131
فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد

پرهيز از چانه زدن در اين چهار جا در وصيت پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به امير مؤمنان عليه‏السلام آمده است:

يا عَلِىُّ لا تُماكِس فى أربَعَةِ أشياءَ: فى شِراءِ الأَضحِيَةِ وَ الكَفَنِ وَ النَّسَمَةِ وَ الكِراءِ إلى مَكَّةَ.۱

اى على، در چهار چيز چانه نزن: در خريد قربانى، كفن، برده و كرايه (راحله و مركب براى) مكه.

همين مضمون به نقل از امام باقر عليه‏السلام نيز گزارش شده است.۲

در متن روايت، بسان بيشتر روايات فقهى، چرايى ناپسندى چانه‏زنى در اين كارها بيان نشده است. فقيهان و عالمان نيز در اين باره حكمت و توجيه روشنى بيان نكرده‏اند ؛ تنها علامه مجلسى اول و صاحب حدائق احتمال داده‏اند كه: موارد نهى از چانه‏زنى ناظر به خريد كردن از فروشنده شيعه باشد. اين دو دليلى براى سخن خود بيان نكرده‏اند. بر فرض پذيرش اين احتمال، باز هم دليلى براى اختصاص به اين موارد وجود ندارد و همه معاملات را شامل مى‏شود.

اگر چه احكام شرعى، تعبدى هستند و به فهم دليل و چرايى آنها نيازى نيست، ولى مى‏توان در تبيين حكمت اين احكام اين گونه گفت:

ثواب برخى از اعمال شرعى در ارتباط با نيت عامل، حسن فاعلى او و هزينه كردن بدون دغدغه است. خريد قربانى (در حج يا غير حج)، انجام عمل حج و آزادسازى برده از اين گروه است. شارع مقدس توصيه كرده كه در اين كارها، دقت مالى لحاظ نشود و فعل توصيه شده به سرعت انجام شود ؛ چون ثواب اعطائى الهى به اين عمل، با هزينه كردن فرد مرتبط است و عمل

1.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۷۰ ح ۵۷۶۲ ، الخصال : ص ۲۴۵ ح ۱۰۳ .

2.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۹۷ ح ۳۷۴۳ ، الخصال : ص ۲۴۵ ح ۱۰۲ .


فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد
130

۲.چانه زنى سبب رضايت درونى و آرامش نفس خريدار مى‏شود؛ زيرا تصور دستيابى به قيمتى ارزان‏تر از قيمت اوّل براى او رضايت‏بخش است. به گفته امام باقر عليه‏السلام:

با خريدار، چانه بزن اگر چه پول بسيارى هم بدهد، زيرا چانه زدن شما، موجب آرامش و رضايت خاطر بيشترش مى‏شود.۱

با وجود پسنديده بودن چانه‏زنى در بيشتر معاملات، در برخى داد و ستدها از اين عموم خارج شده و چانه‏زنى در آنها ناپسند شمرده شده است:

۱.زاد و توشه مربوط به حج: امام صادق عليه‏السلام درباره جدّ بزرگوار خود امام سجاد عليه‏السلام فرموده است:

كانَ عَلِىُّ بنُ الحُسَينِ عليه‏السلام يَقولُ لِقَهرَمانِهِ: إذا أرَدتَ أن تَشتَرِىَ لى مِن حَوائِجِ الحَجِّ شَيئاً فَاشتَرِ و لا تُماكِس.۲

امام سجاد عليه‏السلام به مباشر امور مالى خود همواره مى‏فرمود: هنگامى كه زاد و توشه سفر حج براى من خريدارى مى‏كنى (به آسانى) بخر و چانه زنى مكن.

۲.قربانى: مراد از آن، يا خريد مطلقِ قربانى، يا قربانىِ در منا براى حاجى است.

۳.كفن: اعم از خريد كفن براى خود يا ديگرى است.

۴.برده: در ظاهر مراد از آن خريدن برده براى آزادسازى اوست۳ ولى احتمال مطلق خريد برده نيز وجود دارد.

1.. ر . ك : ح ۱۷۷ .

2.. كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۳ ص ۱۹۷ ح ۳۷۴۴ .

3.. در لسان العرب آمده است : تنسمتُ نسمةً إذا أحييتها أو اعتقتها ؛ تنسمت نسمة : هنگامى گفته مى‏شود كه به موجودى زندگى ببخشى يا او را آزاد كنى لسان العرب : ج ۱۲ ص ۵۷۵ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيّدمجتبي غيوري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20309
صفحه از 296
پرینت  ارسال به