بِهِم.۱
سود گرفتن مؤمن از مؤمن ديگر ربا است، مگر آن كه بيش از صد درهم خريدارى كند كه در اين صورت به اندازه مخارج روزانه از او سود بگير، يا آن كه براى تجارت از تو جنس خريدارى كرده كه در اين صورت از آنان سود بگيريد، ولى با آنان مدارا كنيد.
در روايتى ديگر فرات بن احنف از امام صادق عليهالسلام نقل كرده است:
رِبحُ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ رِبا.۲
سود گرفتن مؤمن از مؤمن ديگر رباست.
اگر چه اسناد اين متون، اعتبار فقهى شايستهاى ندارند ولى فقيهان در مباحث فقهى خود آنها را مطرح ساخته و معمولاً حكم به كراهت سود گرفتن از برادر مؤمن دادهاند. روشن است كه ظاهر مدلول اين روايات با هدف تجارت و روايات جواز سودگيرى، ناسازگار جلوه مىكند. از اين رو، نياز به جمعبندى و تبيين آنها با توجه به آيات، روايات و اصول حاكم بر معاملات، احساس مىشود.
زيرا در روايات ديگر، مطلق سود گرفتن به صراحت جايز شمرده شده است. در روايت عمر بن يزيد [فروشنده پارچه شاپورى] آمده است:
به امام صادق عليهالسلام گفتم: فدايت شوم. مردم بر اين باورند كه سود گرفتن از ناچار و نيازدار، حرام است و ربا محسوب مىشود. فرمود: «آيا ديدهاى كسى از فرد دارا يا نيازمند، چيزى را بدون نياز خريدارى كند؟ اى عمر، خداوند داد و ستد را حلال و ربا را حرام شمرده است پس سود بگير، ولى ربا نگير».۳