183
فرهنگ نامه توبه

۸. توبه شكر

استغفار براى اظهار عبوديت و نيازمندى و شكر بر نعمت حق تعالى است. حالات خوش اظهار نيازمندى در معصومان فراوان بوده است و استغفار، شكر آن حالات است. يك نمونه آن در داستان حضرت داود عليه‏السلام است كه پس از آزمايشى كه خداوند از او مى‏كند، استغفار و انابه او ذكر شده است:

«وَ ظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ رَاكِعًا وَ أَنَابَ».۱

و داوود دانست كه ما او را آزمايش كرده‏ايم. پس، از پروردگارش آمرزش خواست و به رو درافتاد و توبه كرد».

مرحوم سيد مرتضى اين استغفار داوود را از نوع استغفار شكر و اظهار عبوديت و رجوع و انقطاع الى اللّه‏ مى‏داند.۲ وى مشابه همين توضيح را در داستان حضرت سليمان و افتادن جسدى روى تختش و در داستان حضرت

1.ص : آيه ۲۴ .

2.بل على سبيل الانقطاع إلى اللّه‏ تعالى و الخضوع له و التذلل و العبادة و السجود و قد يفعله الناس كثيرا عند النعم التى تتجدّد عليهم و تنزل و تؤول و تردّ إليهم شكرا لمولاها و كذلك قد يسبحون و يستغفرون اللّه‏ تعالى تعظيما و شكرا و عبادة و أمّا قوله تعالى: «وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ» فالإنابة هى الرجوع و لمّا كان عليه‏السلامبما فعله راجعا إلى اللّه‏ تعالى و منقطعا إليه قيل فيه إنّه أناب كما يقال فى التائب الراجع إلى التوبة و الندم إنه منيب؛بلكه بر اساس انقطاع به خداوند متعال وخضوع به پيشگاه او وخاكسارى وبندگى و به سجده افتادن براى او است‏كه مردمان بسيارى هنگام زياد شدن‏نعمت براى‏آنها و فرود آمدن و داده شدن به آنها به خاطر شكرگزارى انجام مى‏دهند. و همينطور تسبيح مى‏كنند و استغفار مى‏كنند به پيشگاه خداوند به منظور تعظيم و شكرگزارى و عبادت اما اين فرموده «به سجده افتاد و انابه كرد» انابه يعنى بازگشت . وقتى داود عليه‏السلام با كارى كه كرد به خداوند متعال بازگشت ، و منقطع شد به درگاه او ، گفته مى‏شود : انابه كرد ؛ همان گونه درباره توبه كارى كه به توبه و پشيمانى بازگشته ، گفته مى‏شود : منيب = انابه كننده تنزيه الانبياء : ص ۹۰ .


فرهنگ نامه توبه
182

از يك ترك اولى، اين مقدار توبه مى‏كردند.۱ شايد به همين دليل است كه خواجه نصير نيز مرتبه‏اى ديگر براى توبه قائل است كه اخص است و خود او توبه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را از اين قسم مى‏داند.۲

۷. توبه به دليل ترس از رها شدن

معصومان نگران بودند كه خدا آنها را رها كند و به همين دليل استغفار مى‏كردند ؛ زيرا همواره اين احتمال وجود دارد كه انسان با تقوا و درست‏كار نيز دچار لغزش شود. كافى است كه نگهدارى خدا پايان پذيرد. از اين رو معصومان كه در حفظ و حراست الهى هستند، بايد مراقب باشند كه مبادا دچار فريب و مكر و غرور گردند و عنايت الهى را از دست دهند و به خود رها شوند. به اين دليل توبه و استغفار مى‏كردند كه مبادا چنين وضعى پيش بيايد. علامه فضل اللّه‏ استغفار پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را نه از سر گناه، كه به دليل نگرانى از ارتكاب گناه در آينده به خاطر نقص بشرى و احياناً از دست دادن عنايت الهى مى‏داند. گويا استغفار حاكى است از طلب رضوان كه هديه‏اى الهى است.۳

البته اصل اين ادعا كه معصومان نگران بودند كه مبادا خدا آن‏ها را به خود وانهد، ادعاى درستى است. به همين دليل است كه پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‏السلام بسيار اين دعا را مى‏خواندند: «اللّهُمَّ ولا تَكِلنى إلى نَفسى طَرفَةَ عَينٍ أبَدا».۴ اما اين بيش از آنكه شبيه توبه يا استغفار باشد، كارى است كه به استعاذه (پناه بردن) شباهت دارد. نمى‏توان با اين ادعا همه توبه‏ها و استغفارهاى معصومان را تبيين كرد.

1.اين موضوع عقلاً محال نيست ، اما وقوعش پذيرفتنى نيست .

2.اوصاف الاشراف : ص ۲۶ .

3.تفسير من وحى القرآن : ج ۲۱ ص ۶۷ .

4.تفسير القمى : ج ۲ ص ۷۵ .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8150
صفحه از 239
پرینت  ارسال به