121
فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد

در روايت ميسر نيز آمده است:

به امام صادق عليه‏السلام گفتم: بيشتر كسانى كه نزد من [براى خريد]مى‏آيند از برادران [شيعى] من هستند. حد و حدود داد و ستد با آنها را براى من معلوم كنيد تا از آن تجاوز نكنم. امام عليه‏السلام فرمود: اگر با دوستى با او روبرو شوى [و از او سود نگيرى]نيكوست و الاّ همانند مشترى آگاه و دقيق با او معامله كن [و بى‏پروا از او سود نگير].۱

محدثان و عالمان شيعه، وجوه گوناگونى را در توجيه رواياتِ ربا شمردن سود گرفتن از مؤمن بيان كرده‏اند:

۱.حمل بر كراهت: بيشتر فقيهان اين روايت را حمل بر كراهت كرده و سود گرفتن از مؤمنان را مكروه شمرده‏اند.۲

۲.حمل بر غير حالت ضرورت: برخى حرمت سود گرفتن را مربوط به حالت عادى دانسته و در حالت ضرورت آن را مجاز شمرده‏اند. اين گروه نيز به روايت بيّاع سابرى استناد كرده‏اند.۳

۳.حمل بر تقيه: صاحب حدائق مطابق با شيوه هميشگى خود، اين روايت را حمل بر تقيه كرده و آن را قابل عمل ندانسته است.۴
او با استناد به روايت بيّاع سابرى، قائلان به اين روايت را از «ناس» دانسته است كه معمولاً درباره اهل سنت به كار مى‏رود. تكذيب امام عليه‏السلام را نيز دليل بر تقيه بودن آن برشمرده است.

۴.حمل بر دوره پس از ظهور امام مهدى عليه‏السلام: على بن سالم از پدر خود

1.. الكافى : ج ۵ ص ۱۵۳ ح ۱۹ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۷ ح ۲۴ .

2.. ر .ك : جواهر الكلام : ج ۲۲ ص ۴۵۵ ، مستند الشيعة : ج ۱۴ ص ۲۴ .

3.. جواهر الكلام : ج ۲۲ ص ۴۵۵ و ديگر شروح شرائع الاسلام .

4.. ر .ك : الحدائق الناضرة : ج ۱۸ ص ۲۶ ـ ۲۷ .


فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد
120

بِهِم.۱

سود گرفتن مؤمن از مؤمن ديگر ربا است، مگر آن كه بيش از صد درهم خريدارى كند كه در اين صورت به اندازه مخارج روزانه از او سود بگير، يا آن كه براى تجارت از تو جنس خريدارى كرده كه در اين صورت از آنان سود بگيريد، ولى با آنان مدارا كنيد.

در روايتى ديگر فرات بن احنف از امام صادق عليه‏السلام نقل كرده است:

رِبحُ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ رِبا.۲

سود گرفتن مؤمن از مؤمن ديگر رباست.

اگر چه اسناد اين متون، اعتبار فقهى شايسته‏اى ندارند ولى فقيهان در مباحث فقهى خود آنها را مطرح ساخته و معمولاً حكم به كراهت سود گرفتن از برادر مؤمن داده‏اند. روشن است كه ظاهر مدلول اين روايات با هدف تجارت و روايات جواز سودگيرى، ناسازگار جلوه مى‏كند. از اين رو، نياز به جمع‏بندى و تبيين آنها با توجه به آيات، روايات و اصول حاكم بر معاملات، احساس مى‏شود.

زيرا در روايات ديگر، مطلق سود گرفتن به صراحت جايز شمرده شده است. در روايت عمر بن يزيد [فروشنده پارچه شاپورى] آمده است:

به امام صادق عليه‏السلام گفتم: فدايت شوم. مردم بر اين باورند كه سود گرفتن از ناچار و نيازدار، حرام است و ربا محسوب مى‏شود. فرمود: «آيا ديده‏اى كسى از فرد دارا يا نيازمند، چيزى را بدون نياز خريدارى كند؟ اى عمر، خداوند داد و ستد را حلال و ربا را حرام شمرده است پس سود بگير، ولى ربا نگير».۳

1.. الكافى : ج ۵ ص ۱۲۴ ح ۲۲ ، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۷ ح ۲۳ .

2.. المحاسن : ج ۱ ص ۱۰۱ ح ۷۳ ، ثواب الاعمال : ص ۲۳۹.

3.. تهذيب الاحكام : ج ۷ ص ۱۸ ح ۲۳۸

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه تجارت و داد و ستد
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ سيّدمجتبي غيوري
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 20433
صفحه از 296
پرینت  ارسال به