189
فرهنگ نامه توبه

خدا را پشت سر نهد.۱ خواجه نصير طوسى توبه اخص را از دو چيز مى‏داند كه دومى آن «از عود به مرتبه‏اى كه از آن مرتبه ترقى بايد كرد به التفات بدان مرتبه بر وجه رضا به اقامت در آنچه اين جمله ايشان را گناه باشد و به اين سبب گفته‏اند: «حسنات الابرار سيئات المقربين» و ايشان را از آن گناه به توبه و استغفار و ترك اصرار و ندامت بر فوات گذشته و تضرع به حضرت آفريدگار تعالى و تقدس پاك بايد باشد».۲ غزالى پس از برشمردن مراتب مختلف آدميان، براى آنان كه هميشه در ذكر پروردگارند و غفلت ندارند نيز مقامات متفاوتى تصوير مى‏كند و هر يكى از آن درجات و مقامات را با نسبت به ديگرى كه برتر از آن است، ناقص مى‏داند و قناعت كردن به درجه نقصان را عين خسران و توبه از آن را واجب مى‏شمارد. «از آن بود كه رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله گفت: «من اندر هر روز هفتاد بار توبه كنم و استغفار كنم». اين بوده باشد كه كار مهتر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله اندر دوام در ترقى و زيادت بود و به هر قدمگاه گذشته توبه كردى و استغفار كردى».۳ اين به مثال، چونان كسى است كه تجارت كرده و ۱۰۰ سكه به دست آورده است. بعد مى‏بيند كه مى‏توانست ۲۰۰ سكه به دست

1.ر . ك : الميزان فى تفسير القرآن : ج ۴ ص ۲۴۵ و كشف الغمّه : ج ۳ ص ۴۲ ـ ۴۴ .

2.اوصاف الاشراف ، ص : ۲۹ .

3.كيمياى سعادت : ج ۲ ص ۶۵۱ . اين تبيين در بين عرفا رواج دارد . آنان توبه اخص يا خاص الخاص را رجوع از خلق به حق يا از خود به حق و به معناى نسبت ندادن منفعت و مضرت به خلق است . همچنين در اين مرحله فرد از ديدن احوال و مقامات خود نيز توبه مى‏كند . گفته‏اند كه استغفار پيامبر اكرم از اين نوع بود ، زيرا ايشان هر دم در ترقى بود و وقتى به مقام بالاترى مى‏رسيد ، از مقام فروتر استغفار و از ديدن آن توبه مى‏فرمود . ر . ك : موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ، تهانوى : ج ۱ ص ۵۲۵ ؛ شرح الأسماء الحسنى ، سبزوارى ، ص : ۱۱۹ ؛ شرح التعرف لمذهب التصوف ، مستملى : ج ۳ ص ۱۲۰۹ ـ ۱۲۱۰ ؛ اللمع فى التصوف ، ابونصر سراج ، ص ۴۴ ؛ كشف المحجوب ، هجويرى : ص ۳۸۳ .


فرهنگ نامه توبه
188

گناهان و نا اميد نشدن مردم داده است.۱ خداوند رحمت به بندگان را بر خود لازم كرده است۲ و به عدالت رفتار نمى‏كند. گفتنى است كه خداوند هيچ جايى در قرآن خود را به عدالت توصيف نكرده و به جاى آن گفته است كه ظلم نمى‏كند. معناى اين سخن اين است كه خداوند كارى برتر از عدالت مى‏كند و آن رحمت و تفضل بر بندگان است.

اين معنا از توبه ضمن آن كه در شأن معصومان است، با رواياتى كه از استغفار پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله پس از هر جلسه‏اى حكايت مى‏كند سازگار است.۳ بر اساس اين سخن، توبه، گونه‏اى بازگشت به خدا و قرب به اوست و قرب خداوند، لازم نيست از سطح و لايه‏اى پست، يعنى سطح غير معصومان، صورت گيرد، بلكه مى‏تواند از مرتبه‏اى بالا كه ويژه معصومان است، به مرتبه‏اى بالاتر صورت پذيرد و اين با توجه به مسير كمال تا بى‏نهايت گشوده معصومان مى‏تواند نامحدود باشد و معصوم با عمل صالح و نيز بازگشت مكرر به خداوند و عبور از طبيعت به ملكوت، هر روز صدها درجه قرب به

1.«قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّه‏ِ إِنَّ اللّه‏َ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ ؛ بگو : اى بندگان من كه با خويش گزافكارى كرده‏ايد ! از بخشايش خداوند نااميد نباشيد كه خداوند همه گناهان را مى‏آمرزد ؛ بى‏گمان اوست كه آمرزنده بخشاينده است» الزمر : ۵۳ .

2.«وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْكُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ ؛ و چون مؤمنان به آيات ما ، نزد تو آيند بگو : درود بر شما ! پروردگارتان رحمت را بر خويش مقرّر داشته است : چنانچه هر يك از شما از سر نادانى كار بدى انجام دهد ، آنگاه از پس آن توبه كند و به راه آيد ، چنين است كه خداوند آمرزنده‏اى بخشاينده است» الأنعام : ۵۴ .

3.از باب نمونه : «وقالَ ابو الحسن الرضا عليه‏السلام : كانَ رَسولُ اللّه‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله لا يَقومُ مِن مَجْلِسٍ وإن خَفَّ حَتّى يَستَغفِرَ اللّه‏َ خَمساً وعِشرينَ مَرَّةً ؛ رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله از مجلسى هر چند كوتاه بر نمى‏خاست مگر اين كه بيست و پنج بار استغفار مى‏كرد» . عدّة الداعى : ص ۲۶۵ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8335
صفحه از 239
پرینت  ارسال به