21
فرهنگ نامه توبه

دورى از لذايذ مادّى،۱ تا آن جا كه باطنش از ظاهرش برتر مى‏شود، چنان كه در حديثى از امام صادق عليه‏السلام آمده است:

التَّوبَةُ النَّصوحُ أن يَكونَ باطِنُ الرَّجُلِ كَظاهِرِهِ وَأَفضَلَ.۲

توبه نصوح، اين است كه باطن مرد، همچون ظاهر او و [بلكه] بهتر باشد.

1.ر . ك : ح ۴۲ ـ ۴۳ و ۴۵.

2.ر . ك : ح ۵۷ .


فرهنگ نامه توبه
20

از اين رو خطاب به اهل ايمان مى‏فرمايد:

«يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ تُوبُواْ إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا عَسَى رَبُّكُمْ أَن يُكَفِّرَ عَنكُمْ سَئِّاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ.۱

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! به سوى خدا توبه كنيد، توبه‏اى نصوح. اميد است [با اين كار،] پروردگارتان، گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ‏هايى از بهشت كه نهرها از زير درختانش جارى اند، وارد كند».

نصوح، از ريشه «نُصح» گرفته شده و توبه نصوح، توبه خالص، صحيح، صادق، محكم و خالى از هر گونه نقص و خلل است.۲

گفتنى است كه توبه با اين اوصاف، داراى درجات و مراتب مختلف است. هر چه ندامتِ توبه كننده بيشتر باشد، توبه آثار و بركات بيشترى در ظاهر و باطن و زندگى مادّى و معنوى انسان خواهد داشت.

كمترين درجه توبه نصوح، اين است كه توبه كننده، تصميم جدّى مى‏گيرد كار زشتى را كه انجام داده، تكرار نكند. بدين جهت، بيشتر احاديثى كه توبه نصوح را تفسير كرده‏اند، آن را به معناى عدم بازگشت به گناه دانسته‏اند.۳

در مراتبِ بالاتر توبه نصوح، توبه كننده، اقدامات بيشترى را براى پاكسازى خود از كدورت‏هاى گناه انجام مى‏دهد، مانند: گرفتن روزه۴ و

1.تحريم : آيه ۸ .

2.ر . ك : مفردات ألفاظ القرآن : ص ۸۰۸ ، معجم مقاييس اللّغة : ج ۵ ص ۴۳۵ .

3.ر . ك : ح ۵۱ ـ ۵۶ .

4.ر . ك : ح ۵۹ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8210
صفحه از 239
پرینت  ارسال به