47
فرهنگ نامه توبه

گفتارى در باره واجب بودن توبه۱

در اين كه توبه به طور كلّى واجب است، اختلافى [ميان علما] نيست. روشن‏ترين معنايى كه در اين زمينه از آيات و روايات به دست مى‏آيد، آن است كه توبه از گناهانى واجب است كه تكفير نمى‏شوند، مانند گناهان كبيره و گناهان صغيره‏اى كه با اصرار همراه باشند؛ زيرا اين گناهان هم به كباير ملحق مى‏شوند و گناهان صغيره‏اى كه در كنار آنها گناه كبيره هم به جا آورده شود ؛ امّا در صورت اجتناب از گناهان كبيره، اين گناهان صغيره در صورتى كه به آنها مداومت و اصرار نشود، تكفير مى‏شوند و نيازى به توبه ندارند. دليلش هم اين فرموده خداوند متعال است: «اگر از گناهان بزرگى كه از آنها نهى شده‏ايد، دورى گزينيد، بدى‏هاى شما را مى‏زداييم». تحقيق مطلب در اين باره، به خواست خدا، در باب گناهان كبيره خواهد آمد.

محقّق طوسى ـ قدّس اللّه‏ روحه ـ در كتاب التجريد مى‏گويد: «توبه واجب است، چون اوّلاً دفع ضرر مى‏كند [و دفع ضرر، عقلاً واجب است]. ثانيا نادم و پشيمان شدن از انجام دادن هر كار زشتى يا ترك واجبى، واجب است».

علاّمه [حلّى] رحمه‏الله در شرح اين عبارت، گفته است: توبه، عبارت است از پشيمانى از گناه، از آن جهت كه گناه است و تصميم به تكرار نكردن آن درآينده؛ زيرا تصميم نگرفتن براى اين كار، نشانه پشيمان نبودن است و توبه، به اجماع علما، واجب است؛ امّا در چند و چون آن، اختلاف‏نظر است: گروهى از معتزله معتقدند كه توبه از گناهان كبيره، كه كبيره بودن آنها معلوم و

1.اين بيان از علامه مجلسى رحمه‏الله است .


فرهنگ نامه توبه
46

زشتى كنند يا به خود ستم نمايند، خدا را به ياد مى‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏خواهند، و چه كسى جز خدا، گناهان را مى‏آمرزد؟ و بر آنچه مرتكب شده‏اند، پافشارى نمى‏كنند، در حالى كه مى‏دانند»۱ و فرموده است: «و هر كس كار بدى كند يا به خويشتن ستم نمايد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده و مهربان خواهد يافت»۲.
پس، خداوند به آمرزش‏خواهى فرمان داده و شرط آن را توبه كردن و دست شستن از حرام‏هاى خدا قرار داده است؛ زيرا مى‏فرمايد: «و سخن پاك به سوى او بالا مى‏رود و كردار نيك، بالايش مى‏برد»۳. اين آيه دلالت بر آن دارد كه آمرزش‏خواهى را فقط كردار نيك و توبه، به درگاه خدا فراز مى‏برد.۴

1.آل عمران : آيه ۱۳۵ .

2.نساء : آيه ۱۱۰ .

3.فاطر : آيه ۱۰ .

4.رَحِمَ اللّه‏ُ عَبداً لَم يَرضَ مِن نَفسِهِ أن يَكونَ إبليسُ نَظيرا لَهُ في دينِهِ ، وفي كِتابِ اللّه‏ِ نَجاةٌ مِنَالرَّدى ، وبَصيرَةٌ مِنَ العَمى ، ودَليلٌ إلَى الهُدى ، وشِفاءٌ لِما فِي الصُّدورِ ؛ فيما أمَرَكُمُ اللّه‏ُ بِهِ مِنَ الاِستِغفارِ مَعَ التَّوبَةِ ، قالَ اللّه‏ُ : « وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَـحِشَةً أَوْظَـلَمُواْ أَنفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ » ، وقالَ : « وَمَن يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْـلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَّحِيمًا » .
فَهذا ما أمَرَ اللّه‏ُ بِهِ مِنَ الاِستِغفارِ ، وَاشتَرَطَ مَعَهُ بِالتَّوبَةِ وَالإِقلاعِ عَمّا حَرَّمَ اللّه‏ُ ، فَإِنَّهُ يَقولُ : « إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّــلِحُ يَرْفَعُهُ » ، وهذِهِ الآيَةُ تَدُلُّ عَلى أنَّ الاِستِغفارَ لا يَرفَعُهُ إلَى اللّه‏ِ إلاَّ العَمَلُ الصّالِحُ وَالتَّوبَةُ تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۹۸ ح ۱۴۳ ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۳۲ ح ۳۹ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8139
صفحه از 239
پرینت  ارسال به