235
فرهنگ‌نامه جمعه

۲۵۳.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: مرد، ژرف‏اندیشِ تمام‌عیار نمی‌شود تا آن که مجلس خویشانش را از سر دل‌واپسی برای نماز جمعه، ترک کند.

۲۵۴.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: هر کس که در روز جمعه به سفر رَوَد، دو فرشته، او را نفرین می‏کنند که در سفرش همنشینی نیابد و حاجتی از او روا نشود.

۲۵۵.امام علی علیه السلام: در روز جمعه، پیش از شرکت در نماز جمعه، مسافرت نکن، مگر در راه خدا سفر کنی یا برای کاری، ناگزیر باشی.

۲۵۶.امام صادق علیه السلام: جمعه، از آنِ عموم مردم است و برای مسافرت کردن نیست. [این که] خداوند متعال فرموده است: (پس چون نماز گزارده شد، در زمين پراکنده شويد و از فضل خدا بجوييد)، منظور در روز شنبه است.

۲۵۷.امام صادق علیه السلام: سفر کردن و تلاش برای رفع نیازمندی‏ها در روز جمعه، ناپسند است. این ناپسندی، به خاطر نماز [جمعه] است؛ لیکن پس از نماز، جایز است و مایه برکت‏.

۲۵۸.امام رضا علیه السلام: کسی که در روز جمعه، پیش از نماز [جمعه] به سفر رَوَد، ایمن نیست از این که خداوند او را حفظ نکند و جانشین او را در میان خانواده‏اش قرار ندهد، و وی را از فضلش روزی ندهد.


فرهنگ‌نامه جمعه
234

۲۵۳.عنه‏ صلی الله علیه و آله: لا يَفقَهُ الرَّجُلُ كُلَّ الفِقهِ حَتّىٰ يَترُكَ مَجلِسَ قَومِهِ خَشيَةَ الجُمُعَةِ.۱

۲۵۴.عنه‏ صلی الله علیه و آله: مَن سافَرَ يَومَ الجُمُعَةِ دَعا عَلَيهِ مَلَكاهُ أن لا يُصاحَبَ في سَفَرِهِ و لا تُقضىٰ لَهُ حاجَةٌ۲.

۲۵۵.الإمام عليّ علیه السلام: لا تُسافِر في يَومِ جُمُعَةٍ حَتّىٰ تَشهَدَ الصَّلاةَ، إلّا فاصِلاً في سَبيلِ اللّهِ‏ أو في أمرٍ تُعذَرُ بِهِ.۳

۲۵۶.الإمام الصادق علیه السلام: الجُمُعَةُ لِسائِرِ النّاسِ جَميعاً وَ لَيسَ فِيهِ سَفَرٌ، قَالَ اللَّهُ عز و جل:‏ (فَإِذَا قُضِيَتِ ٱلصَّلَوٰةُ فَانتَشِرُوا فِى ٱلْأَرْضِ وَ ٱبْتَغُوا مِن فَضْلِ ٱللَّهِ)؛ يَعنِي يَومَ السَّبتِ.۴

۲۵۷.عنه‏ علیه السلام: يُكرَهُ السَّفَرُ والسَّعيُ فِي الحَوائِجِ يَومَ الجُمُعَةِ؛ يُكرَهُ۵ مِن أجلِ الصَّلاةِ، فَأَمّا بَعدَ الصَّلاةِ، فَجائِزُ يُتَبَرَّكُ بِهِ.۶

۲۵۸.الإمام الرضا علیه السلام: مَا يُؤمِنُ۷ مَن سَافَرَ فی يَومِ الجُمُعَةِ قَبلَ الصَّلاةِ أَن لا يَحفَظَهُ اللّهُ‏ تَعَالَى فِي سَفَرِهِ، وَ لا يَخلُفَهُ فِي أَهلِهِ، وَ لا يَرزُقَهُ مِن فَضلِهِ.۸

1.. الفردوس: ج۵ ص۵۵۰ ح۷۷۸۵ عن عائشة.

2.. رسائل الشهيد الثاني: ج۱ ص۲۷۸، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۲۱۴ ح۵۷؛ المغني لعبد الله بن قدامة: ج۲ ص۲۱۸ عن ابن عمر، المصنّف لعبد الرزّاق: ج۳ ص۲۵۱ ح۵۵۴۲، المصنّف لابن أبي شيبة: ج۲ ص۱۵ ح۴ کلاهما عن حسّان بن عطيّة من دون إسناد إلی أحد من أهل البیت علیهم السلام وکلّها نحوه، کنز العمّال: ج۶ ص۷۱۵ ح۱۷۵۴۰ وراجع إحیاء العلوم: ج۱ ص۲۸۱.

3.. نهج البلاغة: الكتاب ۶۹، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۵۹۹ ح۴۶.

4.. عيون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۴۲ ح۱۴۶ عن داود بن سلیمان الفراء عن الإمام الرضا عن أبیه(، صحيفة الإمام الرضا علیه السلام: ص۲۵۰ ح۱۶۸ عن الإمام الرضا عن ابیه عنه صلی الله علیه و آله وفیه «الجمعة للّٰه(» بدل «الجُمُعَةُ لِسَائِرِ النَّاسِ‏ جَمِيعاً»، بحار الأنوار: ج۸۹ ص۳۴۸ ح۲۰ وراجع کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۲۶۷ ح۲۳۹۷.

5.. في النسخة التي بأیدینا «بکرة» و ما أثبتناه من الخصال.

6.. کتاب من لایحضره الفقيه: ج۱ص۴۲۴ ح۱۲۵۲، الخصال: ص۳۹۳ ح۹۵ کلاهما عن عبدالله بن سنان، بحار الأنوار: ج۵۹ ص۳۳ ح۶ وراجع الأمان: ص۳۲.

7.. الظاهر أنّ الصواب:‌«ما یأمَنُ» کما في بحار الأنوار ج ۸۹ ص ۲۰۱ ح ۵۱.

8.. المزار للمفید (المطبوعة في مصنفات الشیخ المفید): ج۵ ص۵۹ ح۴، المزار الکبیر: ص۴۶، المصباح للکفعمي: ص۲۴۵، بحار الأنوار: ج۱۰۰ ص۱۰۴ ح۱۱ وراجع مصباح المتهجّد: ص۲۸۴ والمصنّف لابن أبي شيبة: ج۲ ص۱۵ ح۸.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه جمعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 22794
صفحه از 407
پرینت  ارسال به