عينى يا تخييرى دارد نود حديث، و آنچه با عموم خود دلالت بر وجوب نماز جمعه و فضيلت آن دارد، بيست حديث است.
و امّا از مجموعهٔ روايات ياد شده، دو حديث به صراحت دلالت دارند که نماز جمعه تا قيامت، واجب است؛ شانزده حديث ظهور دارند در عدم اشتراط اذن [امام]، بلکه اکثر روايات اين چنين اند. ضمن اين که غالب روايات مورد اشاره، دلالت بر وجوب تعيينى دارند.
با توجّه به آنچه گفته شد، از احاديث پرشمارى که شکّ و شبههاى در دلالتشان نيست، آشکار مىشود که به حکم پيامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیه السلام نماز جمعه بر هر مسلمان واجب است، مگر افرادى که استثنا شدهاند”.۱
گفتنى است در ميان احاديث فراوانى که بر وجوب نماز جمعه دلالت دارند، روايتى که حضور رهبر معصوم و يا اذن او را شرط وجوب يا صحّت نماز جمعه بداند، ديده نمىشود؛ بلکه به عکس، ظهور اين روايات، شرط نبودن حضور امام معصوم و يا اذن اوست.
۳. نماز جمعه در عصر غيبت
فقهاى اماميه بر اساس استنباط خود از سيره اهل بيت علیهم السلام در دوران حضور و عدم امکان اقامه نماز جمعه، درباره حکم اين نماز در عصر غيبت، آراى گوناگونی را ارائه کردهاند که به سه نظريه زير بر مىگردد:
۱. وجوب تخييرى ميان نماز جمعه و نماز ظهر؛
۲. وجوب تعيينى نماز جمعه؛
۳. وجوب تعيينى نماز ظهر؛