17
فرهنگ نامه توبه

معنا اشاره دارند.۱

ندامت از نافرمانى خداوند متعال، روح استغفار است. از اين رو، ندامت به «استغفار» تفسير شده است، به گونه‏اى كه حتّى بدون استغفار زبانى نيز، گنهكار نادم، مورد مغفرت الهى قرار مى‏گيرد.

همچنين اعتراف گنهكار نادم، در پيشگاه خداوند، نوعى عذرخواهى و آمرزش‏خواهى است و بدين جهت، توبه ناميده شده است.

احاديثى كه استغفار زبانى را شرط توبه مى‏دانند،۲ به اين معنا اشاره دارند كه نادم حقيقى، نمى‏تواند از خداوند متعال، آمرزش نخواهد، هر چند خداى مهربان از روى لطف، پيش از آمرزش‏خواهى‏اش او را بخشيده باشد.

احاديثى كه اداى حقوق خداوند و مردم و برخى امور ديگر۳ را شرط توبه و يا از آثار آن مى‏دانند، به اين معنا اشاره دارند كه نادم حقيقى براى جبران گذشته خود، ملتزم به همه لوازم توبه خواهد بود و هر چه ندامت گنهكار بيشتر باشد، آثار افزون‏ترى در زندگى توبه كننده، پديد مى‏آيد.

ب ـ ماهيّت توبه معصوم

مقتضاى جمع‏بندى ادلّه عصمت انبيا و اوصياى آنان، با آيات و احاديثى كه در آنها گناهانى به آنان نسبت داده شده، اين است كه ماهيّت توبه معصوم با غير معصوم، متفاوت است. ماهيّت توبه معصوم، بازگشت از مرتبه فروتر به مرتبه‏اى بالاتر از قرب الهى است.

به تعبير ديگر، گناهان مقربّان، نسبى و از باب «صفات الأبرار سيّئات

1.ر . ك : ص ۲۳ (تفسير توبه و اركان آن / ضدّ پافشارى) .

2.ر . ك : ح ۴۵ ـ ۴۶ .

3.ر . ك : ح ۴۲ ـ ۴۳ و ۴۵ .


فرهنگ نامه توبه
16

گنهكار، حتّى قبل از استغفار او، موجب آمرزش الهى است.۱

دسته سوم: احاديثى كه «اعتراف به گناه» را توبه شمرده‏اند و آن را موجب مغفرت خداوند متعال مى‏دانند.۲

دسته چهارم: احاديثى كه تصميم به عدم بازگشت به گناه را شرط توبه شمرده‏اند و ترك گناه را موجب آمرزش آن دانسته‏اند.۳

دسته پنجم: احاديثى كه استغفار و درخواست آمرزش زبانى را نيز شرط توبه ذكر كرده‏اند.۴

دسته ششم: احاديثى كه افزون بر موارد ياد شده، امور ديگرى مانند: اداى حقوق خدا و مردم را شرط توبه و يا از آثار آن دانسته‏اند.

با تأمّل دقيق در احاديثى كه بدانها اشاره شد، مشخّص مى‏شود كه نه تنها تعارضى ميان آنها در تبيين حقيقت توبه وجود ندارد، بلكه هر دسته از آنها به بُعدى از ابعاد اين حقيقت اشاره دارد.

به عبارت روشن‏تر، توبه، حقيقتى داراى جسم و روح، و ظاهر و باطن است. روح توبه، ندامت و پشيمانى است. احاديثى كه توبه را به پشيمانى تفسير كرده‏اند، به اين واقعيت، اشاره دارند.۵

ندامت حقيقى، گنهكار را به بازگشت از انجام گناه و تصميم بر عدم تكرار آن، وادار مى‏نمايد.۶ احاديثى كه توبه را ضدّ اصرار معرّفى كرده‏اند، به اين

1.ر . ك : ح ۷ و ۹ ـ ۱۰ .

2.ر . ك : ح ۲۴ ـ ۳۵ .

3.ر . ك : ح ۳۸ ـ ۳۹ .

4.ر . ك : ح ۴۵ ـ ۴۶ .

5.ر . ك : ص ۲۳ (تفسير توبه و اركان آن / پشيمانى).

6.ر . ك : ص ۳۱ (تفسير توبه و اركان آن / تصميم براى بازنگشتن به گناه) .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه توبه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ رسول افقي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 8213
صفحه از 239
پرینت  ارسال به