۱۰۷. امام على عليهالسلام: كسى كه توبه را به فردا حوالت دهد، از هجوم مرگ در معرض بزرگترين خطر است.۱
۱۰۸.امام على عليهالسلام: كسى كه در توبهاش امروز و فردا كند، دين ندارد.۲
۱۰۹.امام على عليهالسلام ـ در نكوهش كسى كه او را نكوهيد ـ: اگر گناهى برايش آيد، آن را با اتّكا به توبه، مرتكب مىشود و اگر آهنگ توبه كند، آن را به امروز و فردا مىافكند و به گناه ادامه مىدهد و اگر عافيت داده شود، گمان كند كه توبه كرده است [و از اين رو، به بلايى دچار نشده است].۳
۱۱۰.امام على عليهالسلام: پس زنهار كه آرزو، شما را سرگرم نسازد و مدّت عمر به نظرتان طولانى نيايد؛ زيرا پيشينيان شما را همين آرزوى درازشان و پوشيده بودن اجل [و مدّت عمر] از آنها، نابودشان كرد، تا آن كه وعده[ى الهى، يعنى مرگ] بر آنان فرود آمد، وعدهاى كه با آمدنش، عذرخواهى برداشته و درِ توبه بسته مىشود و همراه با آن، مصيبت و خشم و عذاب، فرود مىآيد.۴
۱۱۱.امام صادق عليهالسلام: به تأخير افكندن توبه، غفلت است و امروز و فردا كردن بسيار،
1.مُسَوِّفُ نَفسِهِ بِالتَّوبَةِ مِن هُجومِ الأَجَلِ عَلى أعظَمِ الخَطَرِ غرر الحكم : ج ۶ ص ۱۵۱ح ۹۸۷۶ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۲ ص ۱۳۰ ذيل ح ۱۳۷۰۷ .
2.لا دينَ لِمُسَوِّفٍ بِتَوبَتِهِ (غرر الحكم : ج ۶ ص ۳۸۴ ح ۱۰۶۶۰ ، عيون الحكم والمواعظ :ص ۵۳۸ ح ۹۹۴۳) .
3.إن عَرَضَت لَهُ مَعصِيَةٌ واقَعَها بِالاِتِّكالِ عَلَى التَّوبَةِ ، إن عَزَمَ عَلَى التَّوبَةِ سَوَّفَها وأَصَرَّ عَلَىالحَوبَةِ ، إن عوفِيَ ظَنَّ أن قَد تابَ غرر الحكم : ج ۳ ص ۱۳ ح ۳۷۳۱ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۱۶۳ ح ۳۴۶۷ .
4.فَلا يُلهِيَنَّكُمُ الأَمَلُ ، ولا يَطولَنَّ عَلَيكُمُ الأَجَلُ ؛ فَإِنَّما أهلَكَ مَن كانَ قَبلَكُم أمَدُ أمَلِهِم ، وتَغطِيَةُالآجالِ عَنهُم ، حَتّى نَزَلَ بِهِمُ المَوعودُ الَّذي تُرَدُّ عَنهُ المَعذِرَةُ ، وتُرفَعُ عَنهُ التَّوبَةُ ، وتَحُلُّ مَعَهُ القارِعَةُ وَالنَّقِمَةُ الكافي : ج ۸ ص ۳۸۹ ح ۵۸۶ ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۴۷ .