57
فرهنگ‌نامه جمعه

۶۲.امام صادق صلی الله علیه و آله: خدا را در هر شب جمعه، آزادشدگانی است. پس خود را در شب و روز جمعه، در پیشگاه رحمت الهی قرار دهید. هر کس در شب یا روز جمعه بمیرد، خداوند، او را از گرفتاری قبر حفظ می‏کند و مُهر شهیدان را بر او می‏زند. مبادا کسی بگوید: وی چنین و چنان بود! و برایش برائت از فشار قبر را می‏نویسد و او شهید است.

۶۳.امام رضا علیه السلام:‏ هر کس که شب یا روز جمعه بمیرد، شهیدْ مرده است و ایمن برانگیخته می‏شود.

۱/۱۲

روز افزایش

۶۴.تفسير ابن كثيرـ به نقل از انس ـ: جبرئيل، آیینه‏ای سفید برای پیامبر خدا صلی الله علیه و آله آورد که در میانه آن، نقطه‏ای بود. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: "این چیست؟”. گفت: این جمعه است که تو و امّتت بدان برتری داده شده‏اید و مردمان یهودی و مسیحی، در آن دنباله‏رو شمایند. برایتان در آن، خیر است و برایتان در آن، ساعتی است که هر مؤمنی آن را در‏یابد و در آن دعای خیر کند، بی‏تردید اجابت می‏شود و آن در نزد ما روز افزایش است.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: "ای جبرئیل! روز افزایش چیست؟”.
گفت: پروردگارت در بهشت، گذرگاهی فراخ را بر گزیده که در آن، تلّی از مُشک است. چون روز جمعه فرا رسد، خداوند، آن تعداد از فرشتگانی را که بخواهد، فرو می‏فرستد، در حالی که پیرامون آن، منبرهایی نورانی قرار دارند که نشیمنگاه پیامبران اند و گرداگرد آنها منبرهای زریّن دیگری پوشیده از یاقوت و زبرجد است و شهیدان و صدّیقان بر آنها جای دارند و در اطراف آن، پیامبران بر آن تل می‏نشینند.
خداوند می‏فرماید: "من پروردگار شمایم. به وعده خویش عمل کردم؛ از من بخواهید تا عطایتان کنم”. آنان می‏گویند: خشنودی‌ات را خواستاریم. خداوند می‏فرماید‏: "از شما خشنودم. هر چه را آرزو کنید، من عهده‏دار آنم و خود نیز بر آن می‏افزایم”. از این رو، آنان جمعه را به خاطر آنچه پروردگارشان از خیر ارزانی‏شان می‏کند، دوست دارند.


فرهنگ‌نامه جمعه
56

۶۲.عنه علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عُتَقَاءَ فِي كُلِّ لَيلَةِ الجُمُعَة، فَتَعَرَّضُوا لِرَحمَةِ الله‏ فِي لَيلَةِ الجُمُعَةِ وَ يَومِ الجُمُعَةِ، وَ مَن مَاتَ لَيلَةَ الجُمُعَةِ أَو يَومَ الجُمُعَةِ وَقَاهُ الله‏ فِتنَةَ القَبرِ، وَ طَبَعَ عَلَيهِ طَبَائِعَ الشُّهَدَاءِ، لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُم: كَانَ وَ كَانَ، وَ كَتَبَ لَهُ بَرَاءَةً مِن ضَغطَةِ القَبرِ، وَ كَانَ شَهِيداً.۱

۶۳.الإمام الرِّضَا علیه السلام:‏ مَن مَاتَ يَومَ الجُمُعَةِ أَو لَيلَتَهُ مَاتَ شَهِيداً وَ بُعِثَ آمِناً.۲

۱/۱۲

یَومُ المَزیدِ

۶۴.تفسير ابن كثير عن أنس: أتى جَبرائيلُ بِمِرآةٍ بَيضاءَ فيها نُكتَةٌ إلى رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله، فَقالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: ما هذِهِ؟ فَقالَ: هذِهِ الجُمُعَةُ، فُضِّلتَ بِها أنتَ واُمَّتُكَ، فَالنّاسُ لَكُم فيها تَبَعٌ، اليَّهودُ وَالنَّصارى، ولَكُم فيها خَيرٌ، ولَكُم فيها ساعَةٌ لا يُوافِقُها مُؤمِنٌ يَدعُو اللّهَ بِخَيرٍ إلّا استُجيبَ لَهُ، وهُوَ عِندَنا يَومُ المَزيدِ.
قالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله: يا جِبريلُ، وما يَومُ المزَيدِ؟
قالَ: إنَّ رَبَّكَ اتَّخَذَ فِي الفِردَوسِ وادِياً أفيَحَ۳ فيهِ كَثيبُ المِسكِ، فَإِذا كانَ يَومُ الجُمُعَةِ أنزَلَ اللّهُ ما شاءَ مِن مَلائِكَتِهِ، وحَولَهُ مَنابِرُ مِن نورٍ، عَلَيها مَقاعِدُ النَّبِيّينَ، وحُفَّ تِلكَ المَنابِرُ بِمَنابِرَ مِن ذَهَبٍ مُكَلَّلَةً بِالياقوتِ وَالزَّبَرجَدِ، عَلَيهَا الشُّهَداءُ وَالصِّدّيقونَ، فَجَلَسوا مِن وَرائِهِم عَلى تِلكَ الكُثُبِ.
فَيَقولُ اللّهُ: أنَا رَبُّكُم، قَد صَدَقَتُكُم وَعدي، فَسَلوني اُعطِكُم. فَيَقولونَ: رَبَّنا نَسأَلُكَ رِضوانَكَ. فَيَقولُ: قَد رَضيتُ عَنكُم، ولَكُم عَلَيَّ ما تَمَنَّيتُم وَلَدَيَّ مَزيدٌ. فَهُم يُحِبّونَ يَومَ الجُمُعَةِ لِما يُعطيهِم فيهِ رَبُّهُم مِنَ الخَيرِ.۴

1.. جامع الأحادیث للقمّي (العروس): ص۱۵۲، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۸۲ ح۲۷ وراجع الکافي: ج۳ ص۴۱۴ ح۵ وسنن الترمذي: ج۳ ص۳۸۶ ح۱۰۷۴ و الفردوس: ج۳ ص۵۰۴ ح۵۵۵۹.

2.. جمال الاُسبوع: ص۱۸۳.

3.. أفيح: أي واسع (النهاية: ج۳ ص۴۸۴ «فيح»).

4.. تفسیر ابن کثیر: ج۷ ص۳۸۴، مسند الشافعي: ص۷۰، معرفة السنن والآثار: ج۲ ص۵۳۲ ح۱۸۲۱، تفسیر الثعلبي: ج۹ ص۳۱۶ وفیه «یوم المرند» بدل «یوم المزید» وکلّها نحوه، الدرّ المنثور: ج۷ ص۶۰۵ وراجع تاریخ بغداد: ج۹ ص۲۰۸ الرقم۴۷۸۷.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22844
صفحه از 407
پرینت  ارسال به