217
فرهنگ نامه توبه

ناديدنى است،۱ اما اگر واقعى و ماندگار باشد، لوازم خود را نشان مى‏دهد. توبه كننده حقيقى افزون بر تكرار نكردن كرده پيشين، به جبران عمل خود نيز روى مى‏آورد. او شخصيت فرو كاسته از گناه خويش را ترميم مى‏كند. اين ترميم مى‏تواند از طريق توجهى هر چه تمام تر به خداوند و انجام دقيق وظايفش در قبال آن ذات قدسى صورت گيرد. توبه كننده همچنين لازم است به رفع خسارت‏هايى كه به خود و ديگران وارد كرده، بپردازد. آنچه شايسته توجه در اين عرصه است، دقت در حقوق تباه شده است. گفته شد كه گناه آشكار دو حق را تباه مى‏كند و نيز تجاوز به حقوق ديگران از ماده تا معنا و از مال و جان تا عرض و آبروى انسان را در بر مى‏گيرد. همان گونه كه رد مظالم واجب است، حليت خواهى از فرد آسيب ديده و اعاده حيثيت او نيز لازم است.

1.بنا به نظر علامه حلى ، اعمال لازم پس از توبه ، مانند قضاى اعمال ، پرداخت ديون مالى و اخذ حلاليت از افراد ، خود واجبات مستقلى هستند كه تركشان گناهى جداگانه به حساب مى‏آيد و يا انجام آنها ، براى ما كه از درون افراد ، بى خبريم ، نشانه صدق توبه هستند .
از اين رو اگر كسى واقعا توبه كرد ولى فرصت اين كارها را نيافت و شخصى ديگر اين كارها را براى او به انجام رساند ، نمى‏توان توبه او را مردود دانست .


فرهنگ نامه توبه
216

مقتضاى عدالت همگانى است و خداوند دادگستر خود را به آن ملتزم نموده است. اين عدالت فراگير در بردارنده همه گونه حقوق مى‏شود ؛ چه حقوق مادى و چه حقوق معنوى. از اين رو در چپاول مال يتيم و غارت دسترنج زحمت كشان، فرد متجاوز ناگزير از بازگرداندن همه حقوق از دست رفته ديگران است. همين گونه در گناهانى مانند تهمت و غيبت، گنهكار موظف به اعاده حيثيت از شخص آسيب ديده و جلب رضايت اوست ؛ اگرچه كسب رضايت گاه دشوار و يا حتى ناشدنى است. نكته‏اى كه در باره گناه غيبت نمود مى‏يابد و غيبت كننده و يا شنونده غيبت، به هنگام طلب حلاليت از فرد غيبت شونده، او را از افشاى كاستى و عيبش آگاه و به طور طبيعى آزرده خاطر مى‏سازد. همين نكته، توبه از غيبت را دشوار مى‏كند ؛ معنايى كه روايت «الغيبة أشدّ من الزنا» را مى‏توان ناظر به آن دانست.

در هر حال حديث زير از امام باقر عليه‏السلام مى‏تواند دليل تقسيم بندى فوق باشد:

ما مِن أحَدٍ يَظلِمُ بِمَظلِمَةٍ إلاّ أخَذَهُ اللّه‏ُ بِها فى نَفسِهِ ومالِهِ، وأَمَّا الظُّلمُ الَّذى بَينَهُ وبَينَ اللّه‏ِ فَإِذا تابَ غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ.۱

هيچ كسى [بر ديگرى] ستمى نمى‏كند، مگر اين كه خداوند در جان و مالش تلافى كند. اما كسى كه ستمى را بين خود و خدا [پنهانى] انجام دهد، وقتى توبه كند، خداوند او را مى‏آمرزد.

۳. گونه‏هاى توبه به لحاظ لوازم آن

توبه چيزى جز ندامت از گذشته نيست. اين ندامت امرى درونى و گاه

1.الكافى : ج ۲ ص ۳۳۲ ح ۱۲ ، ثواب الأعمال : ص ۳۲۱ ح ۶ ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۳۱۳ح ۲۲ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9473
صفحه از 239
پرینت  ارسال به