261
فرهنگ‌نامه جمعه

۲۹۲.الکافیـ به نقل از محمّد بن مسلم ـ: از امام علیه السلام در باره نماز جمعه پرسیدم. فرمود: "با اذان و اقامه است. پس از اذان، امام می‏آید و بر فراز منبر می‏رود و خطبه می‏خواند و تا زمانی که امام بر منبر است، مردم نماز نمی‏خوانند. سپس امام به قدر خواندن یک ’’قل هو الله احد‘‘، بر منبر می‏نشیند. آن گاه بر می‏خیزد و خطبه‏اش را آغاز می‏کند. پس از آن پایین می‏آید و با مردم نماز می‏گزارد و برایشان در خطبه نخست، سوره جمعه و در دومی، سوره منافقین را قرائت می‏کند”.

۲۹۳.امام صادق علیه السلام: بی‏تردید، خطبه، جایگزین دو‌رکعتی است که از نماز ظهر ساقط شده است. از این رو، خطبه چون نماز است و جز آنچه در نماز رواست، در آن جایز نیست.

۲۹۴.امام صادق علیه السلام: قطعاً دو رکعتی شدن نماز جمعه، به خاطر دو خطبه است. بنا بر این، تا وقتی که امام از منبر به زیر آید، خطبه، [در حکم] نماز است.

۴/۳

مقدّم کردن خطبه بر نماز

۲۹۵.الکافیـ به نقل از ابو مريم ـ: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: خطبه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پیش از نماز بود یا پس از آن؟ فرمود: "پیش از نماز، خطبه می‏خوانْد و سپس نماز می‏گزارد”.


فرهنگ‌نامه جمعه
260

۲۹۲.الکافي عن محمّد بن مسلم، قَالَ: سَأَلتُهُ۱ عَنِ الجُمُعَةِ؟ فَقَالَ: بِأَذَانٍ وَ إِقَامَةٍ، يَخرُجُ الإمَامُ بَعدَ الأَذَانِ، فَيَصعَدُ المِنبَرَ، ويَخطُبُ، وَ لَا يُصَلِّي النَّاسُ مَا دامَ الامَامُ عَلَى المِنبَرِ، ثُمَّ يَقعُدُ الامَامُ عَلَى المِنبَرِ قَدرَ مَا يَقرَأُ "قُل هُوَ اللّهُ أَحَدٌ”، ثُمَّ يَقُومُ فَيَفتَتِحُ خُطبَتَهُ، ثُمَّ يَنزِلُ فَيُصَلِّي بِالنَّاسِ، ثُمَّ يَقرَأُ بِهِم فِي الرَّكعَةِ الأُولى بِالجُمُعَةِ، وَ فِي الثَّانِيَةِ بِالمُنَافِقينَ۲.

۲۹۳.الإمام الصادق علیه السلام: إنَّما جُعِلَتِ الخُطبَةُ عِوَضاً مِنَ الرَّكعَتَينِ اللَّتَين اُسقِطَتا مِن صَلاةِ الظُّهرِ، فَهِيَ كَالصَّلاةِ؛ لا يَحِلُّ فيها إلّا ما يَحِلُّ فِي الصَّلاةِ۳.

۲۹۴.عنه‏ علیه السلام: إِنَّما جُعِلَتِ الجُمُعَةُ رَكعَتَينِ مِن أجلِ الخُطبَتَينِ، فَهِيَ صَلاةٌ حَتّىٰ يَنزِلَ الإمامُ۴.

۴/۳

تَقدیمُ الخُطبَةِ عَلَی الصَّلاةِ

۲۹۵.الکافي عن أبی مريم عن الإمام الباقر علیه السلام: سَأَلتُهُ عَن خُطبَةِ رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله: أَقَبلَ الصَّلاةِ، أَو بَعدُ؟ فَقَالَ: قَبلَ الصَّلَاةِ يَخطُبُ، ثُمَّ يُصَلِّي۵.

1.. قال بعض المحقّقين(ره): إنّ الإضمار إن كان من مثل زرارة ومحمّد بن مسلم و... أضرابهما من الأجلّاء فالأظهر حجّيته، بل الظاهر أنّ مطلق الموثّقين من أصحابنا أيضا كذلك؛ لأنّ ظاهر حال أصحاب الأئمة علیهم السلام أنّهم لا يسألون إلّا عنهم، ولا ينقلون حكماً شرعياً يعمل به العباد إلّا عنهم. (مقباس الهدایة: ج۱ ص۳۳۳)

2.. الكافي: ج۳ ص۴۲۴ ح۷، تهذیب الأحکام: ج۳ ص۲۴۱ ح۶۴۸، عوالي اللآلي: ج۳ ص۹۸ ح۱۱۸ و فیه صدره إلی«مادام الإمام علی المنبر»، منتقى الجمان: ج۲ ص۱۱۸، وسائل الشيعة: ج۵ ص۱۵ ح۹۴۴۷.

3.. دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۸۳، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۵۶ ح۷۱.

4.. تهذیب الأحکام: ج۳ ص۱۳ ح۴۲، عوالي اللآلي: ج۳ ص۹۸ ح۱۲۰ کلاهما عن عبدالله‏ بن سنان، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۴۱۷ ح۱۲۳۰، المقنع للصدوق: ص۱۴۸، فقه الرضا: ص۱۲۳ کلّها عن الإمام عليّ علیه السلام بزیادة «جُعلتا مكان الركعتين الأخيرتين» بعد «الخطبتين»، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۷۴ ح۱۳.

5.. الكافي: ج۳ ص۴۲۱ ح۳، تهذيب الأحكام: ج۳ ص۲۰ ح۷۲، وسائل الشيعة: ج۵ ص۳۰ ح۹۵۱۱.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23332
صفحه از 407
پرینت  ارسال به