شمس الدين محمّد موسوى عاملى (۹۴۶ – ۱۰۰۹ ق) معروف به صاحب مدارک، فقيه و محدّث شيعى، نوۀ دخترى شهيد ثانى است. او تحصيلاتش را در زادگاه خويش و در نجف اشرف نزد مقدّس اردبيلى دنبال، و کتاب مدارک الأحکام را تأليف کرد. عالمان بزرگى بر اين کتاب حاشيه زده‏اند. وى در ۶۲ سالگى درگذشت ر.ک: (مجالس المؤمنین: ج ۱ ص ۶۶، أمل الآمل: ج ۱ ص ۱۵، ریحانة الأدب: ج ۳ ص ۳۸۲، روضات الجنّات: ج ۷ ص ۵۴).


فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
28

نظام سياسى وقت، نوع نگاه فقهاى شيعى به حکم نماز جمعه نيز وارد مرحله جديدى شد. از این رو فقيه نامور على بن عبد العالى معروف به «محقّق کرکى» و «محقّق ثانى» (م ۹۴۰ ق)۱ ظاهراً نخستين فقيه بزرگى است که به صراحت، به وجوب نماز جمعه فتوا داد.۲ علّامه شيخ آقا بزرگ تهرانى مى‏نويسد:

۰.در حکومت سلاطين صفوى و سلطه آنان بر بلاد ايران، رهبرىِ کلّى دينى با فقيه اکبر شيخ نور الدين على بن عبد العالى کرکى (م ۹۴۰ ق در نجف) مشهور به محقّق کرکى بود. فتواى اين فقيه جليل، وجوب نماز جمعه در عصر غيبت، با وجود فقيه جامع شرايط نايب امام معصوم علیهم السلام بود؛ زيرا شرط وجوب نماز جمعه، حضور امام يا نايب ايشان است، و فرقى نيست ميان نايب خاص امام در عصر حضور، يا نايب عامّ او در عصر غيبت. ايشان نماز جمعه را در مسجد معروفش اقامه مى‏کرد... و شاه طهماسب صفوى (م ۹۸۴ ق) بنا به دستور محقّق کرکى براى هر شهر، امامى را براى انجام وظيفه اقامهٔ نماز جمعه معيّن کرد و اين سيره تا عصر سلاطين قاجار ادامه داشت.۳

شايان ذکر است، هر چند محقّق کرکى، معتقد به وجوب نماز جمعه

1.. على بن عبد العالى جبل عاملى، معروف به محقّق ثانى و محقّق کرکى (۸۶۳ - ۹۴۰ ق) از فقيهان نامدار و برجستۀ شيعى صاحب کتاب جامع المقاصد است. وى به دعوت شاه اسماعيل به منظور تبليغ و ترويج تشيّع به ايران آمد و اساس تبليغ آن را در ايران بنيان نهاد و خود مسئوليت شيخ الاسلامى را پذيرفت و به تناسب نياز جامعۀ آن روز، به اجتهادهاى جديد دست زد. او در نجف اشرف به ديار حق شتافت (ر.ک: ریاض العلماء: ج ۳ ص ۴۵۵ و ۴۶۰، روضات الجنات: ج ۴ ص ۶۴۶، مفاخر اسلام: ج ۴ ص ۴۴۲، ریحانة الأدب: ج ۵ ص ۲۴۷ ـ ۲۴۸، فوائد الرضویه: ص ۴۱۹).

2.. ر. ک: جامع المقاصد: ج ۲ ص ۳۷۵.

3.. نقباء البشر: ج ۱ ص ۱۷۶.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامهٔ نماز جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 15526
صفحه از 137
پرینت  ارسال به