173
فرهنگ نامه توبه

باشد.

در تفسير توبه و استغفار معصومان، غير از آن دسته كسانى كه با اصل عصمت مخالفت دارند يا عصمت را محدود در نظر مى‏گيرند،۱ در ميان كسانى كه عصمت از هر گناهى را در هر دوره‏اى براى انبيا و اوصيا لازم مى‏دانند ديدگاه‏هاى متفاوتى ارائه شده است كه در دوازده گونه قابل دسته‏بندى است. اين تبيين‏ها از سوى علماى فريقين بيان شده است.۲ اما همه آن‏ها پذيرفتنى نيستند:

۱. توبه آموزشى

اين آيات و روايات در مقام تعليم به پيروان است و از اين رو به معصومان نسبت داده شده است كه سختى كار قيامت و لزوم توبه را بيش از پيش براى مردم نشان دهد. شيخ طبرسى مى‏گويد امر به استغفار پيامبر براى اين است كه سنت شود و امت ياد بگيرد و عمل كند.۳ ثعلبى نيشابورى نيز همين نظر را

1.مانند كسانى كه عصمت را تنها بعد از نبوت لازم مى‏دانند . به عنوان نمونه در باره داستان حضرت آدم عليه‏السلامگفته‏اند كه آن عصيان در حالى كه در بهشت بود اتفاق افتاد و در آن زمان نبى نبود . گروهى ديگر عصمت از گناه كبيره را لازم مى‏دانند ، نه از گناه صغيره ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۱ ص ۱۹۸ .

2.اكثر مفسران شيعه و سنى و نيز برخى عالمان اخلاق به اين موضوع پرداخته‏اند . براى ديدن نمونه‏اى از بيان آن‏ها ر . ك : خواجه نصيرالدين طوسى ، اوصاف الاشراف : ص ۱۷ ، طبرسى در مجمع البيان فى تفسير القرآن : ج ۹ ص ۱۵۵ ، فخر رازى در مفاتيح الغيب : ج ۲۸ ص ۵۲ ، آلوسى در روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم : ج ۱۳ ص ۲۱۱ ، علامه طباطبايى در الميزان فى تفسير القرآن : ج ۴ ص ۲۴۵ و مجلسى در مرآة العقول فى شرح أخبار آل الرسول : ج ۱۲ ص ۱۵۴ ـ ۱۵۵ كه بيشترين موارد را آورده است و خودش نيز مورد آخر را ترجيح داده است .

3.و إنَّما خوطِبَ بِذلِكَ لِتَستَنَّ اُمَّتُهُ بِسُنَّتِهِ ؛ به چنين چيزى خطاب شده است تا امتش به سنّت ايشان پرورش يابند مجمع البيان : ج ۹ ص ۱۵۵ .


فرهنگ نامه توبه
172

داشته باشند و اگر گناه كنند، ديگر معصوم نيستند. همچنين كثرت استغفار آنان پرسش برانگيز شده است و بايد ديد كه آنان از چه چيزى و براى چه استغفار مى‏كردند.

اين پرسش‏ها از دير زمانى مطرح بوده و يك نمونه آن را على بن محمّد بن الجهم در مجلس مأمون از امام رضا عليه‏السلام مى‏پرسد. وى با آوردن آياتى از قرآن كه در نگاه نخست دلالت بر لغزش يا گناه برخى انبيا، همچون آدم عليه‏السلام، يونس عليه‏السلام، داوود عليه‏السلام و حضرت محمد صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دارد اين پرسش را مطرح مى‏كند كه اين آيات را چگونه با عصمت انبيا جمع مى‏كنيد. امام عليه‏السلام نيز به تفصيل هر يك از آيات را توضيح مى‏دهند و معلوم مى‏شود كه هيچ يك از آنها به معناى متعارف گناه نبوده و آن بزرگواران معصوم از همه اين گناهان متوهم هستند.۱

از طرفى در قرآن كريم براى توبه‏كنندگان مقامات بلندى همچون محبوب خدا شدن در نظر گرفته شده است. خداوند متعال كسانى را كه زياد توبه مى‏كنند دوست دارد.۲ پيامبرانى را كه زياد توبه و انابه داشتند به نيكى مى‏ستايد.۳ اگر توبه تنها از گناه باشد، كثرت توبه نشانه كثرت گناه است و اين با شأن پيامبران سازگار نيست. بنا بر اين، توبه اينان بايد معناى ديگرى داشته

1.عيون أخبار الرضا عليه‏السلام : ج ۱ ص ۱۹۱ ـ ۱۹۵ .

2.« إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّ بِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ؛ خداوند توبه كاران و پاكان را دوست دارد . »البقرة : ۲۲۲ .

3.خداوند حضرت سليمان عليه‏السلام و حضرت ايوب عليه‏السلام را چنين ستوده است : « وَ وَهَبْنَا لِدَاوُودَ سُلَيْمَـنَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ؛ به داوود سليمان را داديم ، و چه خوب بنده‏اى بود او ، او توبه‏كار بود » ص : آيه ۳۰ و « إِنَّا وَجَدْنَـهُ صَابِرًا نِّعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ ؛ ما او را شكيبا يافتيم چه خوب بنده‏اى است او! او توبه‏كار است . » (ص : آيه ۴۴) . أوّاب ، صيغه مبالغه از ريشه أ و ب ، به معناى بنده‏اى كه بسيار به سوى خداوند باز مى‏گردد . دو واژه أوّاب و تَوّاب كاربرد نزديكى دارند و در بسيارى موارد در كنار هم به كار رفته‏اند .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8644
صفحه از 239
پرینت  ارسال به