329
فرهنگ‌نامه جمعه

۷/۳

حلقه کردن دست‌ها به دور ساق پاها

۳۸۵.سنن ابی داوودـ به نقل از معاذ بن انس جُهَنی ـ: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از حلقه کردن دست‌ها به دور ساق پاها در روز جمعه وقتی که امام خطبه می‏خواند، نهی فرمود.

نکته: روایتی که مضمون آن، کراهت حلقه کردن دست‌ها دور ساق پاها (حبوه) در نماز جمعه است، از طریق شیعه به ما نرسیده است. از این رو، در جوامع فقهی شیعه همچون جواهر و حدائق نیز ذکری از آن به میان نیامده است، جز آن که علّامه مجلسی ـ رضوان الله‏ تعالى عليه ـ در کتاب بحار الأنوار از رساله جمعه شهید ثانی چنین نقل می‏کند:

"از پیامبر صلی الله علیه و آله نهی از حلقه کردن دست‌ها دور ساق پاها در زمان خطبه خواندن، روایت شده است و گفته شده: زیرا چنین حالتی باعث خواب‏آلودگی می‌شود و در نتیجه، وضوی نمازگزار در معرض باطل شدن قرار می‏گیرد و مانع گوش دادن به خطبه می‏شود”.

ناگفته نماند این روایات اهل سنّت با آنچه شیعه در ناشایست بودن کسالت نمازگزار نقل کرده، هماهنگ است، یا با روایاتی که مضمون آنها وجوب بزرگداشت و حرمت نهادن به محضر خدای سبحان است که از آنها می‏توان کراهت این حالت خاصّ نشستن را به جهت ناسازگاری با تعظیم مقام الهی، استشمام کرد.

۷/۴

سخن گفتن هنگام خطبه امام

۳۸۶.امام على علیه السلام: پيامبر خدا از حرف زدن در روز جمعه، زمانى که امام خطبه مى‏خواند، نهى فرمود. هر کس که چنین کند، مرتکب کار لغوی شده و هر کس که دچار کار لغو شود، نماز جمعه‏ای [پذیرفته] برای او نیست.


فرهنگ‌نامه جمعه
328

۷/۳

الحَبَوة

۳۸۵.سنن أبي داود عن مُعاذ بن أنس الجُهَنيّ: إنَّ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله نَهىٰ عَنِ الحَبوَةِ۱ يَومَ الجُمُعَةِ وَالإِمامُ يَخطُبُ۲.

نکتة: لایخفی أنّه ما وصل إلينا من طريق الشيعة رواية تدلّ على كراهة الحبوة في صلاة الجمعة. فلأجله ما وجدنا لها ذكرا في جوامعهم الفقهيّة، كالجواهر والحدائق إلّا أنّ المجلسي ـ رضوان اللّه‏ تعالى عليه ـ نقل في البحار عن رسالة الجمعة للشهيد الثاني ؛ العبارة التالية:
"روي عن النبيّ صلی الله علیه و آله: النهي عن الاحتباء وقت الخطبة. قيل: والمعنيّ فيه: أنّ الحبوة تجلب النوم فتعرض طهارته للنقض ويمنع من استماع الخطبة”۳.
ثمّ لا يخفى أنّ ما رواه بعض محدثی اهل السنّة من كراهتها يوافق ما ورد من طريق الشيعة في ما لا ينبغي للمصلّي من الكسل، أو ما ورد في وجوب تعظيم اللّه‏ وتوقيره الذي يستشمّ منه کراهة الجلوس بهذه الهيئة بين يدي اللّه‏ تعالى، لمنافاته التعظيمَ.

۷/۴

التّکَلُّمُ حینَما یَخطُبُ الإِمامُ

۳۸۶.الإمام عليّ علیه السلام: نَهىٰ [رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله] عَنِ الكَلامِ يومَ الجُمُعَةِ وَالإمامُ يَخطُبُ، فَمَن فَعَلَ ذٰلِكَ فَقَد لَغا، ومَن لَغا فلا جُمُعَةَ لَهُ ۴.

1.. الحبوة ـ بالكسر والضمّ ـ : الاسم من الاحتباء الذي هو ضمّ الساقين إلى البطن بالثوب أو اليدين، ولعلّ العلّة لكونها مجلبة للنوم، فربّما أفضت إلى نقض الطهارة، أو لكونها جلسة تنافي تعظيم الله‏ وتوقيره، كيف لا وهو جالس بين يدي الله‏ تعالى (مجمع البحرين: ج۱ ص۴۵۱).

2.. سنن أبي داود: ج۱ ص۲۹۰ ح۱۱۱۰، سنن الترمذي: ج۲ ص۳۹۰ ح۵۱۴، مسند ابن حنبل: ج۵ ص۳۱۲ ح۱۵۶۳۰، المستدرك على الصحيحين: ج۱ ص۴۲۷ ح۱۰۶۹، صحیح ابن خزیمة: ج۳ ص۱۵۸ ح۱۸۱۵، کنز العمّال: ج۷ ص۷۴۶ ح۲۱۲۰۸.

3.. بحار الأنوار: ج ۸۹ ص ۲۱۴ ح ۵۷.

4.. کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۴ ص۱۰ ح۴۹۶۸، الأمالي للصدوق: ص۵۱۲ ح۷۰۷، تنبیه الخواطر: ج۲ ص۲۵۹ کلّها عن الحسین بن زید عن الإمام الصادق عن آبائه علیهم السلام، مکارم الأخلاق: ج۲ ص۳۱۰ ح۲۶۵۵ عن الإمام الصادق عن آبائه عنه صلی الله علیه و آله، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۸۶ ح۲۳.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22771
صفحه از 407
پرینت  ارسال به