263
فرهنگ‌نامه جمعه

۲۹۶.امام صادق علیه السلام: در روز جمعه پیش از نماز، نخست دو خطبه خوانده می‏شود و هنگامی که امام بر فراز منبر می‏رود، می‏نشیند و مؤذّنان در حضور وی اذان سر می‏دهند. هنگامی که اذان را به پایان برند، او می‏ایستد و خطبه می‏خوانَد و اندرز می‏دهد. سپس لحظاتی کوتاه می‏نشیند. آن گاه برمی‏خیزد و خطبه دیگری می‏خوانَد و در آن دعا می‏کند. پس از آن، مؤذّنان اقامه می‏گویند و او پایین می‏آید و نماز جمعه را دو رکعتی و با صدای بلند می‏خوانَد.

۲۹۷.امام رضا علیه السلامـ در بیان آن دسته از حکمت احکام که فضل بن شاذان، آنها را نقل کرده ـ: اگر گفته شود: چرا خطبه در روز جمعه، پیش از نماز قرار داده شده و در روزهای عید، پس از نماز؟ پاسخ داده می‏شود: زیرا نماز جمعه، کاری مداوم است که ماهانه چند بار و سالانه بسیار تکرار می‏شود. وقتی شمار آن، فراوان شود، مردم نماز را می‏خوانند و مابقی را رها می‏کنند و آن را به جا نمی‏آورند و پی کار خود می‏روند. از این رو، خطبه بر نماز مقدّم شد تا برای نماز، نگه داشته شوند و پراکنده نگردند و نروند. لیکن روزهای عید در سال، تنها دو بار است و باشکوه‏تر از جمعه است و ازدحام در آنها بیشتر است و مردم مشتاق‏ترند. در نتیجه، عموماً مردم حاضر می‌شوند. برخی نیز اگر پراکنده شوند، چندان پرشمار نیستند که روی‌گردانی و سبک‌شمردن نماز پدید آید.

۴/۴

به پا ایستادن خطیب

۲۹۸.سنن ابن ماجهـ به نقل از علقمه ـ: از ابن مسعود پرسیده شد: آیا پیامبر صلی الله علیه و آله نشسته خطبه می‏خوانْد یا ایستاده؟ گفت: آیا [در سورهٔ جمعه] نمی‏خوانید: (و تو را ایستاده رها کردند)؟


فرهنگ‌نامه جمعه
262

۲۹۶.الإمام الصادق علیه السلام: يُبتَدَأُ بِالخُطبَتَينِ يَومَ الجُمُعَةِ قَبلَ الصَّلاةِ، وإذا صَعِدَ الإِمامُ المِنبَرَ جَلَسَ وأذَّنَ المُؤَذّنونَ بَينَ يَدَيهِ، فَإِذا فَرَغوا مِنَ الأَذانِ قامَ فَخَطَبَ فَوَعَظَ، ثُمَّ جَلَسَ جِلسَةً خَفيفَةً، ثُمَّ قامَ فَخَطَبَ خُطبَةً اُخرىٰ يَدعو فيها، ثُمَّ أقامَ المُؤَذِّنونَ، ونَزَلَ فَصَلَّى الجُمُعَةَ رَكعَتَينِ يَجهَرُ فيهِما بِالقِراءَةِ ۱.

۲۹۷.الإمام الرضا علیه السلامـ فیما جَمَعَهُ فَضلُ بنُ شاذانَ ـ: من کلامِهِ علیه السلام في عِلَلِ الشَّرائِعِ: فَإِن قالَ [قائِلٌ]: فَلِمَ جُعِلَتِ الخُطبَةُ يَومَ الجُمُعَةِ قَبلَ الصَّلاةِ وجُعِلَت فِي العَيدَينِ بَعدَ الصَّلاةِ؟ قيلَ: لِأَنّ الجُمُعَةَ أمرٌ دائِمٌ يَكونُ فِي الشَّهرِ مِراراً، وفِي السَّنَةِ كَثيراً، فَإِذا أكثَر ذٰلِكَ عَلَى النّاسِ صَلّوا وتَرَكوهُ ولَم يُقيموا عَلَيهِ وتَفَرَّقوا عَنهُ، فَجُعِلتَ قَبلَ الصَّلاةِ لِيُحتَبَسوا عَلَى الصَّلاةِ ولا يَتَفَرّقوا ولا يَذهَبوا، وأمَّا العيدانُ فَإِنّما هُوَ فِي السَّنَةِ مَرَّتانِ، وهِيَ أعظَمُ مِنَ الجُمُعَةِ، وَالزّحامُ فيهِ أكثَرُ، وَالنّاسُ مِنهُم أرغَبُ، فَإِن تَفَرَّقَ بَعضُ النّاسِ بَقِيَ عامَّتُهُم، ولَيسَ هُوَ بِكَثيرٍ فَيَميلوا ويَستَخِفّوا بِهِ۲.

۴/۴

قِیامُ الخَطیبِ

۲۹۸.سنن ابن ماجة عن علقمة عن ‏ابن مسعود، أنَّهُ سُئِلَ: أكانَ النَّبيُّ صلی الله علیه و آله يَخطُبُ قائِماً أو قاعِداً؟ قال: أوَما تَقرَأُ:)وَ تَرَكُوكَ قَائِمًا)۳؟۴.

1.. دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۸۳، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۵۶ ح۷۱.

2.. عيون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۱۲ ح۱، علل الشرائع: ص۲۶۵ ح۹، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۰۱ ح۵۲.

3.. الجمعة: ۱۱.

4.. سنن ابن ماجة: ج۱ ص۳۵۲ ح۱۱۰۸، المعجم الکبیر: ج۱۰ ص۷۶ ح۱۰۰۰۳، المصنّف لابن أبي شيبة: ج۲ ص۲۲ ح۷، الدرّ المنثور: ج۸ ص۱۶۷؛ عوالي اللآلي: ج۲ ص۵۸ ح۱۵۶، مجمع البیان: ج۱۰ ص۴۳۶ کلاهما نحوه، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۳۱.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22731
صفحه از 407
پرینت  ارسال به