خداوند مىخواهند كه زشتىهاى هواى نفس را بر آنان بپوشاند. نتيجه اين پوشاندن عصمت مىشود. به عبارت ديگر آنان طلب پيشگيرى از زشتى مىكنند. فخر رازى اين تفسير از استغفار را مىپسندد و آن را بر ديگر بيانها ترجيح مىدهد۱. قرطبى نيز اين احتمال را مىآورد.۲
اما اين بيان نيز كامل نيست ؛زيرا اگر بپذيريم كه مىتواند توضيحى براى استغفار باشد، اما اصل توبه را توضيح نمىدهد. چرا معصومان توبه مىكنند و از چه چيزى بازمىگردند ؟ اين پرسشى است كه با اين بيان فخر رازى پاسخ نمىگيرد. مىتوان در تكميل سخن او گفت كه بازگشت نيز از زشتىهاى هواى نفس است. اما چنين زشتىاى در آنان وجود ندارد كه اين بخواهند از آن به سوى خدا بازگردند. اگر كمى توضيح را تغيير دهيم شايد بتوان آن را به بيانهاى بعدى بازگرداند.
۴. استغفار براى امت
استغفار آن حضرت براى خويش نبوده است بلكه براى امت بوده است. به گفته طبرسى استغفار پيامبر صلىاللهعليهوآله براى امتش نوعى كرامت براى آنهاست كه فردى بزرگ همچون پيامبر شفاعتشان را كند.۳ قرطبى نيز اين احتمال را مطرح مىكند.۴
ليكن اين سخن نيز درست نيست ؛ زيرا اين وجه تنها برخى موارد استغفار را توضيح مىدهد، اما نمىتواند پاسخگوى آيات، روايات و دعاهايى باشد كه از عصيان و ذنب پيامبران و اولياى خدا ياد مىكند.۵ افزون
1.مفاتيح الغيب : ج ۲۸ ص ۵۲ .
2.الجامع لأحكام القرآن : ج ۱۶ ص ۲۴۲ .
3.مجمع البيان : ج ۹ ص ۱۵۵ .
4.الجامع لأحكام القرآن : ج ۱۶ ص ۲۴۲ .
5.در مقدمه اين باب تفاوت توبه و استغفار بيان شده است .