349
فرهنگ‌نامه جمعه

۳۹۶.کتاب من لا یحضره الفقیه: امام علی علیه السلام در خطبه روز جمعه فرمود: "ستايش، براى خدايى است که سرپرست، ستوده، فرزانه، ارجمند، کننده هرچه خواهد، داننده همه نهان‏ها، آفريدگارِ آفريدگان، فروآورنده باران، و تدبيرکننده کار دنيا و آخرت، و وارث آسمان‏ها و زمین است؛ خدایی عظیم الشأن که چیزی همانند او نیست. همه چيز در برابر عظمتش فروتن است، و همه چيز در برابر عزّتش خوار است، و همه چيز در برابر قدرت او تسليم است، و همه چيز به خاطر هیبت او در جاى خود آرام گرفته است، و همه چيز در برابر پادشاهى و پروردگاری‏اش مطيع است. همو که آسمان را نگه مى‏دارد تا بر زمين نيفتد، مگر به اذن او، و قیامت را که بر پا نمی‌شود مگر به فرمان او، و در آسمان‏ها و زمین چیزی پدید نمی‌یاید جز با آگاهی و دانش او. خدا را بر آنچه هست می‏ستاییم و از او براى آنچه پيش خواهد آمد، يارى مى‏جوييم و از او آمرزش می‏طلبیم و هدایت می‏خواهیم و گواهی می‏دهیم که معبودی جز خدای یکتای بی‏همتا نیست؛ شاهِ شاهان و مهترِ مهتران‏، قدرتمند زمين و آسمان‏ها، چيره و بزرگ و والا، شکوهمند و بزرگوار، جزا دهنده روز جزا، پروردگار پدران نخستین ما. گواهی می‏دهیم که محمّد، بنده و فرستاده اوست. او را به حق فرستاد تا به سوی حق فرا بخوانَد و بر مردم گواه باشد. او نیز پیام‏های پروردگارش را چنان که فرمان داده بود، رساند بی آن که از حد، پا فراتر نهد و یا کوتاهی کند، و در راه خدا با دشمنانش نبرد کرد بی آن که سستی یا درنگی روا دارد. برای خدا صبورانه و خالصانه در میان بندگانش خیرخواهی کرد تا آن که خداوند، وی را به سوی خود برگرفت با خشنودی از کارش و پذیرش تلاشش و در گذشتن از گناهش. بندگان خدا! شما را سفارش مى‏کنم به پروا کردن از خداوند و اين که تا مى‏توانيد، اين ايّام زودگذر عمر را غنيمت بشمريد و به طاعت خدا بپردازيد، و رها کنيد اين دنيايى را که شما را ترک مى‏کند، هر چند دوست نداريد شما را ترک گويد، و پيکر شما را فرسوده مى‏گرداند هرچند دوست داريد که آن را نو گردانَد. مَثَل شما و دنيا مَثَل کاروانى است که به راه افتادند، گویی آن را پیمودند و يا قلّه‏ای را نشانه گرفتند، گویی بدان رسیدند. و چه بسيار است [کشتى] روان شده به سوى سر‌منزلى که تا رسیدن به مقصد، جريان خود را ادامه دهد و چه بسيار است آن کس که می‏خواهد یک روز دیگر بماند [تا به مقصود خود برسد] و بدان دست نمی‏یابد، و چه بسيار باشد دنياطلب حريصى که در پى دنيا می‏تازد تا از آن جدا شود. پس [حال که وضع آدمى با دنيا چنين است] در شُکوه و فخر دنيا با یکدیگر رقابت نکنيد و از آرایه‏ها و نعمت‏هایش به شگفت‏ درنیایید و از سختى و ناسازگارى آن، بىتاب و غمگين نشويد؛ زیرا شُکوه و فخر دنیا پایان‌یافتنی است و آرایه‏ها و نعمت‏هایش فنا‌شدنی، و گرفتاری‏ها و سختی‏هایش رو به کاهش و کسادی، و هر مدّتى از آن رو به انتها‌ست، و هر زنده‏اى از آن، ره‌سپار ديار فنا و بلا‌ست. آيا اگر بینديشيد، شما را در آثار پيشينيان و سرگذشت نیاکانتان عبرتى و مايه بصيرتى نيست؟! آيا به گذشتگانتان نظاره نمى‏کنيد، که باز نمی‏گردند؟ و به نسل‏هاى باقی‌مانده‏تان نمى‏نگريد که به حال خود نمى‏مانند؟ خداوند متعال می‏فرماید: (و حرام شده است [بازگشتن] بر دیاری که هلاکشان کردیم، بی‏تردید اينان بازنمی‏گردند) و نيز می‏فرماید: (هر جانى، چشنده مرگ است، و به یقین پاداش‏هاتان را در روز رستاخیز درخواهيد یافت. پس آن کس که از آتش جهنّم به‌دور داشته شود، و به بهشت داخل گردد، بی‏تردید رستگار است. و زندگى دنيا جز کالایی فریبنده نیست). آيا به اهل دنيا نمى‏نگريد که بامدادان و شامگاهان حالشان متفاوت است: يکى مرده‏اى است که بر او مى‏گريند، و ديگرى بازمانده‏اى است که تسليتش می‏دهند، و ديگرى بر زمين افتاده‏اى است که دست و پا مي‌زند، و [آن دیگری که] عيادت‏کننده و [یا] عيادت شونده است و دیگری محتضرى است در حال جان دادن، و دنياطلبى که مرگ در پی اوست، و غافلى که از او غفلت نمى‏شود و ماندگان به دنبال رفتگان، روان‏اند.
ستایش، ویژه خدایی است که پروردگار جهانیان است. پروردگار آسمان‏های هفت‌گانه و زمین‏های هفت‌گانه و پروردگار عرش بزرگ که پاینده است و جز او فانی شدنی است و به سوی او، آفریدگانْ باز می‏گردند و کار برمی‏گردد. بدانید اين روز، روزى است که خداوند، آن را براى شما عيد قرار داده است و آن، سرآمد روزهایتان و برترينِ اعياد شماست. خداوند، در کتاب خود به شما دستور داده است که در اين روز، به ذکر و ياد او بکوشيد. پس تا مى‏توانيد به اين روز رغبت نشان دهيد و نيّت خويش را در آن، خالص گردانيد و التماس و دعا و درخواست رحمت و آمرزشْ بسيار کنيد؛ زيرا خداوند عز و جل دعاى هرکه را به درگاهش دعا کند، مى‏پذيرد و هر که را نافرمانىِ او کند و از عبادت او کبر ورزد، به آتش درمى‏افکند. خداوند عز و جل فرموده است: (مرا بخوانيد تا پاسختان دهم. همانا کسانى که از عبادت من، کِبر مى‏ورزند، به زودی با خوارى به دوزخ درمی‌آيند!). در اين روز، ساعت خجسته‏اى است که هيچ بنده مؤمنى در آن ساعت از خدا چيزى نمی‌خواهد، مگر آن که به او عطا فرمايد. و نماز جمعه بر هر مؤمنی واجب است جز بر کودک و بیمار و دیوانه و پیر‌مرد و نابینا و مسافر و زن و برده و آن که در دو فرسخی است. خداوند از گناهان ما و شما که در گذشته عمرمان صورت گرفته، در می‌گذرد و ما و شما را از ارتکاب گناهان در باقی‌مانده عمرمان نگه می‌دارد. همانا بهترین سخن و نیکوترین اندرز، کتاب خداوند متعال است. پناه می‏برم به خدا از شیطان رانده شده! خداوند، گشاینده داناست. به نام خداوند بخشنده بخشایشگر”.
سپس بعد از حمد، سوره توحید یا کافرون یا زلزال یا تکاثر یا عصر می‏خوانْد، و آنچه بیشتر بر آن مداومت می‏کرد، (قل هو اللّه‏ أحد) بود. آن گاه اندکی می‏نشست. سپس برمی‏خاست و می‏فرمود: "ستایش ویژه خداست، او را می‏ستاییم و از او یاری می‏جوییم و به او ایمان داریم و بر او توکّل می‏کنیم و گواهی می‏دهیم که معبودی جز خدای یکتایِ بی‏همتا نیست و این که محمّد، بنده و فرستاده‏ اوست. درود و سلام و آمرزش و خشنودیِ خدا بر محمد و خاندانش. بارخدایا! بر محمّد، بنده‏ و فرستاده‏ات درود فرست؛ درودى بالنده و پاک که با آن، درجه‏اش را بالا برى و برترى‏اش را آشکار سازى. بر محمّد و خاندان محمّد، درود فرست، و به محمّد و خاندان محمّد، برکت ده، چنان که بر ابراهيم و خاندان ابراهيم درود فرستادى و برکت دادى و مهر آوردى، که تو ستوده‏خصال و بزرگوارى. خدایا! کافران اهل کتاب را که از راه تو باز مى‌دارند و نشانه‏های تو را انکار می‏کنند و فرستادگانت را دروغگو می‏پندارند، کیفر فرما. خدایا! سخنانشان را با هم ناسازگار ساز و وحشت را در دل‌هایشان بیفکن و بر آنان آن عذاب و کيفر و سختى‏ات را که از تبهکاران بازَش نمى‏دارى،‏ فرو فرست. خدایا! لشکريان مسلمان و گشتى‏ها و مرزداران آنان را در هر جا از شرق و غرب زمين که هستند، يارى ده؛ که تو بر هر کارى توانايى. خدایا! از مردان و زنان مؤمن و از مردان و زنان مسلمان درگذر. خدايا! تقوا را توشه آنان قرار ده و ايمان و حکمت را در دل‌هايشان جاى ده و بر شکر نعمتت که ارزانی‏شان کردی و وفای به عهدت که با آنان بسته‏ای، ره‌نمونشان باش.‏ ای معبود راستین و آفریننده آفریدگان! خدایا! از درخاک‌خفتگان از مردان و زنان مؤمن و مردان و زنان مسلمان درگذر و از کسانی که به در پی‏شان بدانان ملحق می‏شوند، که تو شکوه‏مند و حکیمی. (به راستى، خداوند به دادگرى و نيکى کردن و اداى [حقّ] خويشاوند، فرمان مى‏دهد و از کارهاى زشت و ناپسند و افزونجويى، باز مى‏دارد. به شما اندرز مى‏دهد، باشد که شما پند گيريد). به ياد خدا باشيد تا به ياد شما باشد؛ زيرا هر کس به ياد او باشد، خدا نيز به ياد اوست، و از خداوند، از رحمت و فضلش درخواست کنيد؛ زيرا هيچ کس نيست که از او بخواهد و از درگاهش نوميد برگردد. (پروردگارا! در دنيا به ما حسنه ببخش و در آخرت، حسنه عطا کن و ما را از عذاب آتش نگهدار)”.


فرهنگ‌نامه جمعه
348

۳۹۶.کتاب من لایحضره الفقیه: خَطَبَ امیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام فِي الجُمُعَةِ فَقالَ: "الحَمدُ لِلّهِ‏ الوَليِّ الحَميدُ الحَكيمِ المَجيدِ، الفَعّالِ لما يُريدُ، عَلّامِ الغُيوبِ، وخالِقِ الخَلقِ، ومُنزِلِ القَطرِ، ومُدِبِّرِ أمرِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ، ووارِثِ السَّماواتِ وَالأَرضِ، الَّذي عَظُمَ شَأنُهُ فَلا شَيءَ مِثلُهُ، تَواضَعَ كُلُّ شَيءٍ لِعَظَمَتِهِ، وَذلَّ كُلُّ شَيءٍ لِعِزَّتِهِ، وَاستَسلَمَ كُلُّ شَيءٍ لِقُدرَتِهِ، وَقرَّ كُلُّ شَيءٍ قَرارُهُ لِهَيبَتِهِ، وخَضَعَ كُلُّ شَيءٍ لِمَلَكَتِهِ ورُبوبِيَّتِهِ، الَّذي يُمسِكُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلَى الأَرضِ إلّا بِإِذنِهِ، وأن تَقومَ السّاعَةُ إلّا بِأَمرِهِ، وأن يَحدُثَ فِي السَّماواتِ وَالأَرضِ شَيءٌ إلّا بِعِلمِهِ. نَحمَدُهُ عَلىٰ ما كانَ، ونَستَعينُهُ مِن أمرِنا عَلىٰ ما يَكونُ، ونَستَغفِرُهُ ونَستَهديهِ. ونَشهَدُ أن لا إلٰهَ إلَّا اللّهُ‏ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ، مَلِكُ المُلوكِ وسَيِّدُ السّاداتِ، وجَبّارُ الأَرضِ وَالسَّماواتِ، القّهّارُ الكّبيرُ المُتَعالِ، ذُو الجَلالِ وَالإِكرامِ، دَيّانُ يَومِ الدّينِ، رَبُّ آبائِنَا الأَوَّلينَ. ونَشهَدُ أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ ورَسولَهُ، أرسَلَهُ بِالحَقِّ داعِيا إلَى الحَقِّ، وشاهِداً عَلَى الخَلقِ، فَبَلَّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ كَما أمَرَهُ، لا مُتَعَدِّياً ولا مُقَصُّراً، وجاهَدَ فِي اللّهِ‏ أعداءَهُ، لا وانِياً۱ ولا ناكِلاً۲، ونَصَحَ لَهُ في عِبادِهِ صابِراً مُحتَسِباً، فَقَبَضَهُ اللّهُ‏ إلَيهِ وقَد رَضِيَ عَمَلَهُ وتَقَبَّلَ سَعيَهُ وغَفَرَ ذَنبَهُ صلی الله علیه و آله.
اُوصيكُم عِبادَ اللّهُ‏ بِتَقوَى اللّهِ‏، وَاغتِنامِ مَا استَطَعتُم عَمَلاً بِهِ مِن طاعَتِهِ في هٰذِهِ الأَيّامِ الخالِيَةِ، وبِالرَّفِضِ لِهٰذِهِ الدُّنيا التّارِكَةِ لَكُم وإن لَم تَكونوا تُحِبّونَ تَركَها، وَالمُبِليَةِ لَكُم وإن كُنتُم تُحَبّونَ تَجديدَها، فَإِنَّما مَثَلُكُم ومَثَلُها كَركَبٍ سَلَكوا سَبيلاً فَكَأَن قَد قَطَعوهُ، وأفضَوا إلىٰ عَلَم فَكَأَن قَد بَلَغوهُ، وكَم عَسَى المُجري إلَى الغايَةِ أن يَجرِيَ إلَيها حَتّىٰ يَبلُغَها! وكَم عَسىٰ أن يَكونَ بَقاءُ مَن لَهُ يَومٌ لا يَعدوهُ، وطالِبٌ حَثيثٌ فِي الدُّنيا يَحدوهُ حَتّىٰ يُفارِقَها! فَلا تَتَنافَسوا في عِزِّ الدُّنيا وفَخرِها، ولا تَعجَبوا بِزينَتِها ونَعيمِها، ولا تَجزَعوا مِن ضَرّائِها وبُؤسِها؛ فَإِنَّ عِزَّ الدُّنيا وفَخرَها إلَى انقِطاعٍ، وإنَّ زينَتَها ونعيمَها إلیٰ زَوالٍ، وإنَّ ضَرَّها وبُؤسَها إلىٰ نَفادٍ، وكُلُّ مُدَّةٍ مِنها إلىٰ مُنتَهىً، وكُلُّ حَيٍّ مِنها إلىٰ فَناءٍ وبَلاءٍ أوَليَسَ لَكُم في آثارِ الأَوَّلينَ وفي آبائِكُمُ الماضينَ مُعتَبَرٌ وتَبصِرَةٌ إن كُنتُم تَعقِلونَ؟! ألَم تَرَوا إلَى الماضينَ مِنكُم لا يَرجِعونُ، وإلَى الخَلَفِ الباقينَ مِنكُم لا يَقِفونَ؟! قالَ اللّهُ‏ تَبارَكَ وتَعالىٰ: (وَ حَرَامٌ عَلَىٰ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا أَنَّهُمْ لَا يَرْجِعُونَ)۳، وقالَ: (كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ ٱلْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدْخِلَ ٱلْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا ٱلْحَيَوٰةُ ٱلدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ ٱلْغُرُورِ)۴. أوَلستُم تَرَونَ إلىٰ أهلِ الدُّنيا وهُم يُصبِحونَ ويُمسونَ عَلىٰ أحوالٍ شَتّىٰ؛ فَمَيِّتٌ يُبكیٰ، وآخَرُ يُعَزّىٰ، وصَريعٌ يَتَلَوّىٰ، وعائِدٌ ومَعودٌ، وآخَرُ بِنَفسِهِ يَجودُ، وطالِبُ الدُّنيا وَالموتُ يَطلُبُهُ، وغافِلٌ ولَيسَ بِمَغفولٍ عَنهُ، وعَلىٰ أثَرِ الماضينَ يَمِضي الباقونَ. والَحمدُ لِلّهِ‏ رَبِّ العالَمينَ، رَبِّ السَّماواتِ السَّبعِ ورَبِّ الأَرَضينَ السَّبعِ ورَبِّ العَرشِ العَظيمِ، الَّذي يَبقىٰ ويَفنىٰ ما سِواهُ، وإلَيه يَؤولُ الخَلقُ ويَرجِعُ الأَمرُ.
ألا إنَّ هٰذَا اليَومَ يَومٌ جَعَلَهُ اللّهُ‏ لَكُم عيداً، وهُوَ سَيِّدٌ أيّامِكُم وأفضَلُ أعيادِكُم، وقَد أمَرَكُمُ اللّهُ‏ في كِتابِهِ بِالسَّعي فيهِ إلىٰ ذِكرِهِ، فَلتَعظُم رَغبَتُكُم فيهِ، وَلتَخلُصَ نِيَّتُكُم فيهِ، وأكثِروا فيهِ التَّضَرُّعَ وَالدُّعاءَ ومَسأَلَةَ الرَّحمَةِ وَالغُفرانِ، فَإِنّ اللّه عز و جل يسَتَجيبُ لِكُلِّ مَن دَعاهُ، ويورِدُ النّارَ مَن عَصاهُ وكُلَّ مُستَكبِرٍ عَن عِبادَتِهِ، قالَ اللّهُ عز و جل: (ٱدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِى سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ)۵، وفيهِ ساعَةٌ مُبارَكَةٌ لا يَسأَلُ اللّهَ‏ عَبدٌ مُؤمِنٌ فيها شَيئاً إلّا أعطاهُ.
وَالجُمُعَةُ واجِبَةٌ عَلىٰ كُلِّ مُؤمِنٍ، إلّا عَلَى الصَّبيِّ وَالمَريضِ وَالمَجنونِ وَالشَّيخِ الكَبيرِ وَالأَعمىٰ وَالمُسافِرِ وَالمَرأَةِ وَالعَبدِ المَملوكِ ومَن كانَ عَلىٰ رَأسِ فَرسَخَينِ، غَفَرَ اللّهُ‏ لَنا ولَكُم سالِفُ ذُنوبِنا فيما خَلا مِن أعمارِنا، وعَصَمَنا وأيّاكُم مِن اقتِرافِ الآثامِ بَقيَّةَ أيّامِ دَهرِنا. إنَّ أحسَنَ الحَديثِ وأبلَغَ المَوعِظَةَ كِتابُ اللّهِ عز و جل، أعوذُ بِاللّهِ‏ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم، إنَّ اللّهَ‏ هُوَ الفَتّاحُ العَليمُ، بِسمِ اللّهِ‏ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ”.
ثُمَّ يَبدَأُ بَعدَ الحَمدِ ب‍ "قُل هُوَ اللّهُ‏ أحَدٌ”، أو ب‍ "قل يا أيُّهَا الكافِرونَ”، أو ب‍ "إذا زُلزِلَتِ الأَرضُ زِلزالَها”، أو ب‍ "ألهاكُم التَّكاثُرُ”، أو بِالعَصرِ، وكانَ مِمّا يَدومُ عَلَيهِ "قُل هُوَ اللّهُ‏ أحَدٌ”. ثمّ يَجلِسُ جَلَسةً خَفيفَةً، ثُمَّ يَقومُ فَيَقولُ:
"الحَمدُ لِلّهِ،‏ نَحمَدُهُ ونَستَعينُهُ ونُؤمِنُ بِهِ ونَتَوَكَّلُ عَلَيهِ، ونَشهَدُ أن لا إلٰهَ إلَّا اللّهُ‏ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ، وأنّ مُحَمّداً عَبدُهُ ورَسولُهُ صَلَواتُ اللّهِ‏ وسَلامُهُ عَلَيهِ وآلِهِ ومَغفِرَتُهُ ورِضوانُهُ.
اللهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ عَبدِكَ ورَسولِكَ ونَبيِّكَ صَلاةً نامِيَةً زاكِيَةً، تَرفَعُ بِها دَرَجَتَهُ، وتُبَيِّنُ بِها فَضلَهُ، وصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وبارِكَ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، كَما صَلَّيتَ وبارَكتَ وتَرَحَّمتَ عَلىٰ إبراهيمَ وآلِ إبراهيمَ إنَّكَ حَميدٌ مَجيدٌ.
اللهُمَّ عَذِّب كَفَرَةَ أهلِ الكِتابِ الَّذينَ يَصُدّونَ عَن سَبيلِكَ ويَجحَدونَ آياتِكَ ويُكَذِّبونَ رُسُلَكَ، اللهُمَّ خالِف بَينَ كَلِمَتِهِم، وألقِ الرُّعبَ في قُلوبِهِم، وأنزِل عَلَيهِم رِجزَكَ ونِقمَتَكَ وبَأسَكَ الَّذي لا تَرُدُّهُ عَنِ القَومِ المُجرمينَ.
اللهُمَّ انصُر جُيوشَ المُسلِمينَ وسَراياهُم ومُرابِطيهِم في مَشارِقِ الأَرضِ ومَغارِبِها، إنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ.
اللهُمَّ اغفِر لِلمُؤمِنينَ وَالمُؤمِناتِ وَالمُسلِمينَ وَالمُسلِماتِ، اللهُمَّ اجعَلِ التَّقوىٰ زادَهُم، وَالإيمانَ وَالحكمَةَ في قُلوبِهِم، وأوزِعهُم أن يَشكُروا نِعمَتَكَ الَّتي أنعَمتَ عَلَيهِم، وأن يوفوا بِعَهدِكَ الَّذي عاهَدتَهُم عَلَيه، إلٰهَ الحَقِّ وخالِقَ الخَلقِ.
اللهُمَّ اغفِر لِمَن تَوَفّیٰ مِنَ المُؤمِنينَ وَالمُؤمِناتِ وَالمُسلِمينَ وَالمُسلِماتِ، ولِمَن هُوَ لاحِقٌ بِهِم مِن بَعدِهِم مِنهم، إنَّكَ أنتَ العَزيزُ الحَكيم.
(إِنَّ ٱللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ ٱلاْءِحْسَانِ وَ إِيتَاىءِ ذِى ٱلْقُرْبَىٰ وَ يَنْهَىٰ عَنِ ٱلْفَحْشَاءِ وَٱلْمُنكَرِ وَ ٱلْبَغْىِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ)۶ اُذكُروا اللّهَ‏ يَذكُركُم فَإِنَّهُ ذاكِرٌ لِمَن ذَكَرَهُ، وَاسأَلوا اللّهَ‏ مِن رَحمَتِهِ وفَضلِهِ فَإِنَّهُ لا يَخيبُ عَلَيهِ داعٍ دَعاهُ (رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى ٱلدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى ٱلْأَخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ)۷”.۸

1.. الوَنيُ: الفُتور والتقصیر، یقال: وَنَیتُ في الأمر أنِي وَنیً ووَنیاً؛ أي ضعفت، فانا وانٍ (مجمع البحرین: ج ۳ ص ۱۹۸۳ «ونی»).

2.. نکل عن الأمر ینکل: إذا امتنع (لسان العرب: ج۵ ص ۳۷۲ «نکل»).

3.. الأنبیاء: ۹۴.

4.. آل عمران: ‌۱۸۵.

5.. غافر:‌ ۶۰.

6.. النحل: ۹۰.

7.. البقرة: ۲۰۱.

8.. کتاب من لایحضره الفقیه: ج۱ ص۴۲۷ ح۱۲۶۳، مصباح المتهجد: ص۳۸۰ ح۵۰۸ و۵۰۹ عن زید بن وهب نحوه، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۳۷ ح۶۸ وراجع الدعوات: ص۳۶ ح۸۵.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22994
صفحه از 407
پرینت  ارسال به