آنگاه كه فسادآور بودن استفاده از اين اشيا اثبات شد، داد و ستد آنها نيز باطل خواهد بود.
مطابق با اين قاعده، داد و ستد شراب، خوك، سگ، (بجز موارد استثنا شده) اشياى نجس و...، باطل شمرده مى شود ؛ چون اين اشيا، فايده حلال و ماليت ندارند.
ب ـ داد و ستد ابزار حرام و فسادآور
داد و ستد اشيائى كه تنها براى فساد و حرمت، از آنها استفاده مىشود، به سبب استفاده انحصارى مفسده آميز و عدم ماليت، باطل شمرده شده است. ابزار و آلات قمار، مجلات و CD هاى فسادآور، كتابهاى ضلال و گمراه كننده (نسبت به مخاطبان عام) و...، از اين گروه شمرده مىشوند.
روشن است كه خريد كتابهاى گمراه كننده براى افرادى كه در پى پاسخگويى بدانها و دفاع از شريعت در تقابل با آنها هستند مجاز خواهد بود ؛ زيرا معيار اصلى در بطلان معامله، يعنى فسادآور بودن اين كتابها نسبت به اين گروه از مخاطبان وجود ندارد.
ج ـ داد و ستد براى استفاده حرام
برخى اشيا، كاربردى دوگانه هم در حلال و هم در حرام دارند. داد و ستد اين اشيا نيز اگر با هدف استفاده حرام و مفسده آميز باشد، مجاز نخواهد بود.
از اين گروه مىتوان به داد و ستد انگور براى شراب سازى، فروش سلاح به ظالمان براى ضربه زدن به مسلمانان، فروش خانه براى ايجاد مكان فساد و...، اشاره كرد.
د ـ داد و ستد مخالف با مقررات شرعى
شريعت مقدس، ساز و كارهايى را براى معامله صحيح برشمرده است كه