انجام شده خارجى ضريب اهميت كمترى دارد.
به سخن ديگر، كسى كه يك گوسفند پنجاه كيلويى قربانى را به قيمت صد درهم مىخرد اجر و ثوابى بيش از برادر هم شأن خود دارد كه گوسفند پنجاه كيلويى را به قيمت هشتاد درهم خريده است. چون در راه خدا مال بيشترى پرداخته است.
در باره كفن نيز اين روايت همسان با رواياتى است كه خريد كفن گران را توصيه كردهاند۱ اگرچه حكمت آن براى ما آشكار نيست.
چند نكته
۱.در روايتى منسوب به امير مومنان عليهالسلام، چانهزنى به گونه مطلق نكوهش شده است، زيرا سبب كاهش اعتبار شخص مىشود:
لا تُماكِس فِى البَيعِ وَالشِّراءِ، فَما يَضيعُ مِن عِرضِك أكثَرُ مِمّا تَنالُ مِن عَرَضِكَ.۲
در داد و ستد چانهزنى مكن ؛ زيرا آبرويى كه از دست مىدهى بيش از مالى است كه به چنگ مىآورى.
اين روايت، در مصادر شيعى و به گونه مسند گزارش نشده و در تعارض با متون پيش گفته است. از اين رو يا بايد آن را كنار نهاد يا توجيه مقبولى براى آن پيشنهاد كرد.
شايد اين سخن ناظر به مواردى است كه مقدار غبن و گرانى، اندك است و چانهزنى براى به دست آوردن سودى اندك، شايسته نيست.
از اين رو، مىتوان گفت: شخصيت و شأن خريدار و احترامى كه براى خود قائل است در شايستگى و ناشايستگى چانهزنى دخالت دارد.