۱/۳. نماز جمعه در عصر حضور امامان معصوم علیهم السلام
در دوره حکومت امام على علیه السلام (۳۵ ـ ۴۰ ق) و امام حسن علیه السلام نيز برپايى نماز جمعه توسط آن دو بزرگوار صورت مىپذيرفت؛ امّا پس از ماجراى غمانگيز صلح تحميلى به امام حسن علیه السلام تا غيبت امام مهدى علیه السلام، به دليل کنار نهاده شدن امامان اهل بيت علیهم السلام از حکومت، آنان امکان اقامه نماز جمعه نيافتند، و حاکمان اموى (۴۰ ـ ۱۳۲ ق) و پس از آنها عباسيان (۱۳۲ ـ ۶۵۶ ق) و يا کارگزارانشان اين نماز را اقامه مىکردند که نماز با حضور آنها و يا با خطبه خواندن به نام خليفه وقت و دعا کردن براى او همراه بود. آنان امامان جمعه مرکز خلافت را منصوب مىکردند و انتخاب خطیبان جمعه ولايات، بر عهده اميران و واليان بود.۱
امامان اهل بيت علیهم السلام در عصر حضور خود هر چند نمىتوانستند اين فريضه عبادى ـ سياسى را که از شئون حکومت محسوب مىشد، شخصاً اقامه کنند، ولى بنا به مصالحى (از جمله حفظ وحدت و يکپارچگى جامعه اسلامى) در نماز جمعه مخالفان شرکت مىکردند. در حديثى مىخوانيم:
کانَ أبو جَعفَر علیه السلام يُبَکِّرُ إلَى المَسجِدِ يَومَ الجُمُعَةِ حينَ تَکونُ الشَّمسُ قَدرَ رُمح، فَإِذا کانَ شَهرُ رَمَضانَ يَکونُ قَبلَ ذلِک، وکانَ يَقولُ: إنَّ لِجُمُعِ شَهرِ رَمَضانَ عَلى جُمَعِ سائِرِ الشُّهورِ فَضلاً کفَضلِ شَهرِ رَمَضانَ عَلى سائِرِ الشهور.۲
امام باقر علیه السلام صبح روزهاى جمعه، آن گاه که خورشيد به اندازه يک نيزه برآمده بود، رهسپار مسجد مىشد و در ماه رمضان، زودتر [به مسجد] مىرفت و مىفرمود: "فضيلت جمعههاى ماه رمضان بر جمعههاى ديگر، همچون فضيلت ماه رمضان بر ماههاى ديگر است”.