315
فرهنگ‌نامه جمعه

۳۶۵.امام صادق علیه السلام: وقتى امام، خطبه مى‏خوانَد، بر مردم واجب است که سکوت کنند.

۶/۷

ترک کردن هر کاری که با گوش فرادادن به خطبه، ناسازگار است

۳۶۶.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: شرکت‏کنندگان در نماز جمعه، سه گروه اند: کسی که در آن حضور می‏یابد و به بیهودگی سرگرم می‏شود. همان، بهره او از نمازست؛ کسی که در آن شرکت می‏کند و به دعا کردن می‏پردازد. اگر خدا بخواهد، عطایش می‏کند و اگر بخواهد، از او دریغ می‏ورزد؛ و کسی که در آن حاضر می‏شود، در حالی که خاموش و ساکت است و از روی دوش مسلمانی نیز نمی‏گذرد و کسی را آزار نمی‏دهد. این نماز تا جمعه بعد و سه روز پس از آن، کفّاره است؛ چه این که خداوند می‏فرماید: (هر که نیکی به جا آورد، ده برابر آن برایش خواهد بود).

۳۶۷.قرب‏الاسنادـ به نقل از علی بن جعفر ـ: از امام کاظم علیه السلام در باره امام پرسیدم: هنگامی که در روز جمعه حاضر می‏شود، آیا حضورش نماز [کسانی] را [که به صورت فرادا در حال نماز خواندن بودند] قطع می‏کند یا همزمان با خطبه او مردم نماز بخوانند؟ فرمود: "نماز گزاردن در هنگامی که امام خطبه می‏خواند، ناشایست است مگر آن که رکعتی خوانده باشد و بخواهد بدان، رکعت دیگری بیفزاید و [إلّا] نباید تا پایان خطبه امام، نمازی بخواند”.

۳۶۸.الکافیـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: از امام در باره [نماز] جمعه پرسیدم. فرمود: "با اذان و اقامه شروع می‏شود پس از اذان، امام می‏آید و بر فراز منبر می‏رود و خطبه می‏خواند و تا زمانی که امام بر منبر است، مردم نماز نخوانند”.


فرهنگ‌نامه جمعه
314

۳۶۵.الإمام الصادق علیه السلام: إذا قامَ الإِمامُ يَخطُبُ فَقَد وَجَبَ عَلَى النّاسِ الصَّمتُ۱.

۶/۷

تَركُ ما یُنافِي اِستِماعَ الخطبة

۳۶۶.رسول الله‏ صلی الله علیه و آله: يَحضُرُ الجُمُعَةَ ثَلاثَةُ نَفَرٍ: رَجُلٌ حَضَرَها يَلغو؛ وهُوَ حَظُّهُ مِنها، ورَجُلٌ حَضَرَها يَدعو؛ فَهُوَ رَجُلٌ دَعَا اللّهَ‏ عز و جل إن شاءَ أعطاهُ وإن شاءَ مَنَعَهُ، ورَجُلٌ حَضَرَها بِإِنصاتٍ وسُكوتٍ ولَم يَتَخَطَّ رَقَبَةَ مُسلَمٍ ولَم يُؤذِ أحداً؛ فَهِيَ كَفّارَةٌ إلَى الجُمُعَةِ الَّتي تَليها وزِيادَةِ ثلاثَةِ أيّامٍ، وذٰلِكَ بِأَنَّ اللّهَ عز و جل يَقولُ: (مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ‏عَشْرُ أَمْثَالِهَا۲)۳.

۳۶۷.قُرب‏الإِسناد عن عليّ بن جعفَر عن الامام الکاظم علیه السلام: سَأَلتُهُ عَنِ الإِمامِ إذا خَرَجَ يَومَ الجُمُعَةِ هَل يَقطَعُ خُروجُهُ الصَّلاةَ أو يُصَلّي النَاسُ و هُوَ يَخطُبُ؟ قال: لا تَصلَحُ الصَّلاةُ وَ الإِمامُ يَخطُبُ، إلّا أن يَكونَ قَد صَلّىٰ رَكعَةً فَيُضيفَ إلَيها أُخرىٰ، و لا يُصَلّي حَتّى يَفرُغَ الإِمامُ مِن خُطبَتِهِ۴.

۳۶۸.الکافي عن محمّد بن مُسلم، قالَ: سَأَلتُهُ عَنِ الجُمُعَةِ، فَقالَ: بِأَذانٍ وإقامَةٍ، يَخرُجُ الإِمامُ بَعدَ الأَذانِ فَيَصعَدُ المِنبَرَ ويَخطُبُ، ولا يُصَلّي النّاسُ ما دامَ الإِمامُ عَلَى المُنبَرِ۵.

1.. دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۸۲، السرائر: ج۱ ص۲۹۵ من دون إسناد إلی أحد من أهل البیت علیهم السلام، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۵۶ ح۷۱.

2.. الأنعام: ۱۶۰.

3.. سنن أبي داود: ج۱ ص۲۹۱ ح۱۱۱۳، صحيح ابن خزيمة: ج۳ ص۱۵۷ ح۱۸۱۳، مسند ابن حنبل: ج۲ ص۶۷۰ ح۷۰۲۱، شعب الإیمان: ج۳ ص۱۰۲ ح۳۰۰۲ کلّها نحوه، السنن الكبرى: ج۳ ص۳۱۱ ح۵۸۳۱ كلّها عن عبدالله‏ بن عمرو، کنز العمّال: ج۷ ص۷۳۴ ح۲۱۱۶۱.

4.. قرب ‏الإسناد: ص۲۱۴ ح۸۳۸، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۸۶ ح۲۵.

5.. الكافي: ج۳ ص۴۲۴ ح۷، تهذیب الأحکام: ج۳ ص۲۴۱ ح۶۴۸، عوالي اللآلي: ج۳ ص۹۸ ح۱۱۸، منتقی الجمان: ج۲ ص۱۱۸، وسائل الشیعة: ج۵ ص۱۵ ح۹۴۴۷.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22815
صفحه از 407
پرینت  ارسال به