دسته دوم دگرگونى در صحيفه عمل را بيان مىكند. اين روايات جريان حساب روز رستاخيز را بيان مىكنند كه در آن صحنه مؤمن بر همه كارهاى خويش آگاه مىشود و كارهاى بد و زشت خود را نيز به ياد مىآورد، ولى هنگامى كه نامه عملش را به دستش مىدهند، كارهاى زشت خود را در آن نمىبيند ؛ خداوند آنها را در اين جهان پوشانده، در روز بازپسين مىبخشايد و فرمان مىدهد كه به حسنات تبديل كنند.۱
دسته سوم به پاك شدن از ياد حافظان اعمال اشاره مىكند. در روايتى كه امام صادق عليهالسلام جريان وحى خداوند به داود عليهالسلام را بازمىگويد، از مؤمنى ياد مىشود كه پس از ارتكاب گناه توبه مىكند و هنگام يادآورى گناه شرمسار است. خداوند از سر رحمت آن را مىبخشايد و از ياد حافظان اعمال پاك مىكند و به جاى آن حسنه قرار مىدهد.۲
در دسته چهارم از روايات تنها به دگرگونى حسنات به جاى سيئات اشاره شده و چگونگى آن بيان نشده است.۳
ديدگاه برگزيده
نگاهى فراگير به موضوع و آيات و رواياتى كه در اين باب آمده نشان مىدهد كه نبايد تنها به يكى از تبيينهاى يادشده بسنده كرد. دگرگونى حسنات به جاى سيئات هم در اين جهان رخ مىدهد و هم در روز بازپسين، هم در نامه اعمال مؤمنان آشكار مىشود و هم در جان آنها واقع مىگردد، هم در ياد حافظان و كاتبان اعمال رخ مىدهد و هم آثار و پيامدهاى عينى بيرونى دارد.
آثار كارها دو دستهاند: برخى از آثار مادى و برخى معنوىاند. آثار