181
فرهنگ نامه توبه

عرفا، سه نوع توبه برمى‏شمرد: «توبه عام، همه بندگان را، توبه خاص، معصومان را و توبه اخص، اهل سلوك را».۱ توبه عام را از گناه مى‏داند و توبه خاص را از ترك اولى.۲

اين سخن را شايد بتوان براى برخى پيامبران پذيرفت،۳ اما براى پيامبر اسلام صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم‏السلام پذيرفته نيست ؛ زيرا نمى‏توان با توجه به رواياتى كه توبه پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را در هر روز صد بار دانسته يا رواياتى كه توبه امام كاظم عليه‏السلام را پنج هزار بار در روز اعلام كرده، گفت كه پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله در هر روز صد بار و امام كاظم عليه‏السلام پنج هزار بار ترك اولى داشته و يا

1.اوصاف الاشراف : ص ۲۶ .

2.او چنين مى‏گويد : «امّا توبه خاص كه از ترك اولى باشد . . .» اوصاف الاشراف : ص۲۹ عرفا توبه را از حيث درجات ، با اندك تفاوتى در تعريف ، به سه دسته تقسيم كرده‏اند : توبه عام / عوام ؛ توبه خاص / خواص ؛ و توبه خاصِ خاص . توبه عوام ، توبه از گناه از طريق استغفار زبانى و ندامت در دل است . توبه خواص را توبه از صواب نيز گفته‏اند و آن بازگشت از طاعات خود است ، به اين معنى كه سالك طاعات خود را ناقص ببيند و از آن عذرخواهى كند . استغفار انبيا به همين معناست ، همانگونه كه خدا در قرآن به رسول اكرم فرموده است : «استَغْفِر لِذَنبِكَ؛ براى گناه خود استغفار كن»غافر : ۵۵ ؛ محمد : ۱۹۰ و اين استغفار براى ادا نكردن حق خداوند به طور كامل بوده است . ر . ك : موسوعة كشاف اصطلاحات الفنون و العلوم ، تهانوى : ج ۱ ص ۵۲۵ ؛ شرح الأسماء الحسنى ، سبزوارى : ص ۱۱۹ ؛ شرح التعرف لمذهب التصوف ، مستملى : ج ۳ ص ۱۲۰۹ ـ ۱۲۱۰ ؛ اللمع فى التصوف ، ابونصر سراج : ص ۴۴ ؛ كشف المحجوب ، هجويرى ، ص : ۳۸۳ .

3.براى نمونه مى‏توان به روايتى اشاره كرد كه نوح عليه‏السلام سگى را زشت منظر يافت و اين موضوع را به زبان آورد . سگ اعتراض كرد و نوح عليه‏السلامروى آورد بنفس خود و ملامت مى‏كرد نفس خود را به اين و سال‏ها بر خود نوحه مى‏كرد تا آنكه ندا كرد او را خداى تعالى كه تا كى نوحه مى‏كنى يا نوح؟ به درستى كه قبول كردم توبه تو را به نقل از كاشف الأستار ـ ترجمه جامع الأخبار ـ ، ص : ۱۶۹ .


فرهنگ نامه توبه
180

نمى‏تواند توضيح دهنده ادله ديگرى باشد كه از عصيان و لغزش پيامبران ياد مى‏كند.

۶. توبه از ترك اولى

توبه معصومان از گناه نيست، بلكه از ترك اولى، يعنى از عملى است كه واجب نبوده، اما شايسته مقام نبوت و امامت نيز نبوده است. سيد مرتضى رحمه‏الله و شيخ طوسى و شيخ طبرسى و گروهى ديگر از علما در باره عصيان آدم عليه‏السلام مى‏گويند كه عصيان يعنى مخالفت با فرمان فرمان‏دهنده. فرمان‏ها دو گونه‏اند: واجب و مستحب. مخالفت با فرمان مى‏تواند مخالفت با امرى مستحب باشد.۱ شبيه همين تبيين را ابن خمير، از علماى قرن هفتم، در داستان داود عليه‏السلام و داستان سليمان عليه‏السلام دارد.۲ خواجه نصير طوسى، به تبع

1.تنزيه الانبياء : ص ۹ و التبيان فى تفسير القرآن : ج ۷ ص ۲۱۸ و مجمع البيان : ج ۷ ص ۵۵ .

2.فهو أنّه لمّا علم أنّ الخصمين ملكان و أنّه المقصود بالمثال و أنّه فتن أى اختبر و امتحن ببعض المباحات ، فعوتب إذ لم يصبر فيها صبر المؤثرين حتّى قال ما قال و فعل ما فعل «وَ خَرَّ راكِعاً» يعنى ساجدا ، فإنّ الرّكوع و السّجود يسمّى كلّ واحد منهما باسم الثّانى ، «وَ أَنابَ» : أى تاب من ذلك ظاهرا و باطنا ، فأخبر تعالى أنّه غفر له ذلك أى درأ عنه الطّلب فيما رأى هو أنّه ذنب فى حقّه بترك الأولى كما تقدّم؛ او وقتى متوجه شد كه آن دو دشمن ، دو فرشته بودند ، و منظور، مثال و نماد است، و فهميد كه اين كار براى فتنه يعنى آزمون و امتحان، كارى مباح است، و از اين جهت كه صبر شايسته را نكرده و گفته آنچه را كه گفته ، و كرده آنچه را كه كرده ، توبيخ شده ، «وَ خَرَّ راكِعاً» يعنى ، به سجده افتاد چون ركوع و سجود ، هر كدام با نام ديگرى به كار برده مى‏شوند . «وَ أَنابَ» يعنى ، در ظاهر و باطن از آن كار توبه كرد . و خداوند خبر داده كه از آن كار وى گذشت كرده است. يعنى از مؤاخذه گناهى كه كرده و ترك اولى بوده ـ همان گونه كه توضيحش گذشت ـ چشم پوشى كرده است تنزيه الأنبياء : ص ۴۷ و ۵۴ . آلوسى نيز شبيه همين توضيح را دارد (روح المعانى : ج ۱۳ ص ۲۱۱) .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8135
صفحه از 239
پرینت  ارسال به