237
فرهنگ‌نامه جمعه

۲۵۹.کتاب من ‏لايحضره ‏الفقيه: امام علی علیه السلام فرمود: "کسی از شما در روز پنج‌شنبه، دارو مصرف نکند”. گفتند: چرا ای امیر مؤمنان!
فرمود: "مبادا موجب شود که از آمدن به نماز جمعه، ناتوان گردد”.

۲۶۰.امام صادق علیه السلام: علی علیه السلام از خوردن دارو در روز پنج‌شنبه نهی فرمود از ترس این که مایه ناتوانی از [شرکت در] نماز جمعه شود.

۲/۵

کسی که نماز جمعه بر او واجب است

۲۶۱.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: بر هر بالغی است که به نماز جمعه برود.

۲۶۲.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: نماز جمعه بر عهده هر کسی است که اذان به گوش او می‏رسد.

۲۶۳.امام باقر علیه السلام: نماز جمعه تا دو فرسخی، بر هر کسی واجب است.

۲۶۴.امام رضا علیه السلامـ در بیان آن دسته از حکمت احکام که فضل بن شاذان، آنها را نقل کرده ـ: اگر گفته شود: چرا نماز جمعه بر هر کسی که تا دو فرسخی است، واجب است و نه بیشتر از آن؟ پاسخ داده می‏شود: زیرا آنچه موجب شکسته شدن نماز می‏شود، دو "بَرید” رفتن، یا یک برید رفتن و یک برید بازگشتن است، و هر برید، چهار فرسخ است و جمعه، بر کسی واجب است که تا نصف بریدی که واجب است نماز در آن شکسته شود فاصله داشته باشد. او دو فرسخ می‏آید و دو فرسخ بازمی‏گردد تا چهار فرسخ شود که نصف مسیر مسافر است.


فرهنگ‌نامه جمعه
236

۲۵۹.کتاب من ‏لايحضره ‏الفقيه عن الإمام عليّ علیه السلام: لا يَشرَب أَحَدُكُمُ الدَّوَاءَ يَومَ الخَمِيسِ. فَقِيلَ: يَا أَمِيرَ المُؤمِنِينَ، وَ لِمَ ذَلِكَ؟ قَالَ: لِئَلَّا يَضعُفَ عَن إِتيَانِ الجُمُعَةِ.۱

۲۶۰.الإمام الصادق علیه السلام: إنَّ عَلِيَّاً علیه السلام نَهى أن يُشرَبَ الدَّواءُ يَومَ الخَميسِ مَخافَةَ أن يُضعَفَ عَنِ الجُمُعَةِ.۲

۲/۵

مَن تَجِبَ عَلَیهِ الجُمُعَةُ

۲۶۱.رسول الله صلی الله علیه و آله: عَلىٰ كُلِّ مُحتَلِمٍ رَواحُ الجُمُعَةِ.۳

۲۶۲.عنه‏ صلی الله علیه و آله: الجُمُعَةُ عَلىٰ مَن سَمِعَ النِّداءَ.۴

۲۶۳.الإمام الباقر علیه السلام: تَجِبُ الجُمُعَةُ عَلىٰ مَن كانَ مِنها عَلىٰ فَرسَخَينِ۵.

۲۶۴.الإمام الرضا علیه السلامـ فیما جَمَعَهُ فَضلُ بنُ شاذانَ مِن کَلامِهِ علیه السلام في عِلَلِ الشَّرائِعِ ـ: فَإِن قَالَ [قائِلٌ]: لِمَ وَجَبَتِ‏ الجُمُعَةُ عَلَى‏ مَن‏ يَكُونُ‏ عَلَى فَرسَخَينِ لَا أَكثَرَ مِن ذَلِكَ؟ قِيلَ: لِأَنَّ مَا يُقَصَّرُ فِيهِ الصَّلاةُ بَرِيدَانِ ذَاهِباً أَو بَرِيدٌ ذَاهِباً وَ جَائِياً، وَ البَرِيدُ أَربَعَةُ فَرَاسِخَ، فَوَجَبَتِ الجُمُعَةُ عَلَى مَن هُوَ عَلَى نِصفِ البَرِيدِ الَّذِي يَجِبُ فِيهِ التَّقصِيرُ؛ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَجِي‏ءُ عَلَى فَرسَخَينِ وَ يَذهَبُ فَرسَخَينِ، فَذَلِكَ أَربَعَةُ فَرَاسِخَ وَ هُوَ نِصفُ طَرِيقِ المُسَافِر۶.

۲۶۵.الإمام الباقر علیه السلام: فَرَضَ اللّهُ‏ عَلَى النّاسِ مِنَ الجُمُعَةِ إلَى الجُمُعَةِ خَمساً وثَلاثينَ صَلاةً، مِنها صَلاةٌ واحِدَةٌ فَرَضَهَا اللّهُ‏ في جَماعَةٍ؛ وهِيَ الجُمُعَةُ، ووَضَعَهَا عَن تِسعَةٍ: عَنِ الصَّغيرِ، وَالكَبيرِ۷، وَالمَجنونِ، وَالمُسافِرِ، وَالعَبدِ، وَالمَرأَةِ، وَالمَريضِ، وَالأَعمىٰ، ومَن كانَ عَلىٰ رَأسِ فَرسَخَينِ۸.

1.. کتاب من ‏لايحضره ‏الفقيه: ج۱ ص۴۲۷ ح۱۲۶۱، وسائل الشيعة: ج۵ ص۴۷ ح۹۵۵۹.

2.. الجعفريّات: ص۴۵، النوادر للراوندي: ج۱ ص۲۲۲ ح۴۴۹ كلاهما عن الإمام الكاظم علیه السلام، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۹۷ ح۴۴.

3.. سنن أبي داود: ج۱ ص۹۴ ح۳۴۲، سنن النسائي: ج۳ ص۸۹، صحیح ابن خزیمة: ج۳ ص۱۱۰ ح۱۷۲۱، صحیح ابن حبّان: ج۴ ص۲۲ ح۱۲۲۰، السنن الکبری: ج۳ ص۲۴۶ ح۵۵۷۷ کلّها عن حفصة، کنز العمّال: ج۷ ص۷۲۳ ح۲۱۱۰۷.

4.. المجموع للنووي: ج۴ ص۴۸۶.

5.. الكافي: ج۳ ص۴۱۹ ح۲، تهذیب الأحکام: ج۳ ص۲۴۰ ح۶۴۳ کلاهما عن محمّد بن مسلم و زرارة، دعائم الإسلام: ج۱ ص۱۸۱ بزیادة «إذا کان الإمام عدلاً» في آخره، منتقی الجمان: ج۲ ص۱۱۷ عن محمّد بن مسلم، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۵۵ ح۷۱ وراجع سنن الترمذي: ج۲ ص۳۷۷ ح۵۰۲.

6.. عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۱۱۲ ح۱، علل الشرائع: ص۲۶۶ ح۹، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۰۲ ح۵۲.

7.. الظاهر أنّ المقصود من «الكبير»: الشيخ البالغ حدّ العجز، أو المشقّة الشديدة.

8.. الکافي: ج۳ ص۴۱۹ ح۶، تهذیب الأحکام: ج۳ ص۲۱ ح۷۷، کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۱ ص۴۰۹ ح۱۲۱۹، الخصال: ج۲ ص۴۲۲ ح۲۱، الأمالي للطوسي: ص۴۳۲ ح۹۷۰ کلّها عن زرارة، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۵۳ ح۱.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22665
صفحه از 407
پرینت  ارسال به