است.۱ از اين رو در اين جا تنها به توبه انسان مىپردازيم ؛ امّا پيش از طرح آيات و احاديث مربوط، توجّه به دو نكته، بهجاست:
۱. ماهيّت توبه
پيشتر گفتيم كه توبه در لغت، به معناى بازگشت است ؛ امّا بازگشت انسان به خداوند سبحان، دو معنا دارد: يكى بازگشت از گناه و نافرمانى، و ديگرى بازگشت از هر مرتبه فروتر به مرتبهاى بالاتر، كه توبه معصومان، اعم از انبيا و اوصياى آنان، از اين سنخ است.
الف ـ ماهيّت توبه غير معصوم
احاديث مربوط به ماهيّت توبه غير معصومرا به پنج دسته مىتوان تقسيم كرد:
دسته اوّل: احاديثى كه توبه را نقطه مقابل «اصرار» مىدانند، مانند حديثى كه در تبيين سپاهيان عقل و جهل، توبه را از جنود عقل دانسته و ضدّ آن ـ يعنى اصرار بر گناه و تصميم نداشتن به بازگشت از گناه ـ را از جنود جهل، شمرده است.۲
بر اين اساس، توبه در اصطلاح شرع نيز در همان معناى لغوى آن به كار رفته است. بنا بر اين، ترك گناه و تصميم بر عدم تكرار آن، در تحقّق مفهوم شرعى توبه، كافى است.
دسته دوم: احاديثى كه توبه را به «ندامت» تفسير كردهاند۳ و تصريح مىكنند كه ندامت، به خودى خود، استغفار شمرده مىشود۴ و پشيمانى