207
فرهنگ نامه توبه

پژوهشى در باره گونه‏هاى توبه۱

بر پايه آنچه در تفسير توبه گذشت، توبه به سوى خدا، معنايى جز بازگشت به سوى خداوند ندارد. از اين رو حقيقت توبه، قابليت انقسام ندارد، اما مى‏توان آن را به لحاظ فاعلش: تائب ؛ بر پايه گناهان صورت گرفته ؛ و نيز از حيث لوازم و افعال واجب بعد از توبه مانند: حليت خواهى و رد مظالم، دسته بندى كرد.

توبه همچنين به لحاظ مقبوليت يا عدم مقبوليت آن در درگاه الهى قابل تقسيم است و نيز مى‏توان آن را به توبه كامل (نصوح) و توبه ناقص درجه‏بندى نمود. در اينجا سه دسته را اندكى توضيح مى‏دهيم:

۱. گونه‏هاى توبه به لحاظ تائب

در فرآيند توبه، شخص از حالت فرودين پيشين خود، بيرون مى‏آيد و به سوى خداوند اوج مى‏گيرد. اين بازگشت افتخار آفرين گاه از سوى فردى گنهكار و از پى پشيمانى از كرده نارواى خويش است و گاه در پى ترك توجه تام به خداوند و دل مشغولى به كارهاى مباح زندگى. توبه دسته نخست يعنى توبه از گناه، عام و گسترده است ؛ زيرا ما آدميان در لحظه‏هايى نه چندان اندك از عمر خويش، نافرمان بوده‏ايم و از دستورات الهى سر پيچى كرده‏ايم. تنها

1.به قلم پژوهشگر ارجمند ، حجة الإسلام آقاى عبد الهادى مسعودى .


فرهنگ نامه توبه
206
  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8190
صفحه از 239
پرینت  ارسال به