79
فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد

۶۹.امام صادق عليه‏السلام: هر كس ترازو را به دست گيرد و نيّتش اين باشد كه براى خودش كامل بگيرد، جز كفّه سنگين‏تر را بر نمى‏دارد و هر كس بخواهد بدهد و نيّتش اين باشد كه برابر دهد، جز كفّه سبك‏تر را نمى‏دهد.۱

۳ / ۴

رعايت حق و عدالت

۷۰.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: آگاه باشيد كه بدترين بندگان خدا، كشاورزان و بازرگانان‏اند، مگر كسى كه به حق داد و ستد كند.۲

۷۱.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: تاجر، فاسد [و دروغگو] است و فاسد [و دروغگو] در دوزخ است، مگر كسى كه به حق، داد و ستد كند.۳

۷۲.دعائم الإسلام: پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بر تاجران ـ كه در آن روزگار به آنان سمسار (دلاّل) مى‏گفتند ـ گذشت، به ايشان فرمود: «آگاه باشيد كه من به شما سمسار نمى‏گويم، بلكه تاجر مى‏گويم. تاجر هم فاجر است و فاجر، در دوزخ است». پس، تاجران دكّان‏هاى خود را بستند و از تجارت، دست كشيدند.

1.. مَن أخَذَ الميزانَ بِيَدِهِ فَنَوى أن يَأخُذَ لِنَفسِهِ وافِيا لَم يَأخُذ إلاّ راجِحا ، ومَن أعطىفَنَوى أن يُعطِيَ سَواءً لَم يُعطِ إلاّ ناقِصا كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۹۷ ح ۳۷۴۶ ، الكافى : ج ۵ ص ۱۵۹ ح ۲ .

2.. ألا إنَّ مِن شِرارِ عِبادِ اللّه‏ِ الحَرّاثينَ وَالتُّجارَ ، إلاّ مَن أخَذَ الحَقَّ وأَعطَى الحَقَّ الأحكام :ج ۲ ص ۵۰۳ .

3.. التّاجِرُ فاجِرٌ وَالفاجِرُ فِي النّارِ ، إلاّ مَن أخَذَ الحَقَّ وأَعطَى الحَقَّ كتاب من لا يحضرهالفقيه : ج ۳ ص ۱۹۴ ح ۳۷۲۹ ، الكافى : ج ۵ ص ۱۵۰ ح ۱ .


فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد
78

حديث

۶۶.پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله ـ درباره اين فرموده خداوند متعال: «و پيمانه و ترازو را كامل پرداخت كنيد. ما بر هيچ كس، جز به اندازه توانش تكليف نمى‏كنيم»۱ ـ: هر كس پيمانه كردن و وزن كردن را كامل كند ـ و خدا نيّت درست او را در كامل كردن پيمانه و وزن بداند ـ مؤاخذه نمى‏شود. اين است معناى «اندازه توانش».۲

۶۷.كتاب من لايحضره الفقيهـ به نقل از زينب دختر على عليهاالسلام ـ: فاطمه عليهاالسلام در سخنرانى‏اش در باره فدك فرمود: «... خداوند، ايمان را براى پاك كردن از شرك، مقرّر فرمود... و كامل كردن پيمانه‏ها و وزن‏ها را براى نكوهش كم‏فروشى».۳

۶۸.الكافىـ به نقل از عبيد بن اسحاق ـ: به امام صادق عليه‏السلام گفتم: من نخلستانى دارم. معيارى را برايم مشخّص فرما كه چون آن را به كار بندم، از كامل دهندگان [وزن و پيمانه] باشم. امام عليه‏السلام فرمود: «نيّت كامل دادن بكن. در اين صورت، اگر كم و كاستى از دستت در رفت ـ در حالى كه نيّت كامل دادن كرده‏اى ـ باز از كامل دهندگانى، و اگر نيّت كم‏فروشى كنى و با اين حال، كامل دهى، باز از كم‏فروشانى».۴

1.. انعام : آيه ۱۵۲ .

2.. في قَولِهِ تَعالى : « وَأَوْفُواْ الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ لاَ نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا » : مَن أوفىعَلى يَدِهِ فِي الكَيلِ وَالميزانِ ـ وَاللّه‏ُ يَعلَمُ صِحَّةَ نِيَّتِهِ بِالوَفاءِ فيهِما ـ لَم يُؤاخَذ ، وذلِكَ تَأويلُ « وُسْعَهَا »تفسير ابن كثير : ج ۳ ص ۳۶۰ ، الدرّ المنثور : ج ۳ ص ۳۸۴ .

3.. قالَت فاطِمَةُ عليهاالسلام في خُطبَتِها في مَعنى فَدَكَ : . . . فَفَرَضَ اللّه‏ُ الإِيمانَ تَطهيرا مِنَالشِّركِ ... وتَوفِيَةَ المَكائيلِ وَالمَوازينِ تَعييرا لِلبَخسَةِ كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۵۶۷ و ۵۶۸ ح ۴۹۴۰ ، علل الشرائع : ص ۲۴۸ ح ۲ و ۳ .

4.. قُلتُ لِأَبي عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام : إنّي صاحِبُ نَخلٍ ، فَخَبِّرني بِحَدٍّ أنتَهي إلَيهِ فيهِ مِنَ الوَفاءِ ، فَقالَأبو عَبدِ اللّه‏ِ عليه‏السلام : اِنوِ الوَفاءَ ، فَإِن أتى عَلى يَدِكَ ـ وقَد نَوَيتَ الوَفاءَ ـ نُقصانٌ كُنتَ مِن أهلِ الوَفاءِ ، وإن نَوَيتَ النُّقصانَ ثُمَّ أوفَيتَ كُنتَ مِن أهلِ النُّقصانِ الكافى : ج ۵ ص ۱۵۹ ح ۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۱۱ ح ۴۵ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيّدمجتبي غيوري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20350
صفحه از 296
پرینت  ارسال به