حديث
۲۶۴.امام باقر عليهالسلام يا امام صادق عليهالسلام ـ در باره فرموده خداى عز و جل: (پس، هر كس اندرزى از جانب پروردگارش بدو رسيد و [از رباخوارى] باز ايستاد، آنچه گذشت، از آنِ اوست) ـ: مقصود از اندرز، توبه است.۱
۲۶۵.تهذيب الأحكامـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: مردى از اهالى خراسان، خدمت امام باقر عليهالسلام رسيد. او از راه رباخوارى، مال بسيار گِرد آورده بود و از فقيهان، كسب تكليف كرده و آنها گفته بودند توبهات پذيرفته نيست، مگر اين كه حقّ مردم را به آنها برگردانى. پس نزد امام باقر عليهالسلام آمد و داستان را براى ايشان گفت. امام باقر عليهالسلام به او فرمود: «پاسخ تو در كتاب خدا آمده است: (پس، هر كس، اندرزى از جانب پروردگارش به او رسيد و [از رباخوارى]باز ايستاد، آنچه گذشته، از آنِ اوست و كارش به خدا واگذار مىشود) ؛ اندرز، يعنى توبه.۲
۲۶۶.امام صادق عليهالسلام: توبه، پاك كننده از آلودگى گناه است. خداوند مىفرمايد: (اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از خدا بترسيد و اگر مؤمنيد، آنچه را از ربا باقى مانده است، وا گذاريد) تا فرموده (ستم نمىبينيد). پس، خداوند بندگانش را به توبه فرا خوانده و براى اين كار به آنها وعده پاداش داده است. بنا بر اين، هر كس از آنچه خداوند بدان فرمان داده است، يعنى توبه، سرپيچى كند، خداوند بر او خشم گيرد و آتش [دوزخ]براى او اولى و سزاوارتر باشد.۳
1.في قَولِ اللّهِ عز و جل : « فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَى فَلَهُ مَاسَلَفَ » : قالَ : المَوعِظَةُ : التَّوبَةُالكافي : ج ۲ ص ۴۳۲ ح ۲ ، تفسير العياشي : ج ۱ ص ۱۵۲ ح ۵۰۵ .
2.دَخَلَ رَجُلٌ عَلى أبي جَعفَرٍ عليهالسلام مِن أهلِ خُراسانَ ، قَد عَمِلَ بِالرِّبا حَتّى كَثُرَ مالُهُ ، ثُمَّ إنَّهُ سَأَلَالفُقَهاءَ فَقالوا : لَيسَ يُقبَلُ مِنكَ شَيءٌ إلاّ أن تَرُدَّهُ إِلى أصحابِهِ ، فَجاءَ إلى أبي جَعفَرٍ عليهالسلام فَقَصَّ عَلَيهِ قِصَّتَهُ ، فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ عليهالسلام : مَخرَجُكَ مِن كِتابِ اللّهِ عز و جل : « فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَى فَلَهُ مَاسَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ » ، وَالمَوعِظَةُ : التَّوبَةُ تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۱۵ ح ۶۸ ، تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۵۲ ح ۵۰۶ .
3.إنَّ التَّوبَةَ مُطَهِّرَةٌ مِن دَنَسِ الخَطيئَةِ ، قالَ اللّهُ : « يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِىَمِنَ الرِّبَواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ »إلى قَولِهِ « لاَ تَظْـلِمُونَ »فَهذا ما دَعَا اللّهُ إلَيهِ عِبادَهُ مِنَ التَّوبَةِ ووَعَدَ عَلَيها مِن ثَوابِهِ ، فَمَن خالَفَ ما أمَرَهُ اللّهُ بِهِ مِنَ التَّوبَةِ سَخِطَ اللّهُ عَلَيهِ وكانَتِ النّارُ أولى بِهِ وأَحَقَّ تفسير العيّاشي : ج ۱ ص ۱۵۳ ح ۵۱۲ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۱۲۳ ح ۴۱ .