89
فرهنگ نامه توبه

رسد ـ و با دست خود به گلويش اشاره كرد ـ توبه عالم (كسى كه دانسته گناه كرده) پذيرفته نمى‏شود. سپس اين آيه را تلاوت كرد: «همانا توبه به درگاه خدا براى كسانى است كه نادانسته بدى مى‏كنند»۱.۲

۱۵۲.امام باقر عليه‏السلام: هر گاه جان به اين جا برسد ـ و با دستش به گلوى خود اشاره كرد ـ توبه عالم پذيرفته نمى‏شود؛ ولى توبه نادان (كسى كه نادانسته گناه كرده) پذيرفته مى‏شود.۳

۱۵۳.امام صادق عليه‏السلام ـ در باره اين فرموده خداوند: «به يقين، من آمرزنده كسى هستم كه توبه كند و ايمان بياورد و كار شايسته نمايد و به راه راست، ره‏سپار شود»۴ ـ: اين آيه تفسيرى دارد و اين تفسير، دلالت بر آن دارد كه خداوند، فقط عمل كسى را مى‏پذيرد كه با به كار بستن آن تفسير و آنچه در آن بر مؤمنان شرط كرده است، او را ديدار كند، و فرمود: «خدا، فقط توبه كسانى را مى‏پذيرد كه نادانسته گناه مى‏كنند». يعنى هر گناهى كه بنده انجامش دهد، اگر چه آگاهانه باشد، باز نادانى است، چون خود را در خطر معصيت پروردگارش انداخته است. خداوند ـ تبارك و تعالى ـ در نقل سخن يوسف عليه‏السلام به برادرانش كه مى‏فرمايد: «آيا دانستيد وقتى كه نادان بوديد، با يوسف و برادرش چه كرديد؟»، آنان را به نادانى نسبت داده است ؛ چون خود را در خطر معصيت خداوند انداختند.۵

1.نساء : آيه ۱۷ .

2.إذا بَلَغَتِ النَّفسُ هاهُنا ـ وأَشارَ بِيَدِهِ إلى حَلقِهِ ـ لَم يَكُن لِلعالِمِ تَوبَةٌ، ثُمَّ قَرَأَ : « إِنَّمَا التَّوْبَةُعَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَــلَةٍ »الكافي : ج ۱ ص ۴۷ ح ۳ .

3.إذا بَلَغَتِ النَّفسُ هذِهِ ـ وأَهوى بِيَدِهِ إلى حَلقِهِ ـ لَم يَكُن لِلعالِمِ تَوبَةٌ ، وكانَت لِلجاهِلِ تَوبَةٌالكافي : ج ۲ ص ۴۴۰ ح ۳ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۲۸ ح ۶۴ .

4.طه : آيه ۸۲ . ۵ . يوسف : آيه ۸۹ .

5.في قَولِ اللّه‏ِ : « وَإِنِّى لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَ ءَامَنَ وَ عَمِلَ صَــلِحًا ثُمَّ اهْتَدَى » : لِهذِهِ الآيَةِ تَفسيرٌيَدُلُّ ذلِكَ التَّفسيرُ عَلى أنَّ اللّه‏َ لا يَقبَلُ مَن عَمِلَ عَمَلاً إلاّ مِمَّن لَقِيَهُ بِالوَفاءِ مِنهُ بِذلِكَ التَّفسيرِ ومَا اشتَرَطَ فيهِ عَلَى المُؤمِنينَ، وقالَ : « إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَــلَةٍ » ؛ يَعني كُلَّ ذَنبٍ عَمِلَهُ العَبدُ وإن كانَ بِهِ عالِماً فَهُوَ جاهِلٌ حينَ خاطَرَ بِنَفسِهِ في مَعصِيَةِ رَبِّهِ ، وقَد قالَ في ذلِكَ تَبارَكَ وتَعالى يَحكي قَولَ يوسُفَ لاِءِخوَتِهِ : « هَلْ عَلِمْتُم مَّا فَعَلْتُم بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنتُمْ جَـهِلُونَ »فَنَسَبَهُم إلَى الجَهلِ لِمُخاطَرَتِهِم بِأَنفُسِهِم في مَعصِيَةِ اللّه‏ِ تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۲۲۸ ح ۶۲ ، بحارالأنوار : ج ۶ ص ۳۲ ح ۴۱ .


فرهنگ نامه توبه
88

ديگر توبه‏اى برايش نيست.۱

ر. ك: ص ۹۹ (ديدن مرگ).

۳ / ۴

عوامل مؤثّر در پذيرفته شدن توبه

الف ـ نادانى گنهكار

قرآن

«وَإِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِٔايَتِنَا فَقُلْ سَلَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءً بِجَهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِنْ بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ؛۲ هر گاه كسانى كه به آيات ما ايمان دارند، نزد تو آيند، به آنها بگو: سلام بر شما. پروردگارتان، رحمت را بر خود فرض كرده است. هر كس از شما كار بدى از روى نادانى كند، سپس توبه و اصلاح [و جبران] نمايد، [مشمول رحمت خدا مى‏شود ؛ چرا كه] او آمرزنده مهربان است».

«ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ عَمِلُواْ السُّوءَ بِجَهَلَةٍ ثُمَّ تَابُواْ مِنْ بَعْدِ ذَ لِكَ وَ أَصْلَحُواْ إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ ؛۳ امّا پروردگارت نسبت به آنها كه از روى جهالت، بدى كرده‏اند، سپس توبه كرده و در مقام جبران برآمده‏اند، پروردگارت بعد از آن، آمرزنده و مهربان است».

حديث

۱۵۱.الكافىـ به نقل از به جميل بن دراج از امام صادق عليه‏السلام ـ: هر گاه جان به اين جا

1.اِعلَم أنَّ مَن أذنَبَ فَقَد رَهَنَ نَفسَهُ ولا حيلَةَ لَهُ حَتّى يَفُكَّ رَهنَهُ ، ومَن تابَ قَبل أن يُغَرغِرَ فَاللّه‏ُيَتوبُ عَلَيهِ ، فَأَمّا إذا ماتَ القَلبُ فَلا تَوبَةَ لَهُ مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۱۳۷ ح ۱۳۷۱۳ .

2.انعام : آيه ۵۴ .

3.نحل : آيه ۱۱۹ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8192
صفحه از 239
پرینت  ارسال به